Do konce vyšetřování pádu lávky v pražské Troji byl v pondělí odvolán z funkce šéf mostařů v Technické správě komunikací (TSK) Jan Zemánek. Oznámila to mluvčí TSK Barbora Lišková. Dočasné odvolání Zemánka kvůli sobotnímu zřícení stavby požadovalo vedení města.

"TSK je akciová společnost a nese plnou zodpovědnost za správu majetku, kterou si u ní město objednává. Do konce vyšetřování by měl být pověřen vedením týmu mostařů někdo jiný," řekl v pondělí náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). Kdo by měl tým vést, bude záležet na rozhodnutí firmy.

"Na základě rozhodnutí generálního ředitele Technické správy komunikací hlavního města Prahy Petra Smolky je odvolán z funkce vedoucího oddělení mostů pan Jan Zemánek," sdělila následně mluvčí TSK Lišková. Kdo Zemánka nahradí, zatím neoznámila.

Praha zároveň požádala předsedu představenstva TSK Petra Smolka, aby společnost prověřila interní předpisy a postupy vztahující se k mostům. Zároveň má být prošetřeno, kdo za pád nese vinu, a zkoumány budou rovněž zprávy z kontrol mostu.

"V případě, že došlo k pochybení uvnitř TSK, budu chtít vyvození personální zodpovědnosti i na dalších místech, nejen v sekci mostů. Musíme ale počkat na závěry vyšetřování policie," řekl Dolínek.

Pomoc městu podle Dolínka již o víkendu nabídli odborníci ze škol, firem a dalších organizací. Mezi nimi bylo například České vysoké učení technické (ČVUT).

Lávka se zřítila zřejmě kvůli přetržení zkorodovaných lan, říkají odborníci

Příčinou sobotního zhroucení lávky v Troji bylo pravděpodobně přetržení hlavních nosných ocelových lan v důsledku koroze. Podle odborníků z Fakulty stavební Českého vysokého učení technického (ČVUT) v Praze byly v pořádku návrh projektu i kontroly, které prováděla specializovaná firma Pontex. 

"Podle mého názoru se porušily hlavní nosné kabely, které nesly tu mostovku, a tím, když došlo k prasknutí možná několika lan, se to celé zřítilo, protože došlo k přemáhání zbylých kabelů," řekl Vladislav Hrdoušek z ČVUT. Podle něj je zvláštní, že kontrolní systém na lávce nesignalizoval problémy a že ke kolapsu lávky došlo náhle. O důvodu ale nechtěl spekulovat.

Vyvrácená pozice pilířů po zhroucení lávky podle Hrdouška naznačuje, že k poškození došlo někde na mostovce nad vodou. Upozornil, že visutá konstrukce takové lávky, jako byla v Troji, se pořád trochu hýbe a tím se na ní mírně rozevírají spáry. "Je velmi obtížné utěsnit to tak, aby tam nešla vzdušná vlhkost," řekl. To může vést ke korozi napnutých lan, což může způsobit jejich přetrhnutí a následný pád konstrukce, dodal.

Při kontrolách visutých mostů a lávek je podle Hrdouška vhodné zaměřit se zejména na měření napětí konstrukce ve vybraných průřezech, což údajně firma Pontex učinila. Jeho kolega ze stavební fakulty ČVUT Tomáš Rotter upozornil, že jde o špičkovou firmu specializující se na diagnostiky.

Podle Hrdouška není chyba, že firma nekontrolovala celou délku lan. "Není možné posoudit celou délku lan, protože by to znamenalo nekonečně mnoho průřezů," uvedl. Podle něj musí vždy někdo rozhodnout, na kterých místech se průřezy provedou. "Záleží na tom, zda ten, kdo tam přijde, zvolí to správné místo, že měří zrovna tam, kde se vytvoří nějaké místo, které vede k poškození konstrukce nebo až k tomu kolapsu," vysvětlil.

Obvykle se podle Hrdouška takto mostní konstrukce sledují v místech největšího namáhání, což bývá uprostřed mostu či lávky a nad podporami. "Někdy se může vyskytnout i to, že se konstrukce chová nějak jinak a těžko se to odhaduje," podotkl Hrdoušek.

Oba odborníci nevidí chybu ani v projektu. "Lávku navrhovala firma SHP, jejíž vůdčí osobností je profesor (Jiří) Stráský. To je špičkový světově uznávaný mostař. Já bych tam chybu nehledal," hájil návrh z roku 1984 Rotter. Hrdoušek připomněl, že kvalitu konstrukce ověřily dynamické zkoušky. Problém vidí spíš v trvanlivosti některého materiálu.

"Jedině, co si myslím, se měla kontrolovat pevnost betonu, zda se beton nerozpadá a drží. A pak jestli do té konstrukce nezatéká, čili to je otázka izolace. A tyhle věci se těžko diagnostikují," řekl Hrdoušek.

Podobných mostů je podle Hrdouška v ČR devět. "Byla to svého času výjimečná konstrukce," podotkl. První taková lávka se postavila na konci 70. let přes Sázavu ve Hvězdonicích, ale nepoužily se na ni betonové stavební díly jako v Troji, upřesnil.

Projektant mostu už byl na policii. Lávka byla navržena poctivě, říká

Trojská lávka, která se v sobotu nečekaně zřítila do Vltavy, byla navržena poctivě, řekl její projektant a uznávaný odborník na mostní stavby Jiří Stráský.

Pád lávky, která byla mezi Císařským ostrovem a Trojou otevřena v létě 1984, jej zaskočil, pochybení si ale není vědom. "Byl jsem z toho velice nešťastný a hledám příčinu, proč se to stalo," řekl projektant.

"Ta lávka byla navržena poctivě a také poctivě odzkoušena. Dělaly se tam statické i dynamické zkoušky, takže by to mělo být v pořádku," řekl profesor brněnského Vysokého učení technického Stráský. Případné chyby při projektování podle něj musí posoudit vyšetřovatelé.

Bezpečnost lávky se testovala dvakrát ročně, naposledy před třemi týdny. Současně byly na mostě umístěny sondy, které každé dvě minuty monitorovaly jeho stav. Proč se lávka náhle zřítila, není zatím jasné. 

"Proč se zřítila, to vyšetřuje policie a nebylo by dobré, abych o tom teď mluvil," odmítl jakékoliv otázky na příčiny kolapsu Stráský. "Bavili jsme o tom na policii a řekli jsme si, že dokud se to neposoudí, nebudeme vyslovovat žádné názory. O příčinách kolapsu tedy nebudu mluvit," odpověděl. 

Lávka byla vystavena tlaku při povodních v letech 2002 a 2013. Spekulovalo se také o tom, zda její stav nemohla negativně ovlivnit říjnová vichřice. Stráský však vyloučil, že by stavbu mohl poškodit vítr.

O tom, zda by na zhoršující se technický stav mohla mít vliv případně nedostatečná údržba, mluvit nechtěl. "Já to teď řeknu a oni na mě vylítnou, že jsem je napadl, proto se k tomu nechci vyjadřovat. Chci, aby to vyšetřila policie," uzavřel rezolutně Stráský. 

Trosky lávky prozkoumá znalec, přes Vltavu možná bude jezdit přívoz

Trosky zřícené lávky, která spojovala pražský Císařský ostrov a Troju, budou převezeny k nedaleké betonárce, kde je bude zkoumat znalec. Uvedl to náměstek primátorky hlavního města Petr Dolínek (ČSSD). Na místě by mohl na jaře dočasně vzniknout pontonový most. Lávka, která se zřítila v sobotu, nebyla v dobrém stavu. Příčina pádu je zatím neznámá. Při nehodě utrpěli mnohačetná zranění dva lidé. Další dva vyvázli s pohmožděninami zad.

Víc než stovka pražských mostů chátrá. Opravy potřebují Barrandovský, Hlávkův nebo Libeňský most

"Teď se to rozřeže a převeze k betonárce v Troji, kde se kusy znovu poskládají. Rozřeže se to po dvoumetrových dílech a znalec bude
kontrolovat lana," uvedl Dolínek.

Na místě zřícené lávky by mohl plout přívoz a dočasně tu vzniknout pontonový most. "Za sebe bych řekl, že prioritou je urychlené zavedení přívozu a na jaro mít domluvený ponton od armády, o čemž budeme zítra (v úterý) jednat," uvedl místostarosta Prahy 7 Ondřej Mirovský (SZ/Trojkoalice).

Místo neštěstí o víkendu zkoumali pražští policisté. "Včera jsme svou činnost u trojské lávky ukončili a místo události jsme v pozdních odpoledních hodinách protokolárně předali správci lávky, Technické správě komunikací," sdělil v pondělí policejní mluvčí Tomáš Hulan. "Z naší strany i nadále pokračuje prošetřování celé události, které vedou kriminalisté krajského ředitelství pražské policie," doplnil. Ke zdravotnímu stavu těžce zraněného muže a ženy se policie vyjadřovat nebude.

Pražská Technická správa komunikací (TSK) v pondělí předala staveniště v okolí spadlé lávky v Troji stavební firmě Strabag, která provede demolici zbytků stavby.

"V současné době ladíme harmonogram dalších prací, který zveřejníme zítra na tiskové konferenci," řekla mluvčí TSK Barbora Lišková.

Harmonogram prací musí TSK projednat mimo jiné například s policií.

Větší část 260 metrů dlouhé lávky se propadla do řeky. Zbytky poškozené konstrukce zůstaly na obou pilířích.

Na problematický stav stavby z roku 1984 poukazovaly už posudky z minulých let, odborníci ji proto stále sledovali prostřednictvím elektronického monitoringu. Zprávy dostávali na počítač každé dvě minuty. Dvakrát ročně se navíc prováděly prohlídky všech částí. Poslední signál odešel z elektronického monitoringu v sobotu ve 13:16, pak se lávka zřítila.

Praha poslala odborníky prozkoumat Lanový most na Jižní spojce

Praha poslala odborníky prozkoumat stav Lanového mostu na Jižní spojce. Řekl to primátorčin náměstek Petr Dolínek (ČSSD). Most je ve špatném stavu a hrozí to, že na něj bude zakázán vjezd autům nad 12 tun. Zkontrolovány budou také zbylé mosty a lávky v Praze, z toho 110 jich bude prověřeno prioritně. Důvodem kontrol je sobotní pád lávky v Troji.

"Vzhledem k tomu, že jsem byl zpraven o tom, že Lanový most není v dobrém stavu, jsem tam nechal poslat diagnostiky, aby jej zkontrolovali," řekl Dolínek. Pokud by výsledky průzkumu ukázaly, že je most ve špatném stavu, musela by být podle Dolínka částečně omezena doprava. Zakázán by byl zřejmě vjezd autům nad 12 tun.

Město v pondělí také doporučilo, aby byla uzavřena lávka přes Berounku v Radotíně. Je také ve špatném stavu a i ji by měli zkoumat odborníci. Zavřeny budou od 15. prosince také lávky pro pěší na železničním mostě přes Vltavu mezi Podskalím a Smíchovem. V tomto případě jde o dlouhodobě plánovanou uzavírku.

Problémy mají další pražské mosty. Ve velmi špatném stavu je například Libeňský most. V jeho případě město čeká na vyjádření ministerstva kultury, které rozhodne, zda je to památka, či nikoliv. Podle toho město naplánuje jeho opravu. Ve špatném technickém stavu je i Hlávkův most, kde hrozí, že po něm nebudou moci jezdit tramvaje, a rekonstrukci potřebuje také Palackého most z Palackého náměstí na Smíchov.