Miloš Zeman tvrdí, že nedělá osobní prezidentskou kampaň. Přesto se během víkendu kolem českých silnic objevila řada billboardů s jeho tváří a heslem Zeman znovu. Vysvětlení je přitom jednoduché: propagaci neplatí hlava státu, ale spolek, který ovládají jeho nejbližší spolupracovníci kancléř Vratislav Mynář, poradce Martin Nejedlý či bývalý předseda Jazzové sekce Karel Srp. Není přitom jasné, odkud a od koho peníze na agitaci pocházejí. Kolik vlastně reklama stála a kolik billboardů visí, si média podle Nejedlého mají spočítat sama. U řady ostatních kandidátů lze všechny tyto informace dohledat na jejich transparentních účtech.

Billboardy podle mluvčího prezidenta Jiřího Ovčáčka zadávala organizace Přátelé Miloše Zemana. Jde o spolek, kde je Mynář předsedou představenstva a Srp jeho členem. "Vše bude samozřejmě započítáno do nákladů, zákon je striktně dodržován," uvedl k billboardům mluvčí Ovčáček s tím, že prezident trvá na tom, že "kampaň nevede a nepovede".

Mynář na otázky redakce vůbec neodpověděl a z reakcí Nejedlého plyne, že se voliči dozvědí podrobnosti o financování těchto billboardů až pár měsíců po prezidentských volbách. "Počkejte do května příštího roku, tam bude daňové přiznání a tam to všechno naleznete," odmítá Nejedlý otázky, zda kampaň financují firmy nebo soukromé osoby a o jaké částky se přibližně jedná. Jeden z jeho kolegů ze spolku, daňový poradce Pavel Galuška, informaci mírně poupravil − tvrdí, že spolek hradí akce z darů od příznivců hlavy státu. Seznam podporovatelů, slibuje Galuška, spolek zveřejní příští rok v účetní závěrce.

456 tisíc

korun má zatím prezident Miloš Zeman na svém transparentním účtu. Jeho konkurent, akademik Jiří Drahoš, na něm má skoro 13 milionů.

Náklady na kampaň by celkem za dvě kola neměly přesáhnout částku 40 milionů korun.

Většina dalších kandidátů jména dárců i firemních sponzorů postupně zveřejňuje na transparentních účtech, kde si je voliči mohou prostudovat.

V případě Zemanovy billboardové kampaně běží financování prostřednictvím spolku, který podrobnosti publikuje jednou ročně.

Nicméně informace o tom, jakou hodnotu měla tato prezidentova kampaň s billboardy, by se podle člena Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran Jiřího Navrátila nakonec měla v Zemanově vyúčtování objevit jako "nepeněžní plnění".

Nejedlý prohlašuje, že vše odpovídá regulím zákona. Neuvedl ani to, zda na billboardy přispěl sám.

"Kampaň Miloše Zemana neexistuje," ohrazuje se Nejedlý proti tomu, aby média nazývala propagaci hlavy státu tímto slovem. "Chceme vyjádřit podporu, nebavme se proto o kampani, ale o podpoře. To je strašný rozdíl," myslí si Nejedlý.

komentář petra honzejka:
"Pravda vítězí" po zemanovsku. Billboardy všude, a kampaň to není

Zástupce spolku Mynáře a Nejedlého si Zeman vzal na Hrad po volbách v roce 2013.

Srpa chtěl prezident dosadit do etické komise pro ocenění účastníků protikomunistického odboje a později do Rady Ústavu pro studium totalitních režimů. Ani jedno se kvůli Srpově minulosti Zemanovi nepodařilo.

Srpovo jméno se objevilo i ve svazcích StB. Soud ovšem konstatoval, že v nich byl Srp vedený neoprávněně.

Nejde o ojedinělý případ, kdy Zemanovu propagaci organizuje a platí někdo jiný. Například letos na podzim uhradil teplický podnikatel Jaroslav Třešňák čtyřstránkové letáky ve prospěch prezidenta.

Za akcemi na podporu Miloše Zemana pak často bývá jeho spřízněná strana SPO. "O tom, jakým způsobem podpoříme prezidenta, rozhodne SPO na svém zasedání 13. prosince," upřesnil místopředseda Marian Keremidský.