Na pražské Letné se naplno rozjela výstavba nového nákupního centra. Zástupci developerské společ­nosti Lordship ve čtvrtek na pozemku nad Veletržním palácem položili základní kámen a oznámili, že chtějí obchodní dům otevřít do dvou let. Stavbu se podařilo zahájit po několikaletých sporech s obyvateli a radnicí Prahy 7, kvůli kterým původní projekt Palác Stromovka firma kompletně přepracovala. V nové budově vyčlení 15 tisíc metrů čtverečních pro obchody, v horních patrech budou kanceláře a ordinace.

Přes změny v projektu nemusí nákupní středisko pro Letnou znamenat pouze zlepšení. Jeho otevření se může negativně dotknout obchodů, které už dnes fungují v ulici Milady Horákové a okolí. "Lidé se mohou stahovat právě do obchodního centra a to může mít negativní vliv na obchody v ulici," vysvětluje Jan Kotrbáček z poradenské společnosti Cushman & Wakefield, který se specializuje na maloobchod. Podle něj však pozitiva převáží.

Podobně hovoří prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu Marta Nováková. "Největší vliv mají v tomto ohledu obchodní střediska na malé nepotravinové prodejny, právě ty se do center stěhují nejčastěji. Vliv center ale není jen negativní, mnohdy jsou také součástí kulturního života," vysvětluje.

Samotní provozovatelé obchodů zatím vyčkávají, jak se situace vyvrbí, až Lordship svůj projekt za dva roky dokončí. "Jestli nás nové centrum vytlačí, zatím nevíme. Uvidíme, co se stane, až se otevře. Myslím si, že se to nejvíce dotkne podniků, které se nachází u ulice Dukelských hrdinů," říká majitelka letenského papírnictví Milada Zelenková.

Slabý rok 2018

Ještě letos na jaře to vypadalo, že by OC Letná mohlo přivítat první návštěvníky už v příštím roce. To ale Lordship nakonec nestihne. Rok 2018 proto bude i z toho důvodu, co se týče rozšiřování nákupních středisek, slabý. V Česku se otevře jediný nákupní dům a tím bude ostravské Géčko. S jeho stavbou pomalu finišuje developerská společnost Reflecta Development. Třetí největší město v České republice díky tomu získá 10,7 tisíce metrů čtverečních nákupních ploch. Toto číslo bude současně celkovým nárůstem maloobchodních ploch v celém příštím roce pro celou zemi.

Plánovaná nová obchodní centra v Česku

Neznamená to však, že by nová výstavba stagnovala. Naopak. Podle odborníků je v současné době ve výstavbě či v přípravě dostatek projektů. Mělo by se to projevit v roce 2020, který má být jedním z nejsilnějších za posledních několik let.

Pokud si developeři nezačnou výrazněji hrát s posouváním termínů, pak by v Česku v roce 2020 mohlo přibýt až 126 tisíc metrů čtverečních vyhrazených obchodům. To je více než za poslední tři roky dohromady. Z nich byl nejsilnější právě letošek, kdy developeři dokončili téměř 58 tisíc metrů čtverečních nových nákupních prostor. Číslo zahrnuje rozšíření pražského centra Chodov o 35 tisíc metrů čtverečních i českobudějovického IGY o 9250 metrů. Zcela nový obchodní dům se letos otevřel pouze v Jablonci.

Převládnou multifunkční centra

V rámci zcela nové výstavby budou podle realitních poradců dávat developeři do budoucna přednost spíše takzvaným multifunkčním objektům. V těch se kromě obchodů nacházejí kanceláře či prostory pro služby. Za takové se dá označit právě i centrum na Letné. "V oblasti výstavby dominují dva směry. Pokračující trend rozšiřování stávajících, dobře fungujících obchodních středisek. Druhým trendem bude právě budování multifunkčních objektů v centrech měst, které posílí jejich historickou úlohu a postavení," vysvětluje Kotrbáček.

Mezi společnosti, které ve velkém investují do rozšiřování stávajících nákupních domů, patří CPI Property Group Radovana Vítka. Právě ta letos otevřela rozšířené IGY v Českých Budějovicích, v Brně pak skupina koupila obchodní centrum Královo Pole. To má nyní možnost rozšířit téměř o polovinu.

Miliardy korun v posledních letech utratila za rozšiřování nákupních center také francouzská společnost Unibail-Rodamco. Ta zvětšila svá centra na Černém Mostě, následně na Chodově. Letos navíc koupila podíl v Metropoli Zličín, kde také zvažuje přístavbu. Unibail-Rodamco navíc se zmíněným CPI nedávno oznámily, že společně vybudují zcela nové obchodní centrum v pražských Bubnech.

Celková plocha tuzemských nákupních center činila k začátku letošního roku 1,63 milionu metrů čtverečních. Při započtení supermarketů, hypermarketů a kin dokonce 2,51 milionu metrů.

S přispěním Kláry Čeperové