Nečekaný začátek mělo setkání českého prezidenta Miloše Zemana s ruským premiérem Dmitrijem Medveděvem. Místo obvyklé výměny diplomatických zdvořilostí Zeman požadoval, aby se premiér distancoval od článku na stránkách armádní televize Zvezda, kde jeho autor psal, že by Československo mělo být vděčné za invazi sovětských vojsk v roce 1968. Premiér Medveděv ujistil českého prezidenta, že článek rozhodně není oficiální pozicí Ruské federace.

"Mám pro vás dárek, který není tak příjemný, jako tomu obvykle bývá," prohlásil na začátku setkání Zeman, když předával ruskému premiérovi kopii článku. Český prezident jeho obsah odsoudil již při zahájení česko-ruského podnikatelského fóra a nešetřil silnými slovy. Text je podle něj činem "novinářského šílence s vylízaným mozkem" a urážkou českého národa.

Komentář: Užitečný Zeman ruského vládce

Prohlásil také, že bude požadovat od ruských představitelů, aby se od článku distancovali. "V opačném případě to bude mít vážné důsledky pro rusko-české vztahy, a nejen ty ekonomické," řekl český prezident. O osud vzájemných vztahů se ale nemusel strachovat, ruský premiér článek rozhodně obhajovat nehodlal.

Medveděv úvodem prohlásil, že v Rusku nikdo nesmí zasahovat do redakční politiky médií, ale že článek "neodráží oficiální pozici země". Ta byla podle něj zformována ještě v roce 1993 během podpisu česko-ruské smlouvy o přátelství. "Můžete si být jist, že s autorem nemáme nic společného," uzavřel debatu. Přiznal ale, že publikace "nezlepšila atmosféru během návštěvy české delegace".

Právě fakt, že se článek objevil přesně v okamžiku, kdy prezidenti Miloš Zeman a Vladimir Putin měli společnou tiskovou konferenci, vedl českou hlavu státu k domněnce, že se jednalo o cílenou provokaci. Ruská televize článek stáhla z webu již ve středu ráno a následně ho nahradila v zásadě neutrální statí, v níž se zmiňuje, že Miloš Zeman byl kvůli nesouhlasu s okupací vyloučen z komunistické strany.

Mluvčí českého prezidenta Jiří Ovčáček prohlásil, že na české velvyslanectví zavolal zástupce ředitele televize a za publikaci článku se hluboce omluvil. Z jeho sdělení vyplývá, že šlo o chybu šéfredaktora, který bude potrestán důtkou. S autorem článku již nebude televize nadále spolupracovat.

Autor Leonid Maslovskij v článku napsal, že CIA připravovala v Československu převrat po vzoru barevných revolucí a že spiklenci trénovali Jana Palacha podobně, jako dnes Islámský stát trénuje své sebevražedné atentátníky. Maslovskij je pravidelný autor TV Zvezda a stalinistického listu Zavtra. Podle některých informací vystudoval leteckou školu a historii, působil jako zástupce generálního ředitele jedné z ruských leteckých továren.

Pro TV Zvezda je to celkem typický autor. Televizní stanice, patřící ruskému ministerstvu obrany, je poměrně proslulá svou láskou ke spikleneckým teoriím a aktivním zapojením do ruských propagandistických operací.

"Od začátku se důraz kladl jednak na vlastenectví, ale i na sledovanost, které se mělo dosahovat bulvarizací," vzpomíná Dmitrij, který na kanále pracoval jako webový programátor. "Postupně ovšem přicházeli čím dál šílenější redaktoři, a když vypukl konflikt s Ukrajinou, tak se to nedalo vydržet a odešel jsem," vysvětluje Dmitrij.

Následně Zvezda publikovala materiály například o tom, že CIA vyvolala ukrajinský Majdan proto, aby poškodila ruský kosmický program, že na ukrajinské straně na Donbasu bojují zombie nebo že cílem Západu je vyhladit obyvatelstvo Ukrajiny a přestěhovat tam uprchlíky. Stanice nezapomíná ani na jiná populární témata. V rubrice Nejčtenější články minulého týdne dva pojednávají o údajném natočení UFO a jeden o úspěchu ruského badatele, který v Antarktidě objevil pomocí satelitních snímků Hitlerovu tajnou základnu.