Část mateřských, základních a středních škol vstoupila v pondělí do stávky, kterou chtějí vyjádřit svoji nespokojenost s platovou situací ve školství. Podle školských odborů, které jednodenní protest vyhlásily, klesly letos kvůli vysoké inflaci pracovníkům škol reálné mzdy.

Jak probíhá stávka

Odbory nejsou spokojeny ani s půlmiliardovým navýšením letošního rozpočtu regionálního školství, chtěly tři miliardy. Vadí jim také, že se týká pouze učitelů, a ne dalších zaměstnanců škol. Další čtyři miliardy korun má školství přislíbeno na příští rok.

Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
Michal
Proč nestávkují školské odbory společně s ostatními? (mám na mysli proč vy stávkujete dnes a ostatní odboráři až 24.6.)
My dnes stávkujeme za lepší podmínky ve školství. Nesouhlasíme s přístupem vlády k řešení kritické situace ve financování regionálního školství. Nejen, že zaměstnancům školství se propadá reálný plat měsíčně o cca 1000 Kč, ale i chybí finance na pořizování učebnic, školních pomůcek apod. To neznamená, že se nepřipojíme i k výstražné stávce, kterou vyhlásila ČMKOS dne 24. 6. proti reformám.
Markéta Vondráčková
Roman Stujek
Dobrý den, když se podíváte na vývoj na ministerském křesle, jak vidíte současného ministra Lišku. Popř porovnejte ho a jeho konání s jeho předchůdci. Díky za odpověď
Pan ministr má hodně skvělých plánů a záměrů ke zlepšení situace ve školství, vše je ale pouze v podobě úvah. Konkrétní podobu záměru jsme ještě neviděli. Nepopírám jeho snahu problémy řešit, ale snaha nestačí. Je potřeba politické vůle i celé vlády. Zatím slyšíme pouze sliby, ale realita je hodně vzdálená.
Markéta Vondráčková
mirky
pořád chcete zvyšovat mzdy aco mají dělat pracující co mají minimální mzdu jak se díváte na děti které si nemohou dovolit např.jet na školní výlety hory atd. protože na to opravdu nemají a jsou rádi že mají na bydlení a na jídlo kdo se zastane lidí co mají 7000.kč děkuji za odpověd
V letošním roce nám jde o dorovnání propadu reálných platů zaměstnanců školství. Jde nám o to, aby všechny děti dostaly kvalitní vzdělání. Univerzitně vzdělaný učitel má nástupní plat cca 16 000 hrubého a po 25 letech dosáhne maximálně 20 000 hrubého, což v jiném rezortu by byl jeho nástupní plat, pak těžko s takovou výší zůstane ve školství. Pokud se úroveň platu učitelů výrazně nezmění, mohlo by se v budoucnu stát, že nebude mít kdo děti učit. My nebojujeme pouze za platy učitelů, ale i ostatních zaměstnanců, jako např. kuchařek, školníků, ekonomek, uklízeček. Zde valná většina nedosahuje ani minimální mzdy. Myslíte si, že za kvalitní práci nemají tito zaměstnanci nárok na odpovídající plat?
Markéta Vondráčková
Jana
Dobrý den, fandím vám, sama jsem se pohybovala chvíli ve školství. Mám ale pocit, že stávka měla asi přijít dříve. Teď už v téměř předprázdninovém čase to až zas tak nikomu nevadí, že školy budou na den stát. Stejně už se moc neučí a "karty / známky" jsou rozdány. Na druhou stranu uznávám, že stávkovat s ostatními odboráři 24. 6. by bylo zcela o ničem...
Já si nemyslím, že přišla pozdě. Do začátku května probíhala jednání, jejichž výsledek je pro nás neuspokojivý. Tudíž nám nezbývalo nic jiného, než vyjádřit svůj nesouhlas ještě v tomto období. My žádáme vládu, aby přehodnotila svůj postoj a dorovnala propad v regionálním školství. Doufám, že tak učiní a my se na podzim nebudeme muset ozvat znovu.
Markéta Vondráčková
Jitka Kociánová
Vzhledem k poměru žena mužů ve školství jde asi spíše o stávku žen. A ty u nás obecně mají menší zastání i hlas než jinde. Myslíte si, že ženy se něčemu dovolají? A tušíte, jaké je rozložení sil u stávkujících?
Já věřím, že i ženy toho hodně dokáží. Nakonec sám uvádíte, že ve školství je většina žen, tudíž i z těch 130 756 stávkujících zaměstnanců jsou převážně ženy. Možná, kdybychom se podívali do historie, viděli bychom, že ženy byly úspěšnější.
Markéta Vondráčková
bobo
Proč nestávkujete za propuštění x tisíc zbytečných úředníků. Tím by se uvolnily i finance na platy učitelů.
Nevím o tom, že by bylo x tisíc zbytečných úředníků.
Markéta Vondráčková
Petr
Jaká je komunikace odborů s ministerstvem. Liška vám vymohl půl miliardy navíc, ale nyní říká, že vaší stávce nerozumí. Vypadá to jako kdyby vázla komunikace mezi MŠMT a odbory. Na jaké je úrovni?
Komunikace mezi námi a ministerstvem nevázne. Půl miliarda navíc, kterou vymohl pan ministr, je v reálu 130 hrubého na jednoho pracovníka. Při propadu platu cca o 1000 Kč je to úspěch?
Markéta Vondráčková
Lukas
Dobry den, naprosto s vami souhlasim, pridat ucitelum je nutnost. Kdyz udelate taky petici za zvyseni platu ucitelum, urcite ji podepisu. Bojujte dal, hodne stesti!
Moc děkujeme za podporu.
Markéta Vondráčková
Honza Vyjidak mladsi
Dobrý den, rád bych se zeptal, zda školské odbory připravují v souvislosti s požadavky na vyšší mzdy také striktnější oddělení činností, kterými se učitelé zabvývají. Dnes není neobvyklé, když se pedagog z 60% zabývá nepedagogickou činností (administrativa, dozory). Řídící pedagogičtí pracovníci (zástupci ředitele a ředitelé) se pak často zabývají více hospodařením školy, získávání dodatečných finančních prostředků a administravou oproti pedagogickému řízení. To je opačná situace, než například v Německu nebo Rakousku. Počítají tedy mzdové nároky školských odoborů s preciznějším a efektivnějším rozdělením 1) pedagagické činnosti a 2) ostatní činnosti? Děkuji za odpověď, Honza Vyjídák mladší, Praha
Samozřejmě, učitel má především vzdělávat a mít dostatečný prostor k přípravě na vyučování.
Markéta Vondráčková
Jiri Helous
Nezda se Vam, ze ucitele, dopravci a lekari jsou jedinne profese, ktere tim, ze nepracuji se snazi ziskat vice penez? V ostatnich profesich se vice penez dobyva zvysenou aktivitou. Tyto profese nejdou do prace a chteji vice penez. Vetsina skol ma vyuzite prostory 6 hodin denne. At se reditele snazi vice vyuzivat svereny majetek. Kazdy chce vice penez, nez aktualne ma, ale navysovat plat snizenim aktivity mi pripada zcestne. Co vy na to?
Vy máte pocit, že učitelé nejsou aktivní|, že nepracují dobře? Dnešním protestem vyjadřují nespokojenost s tím, jak za svoji práci jsou odměněni. Je častým argumentem, že učitel pracuje 20-25 hodin týdně. To je ale jenom jeho přímá vyučovací povinnost. Vedle toho má ještě další povinnosti související s výkonem jeho práce (příprava na vyučování, oprava sešitů, vzdělávání apod.), má jako každý jiný zaměstnanec 40 hodinovou pracovní dobu. Ale to si málokdo uvědomuje.
Markéta Vondráčková
Karel
Nedělám ve školství, ale je smutné,jak stát podceňuje úlohu školství. Nyní se vládní politici jako diví, proč učitelé stávkují, když jim přidali horu peněz ve výši cca 200,- Kč, ale sami si připravují přidání v řádu desetitisíců. Jen jestli učitelé a zaměstnanci škol budou schopni toto jednání vyhodnotit ve volbách.
Souhlasím s vámi. Je na každém z nás, jak si to zhodnotí.
Markéta Vondráčková
Novotný
Co bude dál? Mám doma učitelku, každý večřer si stěžuje, že má kriticky málo peněz, ale obor nikdy neopustí. Její práce jí příliš baví na to, aby se na ni vykašlala. Není tohle ten důvod, že si učitelé neumí říct o víc peněz opravdu důrazně? Kdy vyhlásíte stávku na celý týden, aby si vás konečně všichni opravdu všimli?
Máte pravdu. Pro většinu učitelů je jejich povolání posláním. Věřím tomu, že nás vláda nedonutí k vyhlášení časově neomezené stávky, ale nevylučuji to.
Markéta Vondráčková
efík
Jak jsou učitelé placeni v době letních, podzimních, zimních a jarních prázdnin? Pokud se jim toto volno proplácí jako řádná dovolená tak neznám lepší job. Nevím co by měli říkat se svým bídným platem zdravotní sestry v nemocnicích. Stávkovat bohužel nemůžou protože by jim pacienti umřeli.
V době dovolených, jako v každém rezortu, jsou placeni průměrem.
Markéta Vondráčková
Petr
jednoduchá odpověď: O 25% více než policisté se stejným vzděláním a praxí!
Nemám s tím problém.
Markéta Vondráčková
David
Dobrý den, všude slyším, že ministr Liška sehnal na platy učitelů půl miliardy korun a na další rok 4 miliardy. Těžko si ale dokážu představit kolik je to procent z celkových ročních výdajů na platy učitelů. Je to zanedbatelné jedno procento které ve výplatní pásce ani nepoznám, nebo jde o výraznou finanční injekci? Děkuji
Za a) je správně. Nejde o výraznou finanční injekci. Proto ani my tomu netleskáme.
Markéta Vondráčková
Petr
Mě by zajímalo, kolik učitelé (základní a střední školy) za těch pár hodin týdně vlastně chtějí? Pokud vím, tráví v práci 22,5 hodin týdně (já minimálně 40) mají cca 2,5 měsíce prázdnin (já mám nadstandardních 25 dní - měsíc a týden). Pokud vím, pedagogické školy jsou ty nejjednodušší vysoké školy, když jsem končil gympl, šli tam ti, kteří se na nic jiného nehodili a ani ničím zásadním nevynikali. Jejich hodinová mzda se od průměrné hodinové mzdě u standardních zaměstnanců výrazně liší - je mnohme vyšší! A já stále nevím za co. Mohl by mi to někdo vysvětlit?
Učitelé pracují stejně jako vy, 40 hodin týdně. Máte pocit, že bez přípravy na vyučování by učitelé mohli předstoupit před děti a něco je naučit. Jestli ano, běžte si to zkusit. Praxe je skutečně odlišná. Kde berete tu jistotu, že pedagogické vysoké školy jsou ty nejjednodušší? Ti, co tam šli jenom z tohoto důvodu, jako učitelé neobstojí.
Markéta Vondráčková
wang
jak je hodnocena kvalita prace ucitelu a jak se toto odrazi v platu ucitele? Myslim ze nijak, ze je to klasicka tabulkarna, takze predevsim ti, co delaji ucitelstvi dlouho, uci stylem minuleho rezimu a nepracuji na zvysovani sve kvalifikace. Ti co umi jsou velmi dobre placeni na soukromych skolach ,takze stavka se podle me tyka predvsim tech mene schopnych a snazivych pracovniku ve skolstvi, jimz odbory (cssd) neustale vnukavaji, ze stavka je to prave reseni, ackoliv cssd kdyz byla ve vlade skolstvi zrovna dvakrat nepomohla, koncepcne (buzkova) to byla tragedie.
Tím chcete říct, že 130 756 zaměstnanců, což je mnohem víc než polovina, je těch neschopných? To je velmi odvážné tvrzení. Jestli ti neschopní ve školách jsou, jsou to právě ti, kteří se bojí za svoje požadavky postavit. My svoji nespokojenost jsme projevili i za vlády ČSSD. Nevím, z jakého důvodu jsme s nimi v tuto chvíli spojováni. To mě uráží. Nepracujeme na zakázku politických stran. Kde berete tu jistotu, že učitelé s delší praxí učí stylem minulého režimu a nepracují na zvyšování své kvalifikace.
Markéta Vondráčková
Kamil
Dobrý den, chtěl bych se zeptat na etický problém. Má žena nestávkovala při poslední stávce učitelů a nedostala osobní ohodnocení, stejně jako další dva, kteří nestávkovali. Zdůvodnění bylo jednoduché. Ona nestávkovala tak dostala mzdu, ostatní nedostali mzdy za jeden den, tak si to kompenzovali osobním ohodnocením. Připadá Vám tato praktika fér a v pořádku? A co Vám říká slovo individualita? Proč jako odbory trestáte ty, kdo nejdou s Vámi?
Především, my nikoho nenutíme, aby stávkoval a ani netrestáme nestávkující. Důvody stávky jsou jasné. Záleží na každém, zda se s nimi ztotožní, nebo ne. Pokud je někdo spokojen s oceněním jeho práce, pak je to jeho rozhodnutí. Pokud důvodem odebrání osobního ohodnocení vaší ženy bylo to, že nestávkovala, pak to považuji za nemravné.
Markéta Vondráčková
Lenka
Dobrý den, mám dotaz.Nikde se neuvádí za kolik odpracovaných hodin je uváděná mzda učitelů. Když je potkávám ráno po 7 hodině jít do práce a ve 13 hodin již stojí na zastávce a jedou domů. Když budu počítat, tak normální počet hodin to nebude. A dále, děti si nosí čím dál více zadání k učení domů. Proč. Děkuji.
I v jiných profesích je nutné pro výkon přímé práce odpovídající příprava. I truhlář, než předá finální výrobek, musí si připravit materiál. Učitelé mají pracovní dobu 40 hodin.
Markéta Vondráčková
rentiér
Mám v rodině tři učitele, ale ti si nenaříkají. Jsou spokojeni se vším tím volnem, co mají. Přes prázdiny dva měsíce, čtrnáct dnů na vánoce, každou chvíli nějaké další.. Mimo to učí na další úvazek na soukromé škole, dělají překlady nebo doučují. Jsou v pohodě, a o stávce říkají, že je to jen hra hloupých odborářů.. O co Vám vlastně jde??
Já jim tu spokojenost neberu a přeju jim hodně štěstí. Do stávky se zapojil významný počet neodborářů - neurážejte je.
Markéta Vondráčková
Světlana
Začít stávkovat, by měli všechny odvětví. Já pracuji v soukromém sektoru a již 4 roky jsme nikdo neviděl ani korunu přidáno a to se týká tak 75% zaměstnanců v soukromém sektoru. Zaměstnancům v státním sektoru přidají alespoň něco, ale nám nic. Mělo by být uzákoněno, že podle inflace se musí zvedat platy, jak ve státní sféře, tak v soukromí.
Pokud jsou nespokojeni, tak ano.
Markéta Vondráčková
Renata
Kolik odpracuje učitel pracovních dní, za kalendářní rok a kolik má odpracovaných hodin?Kolik vychází průměrná hodinová mzda?
Znovu - učitel odpracuje 40 hodin.
Markéta Vondráčková
táňa
Nebylo by daleko vhodnější zapojit odbory do reformy školství. Určitě vite, že dochází k poklesu žáků a studentů o 30%. Jako racionální ekonomické řešení se jeví slučování škol. Důsledkem bude, že v systému zůstanou peníze, které bude možné použít na platy učitelů a zkvalitnění vyuky. Prosím o váš názor ke slučování škol v důsledku demografického vývoje naší společnosti, který je prezentován v materiálech MŠTM.
My se do reformy školství aktivně zapojujeme. Nejsme proti slučování škol v důsledku demografického vývoje. My jsme proti samoúčelnému slučování, které může vést i ke zhoršení podmínek.
Markéta Vondráčková