Vláda ČR a ČNB, vědomy si společné odpovědnosti za kurzový vývoj, dohodly se na následujícím souboru opatření, jejichž cílem je zamezit nežádoucím dopadům operací veřejného sektoru na devizový trh a následně na makroekonomickou stabilitu ČR:

Příliv finančních prostředků z EU

1.       ČNB a vláda se shodují na tom, že měnové konverze finančních toků mezi ČR a orgány EU budou v maximální možné míře nadále probíhat mimo devizový trh. Obě strany budou vhodnou formou komunikovat níže dohodnutý postup a informovat účastníky devizového trhu o tom, že příjem prostředků z EU fondů nebude mít dopady na vývoj měnového kurzu.

2.       ČNB bude nadále realizovat měnové konverze těchto prostředků dle klientských příkazů na vrub svých devizových rezerv, tj. bez vlivu na kurzový vývoj.

3.       Vláda zajistí, aby žádné orgány v její působnosti neprováděly konverze přílivu prostředků z EU na trhu, ani žádné zajišťovací či spekulativní operace s dopadem na devizový trh.

4.       Vláda i ČNB budou společně působit na další instituce veřejného sektoru tak, aby ani ony nežádoucím způsobem neovlivňovaly kurzový vývoj.

5.       Řízení alokace programů v kompetenci jednotlivých řídících orgánů bude nadále probíhat v souladu s Metodikou finančních toků a kontroly programů spolufinancovaných ze strukturálních fondů, Fondu soudržnosti a Evropského rybářského fondu na programové období 2007-2013, která zajišťuje adekvátní reakci těchto orgánů na kurzový vývoj (Řídící orgány musí při výběru projektů zohlednit zůstatek alokace na daný program tak, aby v závěru programového období došlo maximálně k 5% přezávazkování alokace roku 2013.).

6.       ČNB bude s Národním fondem MF ČR (a případně dalšími vládními institucemi) dále jednat o podmínkách svých služeb při vedení účtů v ČNB a měnových konverzích tak, aby mu maximálně vyšla vstříc z hlediska jeho potřeb při realizaci přílivu prostředků z EU. Základním předpokladem je to, že změna těchto podmínek nebude pro ČNB jednostranně nevýhodná a nebude na ČNB přenášet výrazná dodatečná rizika nad rámec rizik podstupovaných ČNB již v současnosti při měnových konverzích na vrub devizových rezerv.

Privatizační příjmy

7.       Nebude docházet k žádným konverzím privatizačních příjmů vlády na devizovém trhu. Tuto skutečnost budou vláda i ČNB vhodnou formou komunikovat tak, aby byla dopředu známa účastníkům devizového trhu i širší veřejnosti.

8.       K privatizacím bude docházet zejména v eurech a příjmy z nich vláda ČR ponechá bez jejich konverze do korun. Tyto příjmy budou uloženy buď na devizovém účtu u ČNB, nebo spravovány v cizích měnách jako rezerva pro důchodovou reformu. Devizový účet u ČNB bude úročen sazbou odvozenou od tržních výnosů 3M EURIBOR -1/8. Ministerstvo financí může využít prostředky devizového účtu  v rámci běžného platebního cizoměnového styku při plnění svých závazků vůči zahraničí.

9.       V případě krátkodobé potřeby korunové likvidity bude tato u privatizačních příjmů zajištěna prostřednictvím devizových swapů. Devizový swap může být prodlužován (rolován) po libovolnou dobu, ideálně do přijetí eura v ČR.

Emise vládních dluhopisů v cizí měně

10.   Pokud bude MF ČR v následujících letech emitovat dluhopisy denominované v cizí měně, budou tyto zajištěny proti kurzovému riziku tak, aby neměly dopady do kurzového vývoje.