Nejvyšší soud (NS) ve čtvrtek potvrdil rozsudek, podle kterého jsou podobné výchovné metody vážným porušením pracovní kázně. Konkrétně soudy řešily případ pedagoga z Benešovska, který žáky tahal za vlasy, cvrnkal do hlavy a nechal je klečet na zemi, zjistila ČTK z usnesení zveřejněného v elektronické databázi.

Zeptali jsme se čtenářů, co si myslí o otázce tělesných trestů na školách. 

Čtěte také

to.vis@ze.jo, Nový Jičín
Pamatuji si na nejmenované učitele z let cca 1985 -1990 na jedná nejmenované základní škole v Novém Jičíně, byli to matikář a fyzikář. Pamatuji si, jak matikář dal jednomu spolužákovi pěstí, až odletěl na druhý konec třídy, po druhém hodil svazek cca 20 klíčů a trefil ho přímo do čela, že musel jít na šití. Fyzikář byl známý tím, že když se rozeřval, bylo ho slyšet v okruhu 500 metrů od školy. K těmto reakcím je dokázala vyprovokovat úplná maličkost. Myslím, že takoví a lidé jim podobní by ve školství neměli co dělat. Uznávám, že se jedná o náročné povolání a že parchanti obzvlášť na druhém stupni dokážou lézt pěkně na nervy, nicméně učitelé si vybrali sami, co budou studovat a co budou dělat, mají možnost odejít a dělat něco jiného, a vylívat si frustraci z nízkých platů na žácích je ubohost.


Pavel, Praha
Nevím, když jsme dostali od učitele facku, tak jsme věděli sakra dobře, proč. Doma jsem to neříkali, aby jsme nedostali ještě z druhé strany od rodičů... Přiměřený okamžitý trest je výchovný a nikterak nenaruší přirozený vývoj ditěte.


Mirka Zelenáková, Teplice

Mám 27 letou dceru. Když vyprávěla, co se děje při hodinách na základní škole a posléze i na gymnáziu, nestačila jsem se divit. Titulování učitelky jménem ženského přirození, opouštění hodiny, protože žáka to nebaví, tykání na adresu vyučujícího. Dnes má dcera kamarády, kteří učí a opouštějí školství, protože je to mnohem horší. Na školách středního typu se v hodinách fetuje, telefonuje, učitel se pošle do ...., tyká se běžně. Poslouchala jsem rozhovor 12 leté dívky, která líčila, jak její třída dostala učitelku do blázince. Polili ji barvou, namazali stupínek, počmárali auto a to vše s podporou rodičů, maminka to ví a směje se.

Dnešní školství mi připomíná film Obecná škola, kdy učitelce lítaly kolem hlavy papírové koule, děti se rvaly a ona jim povídala o motýlech, protože bylo zakázáno děti trestat. Cvrnkání do hlavy, vytahání za vlasy, vyhazov ze třídy, prásknutí pravítkem po zádech - to naše generace zažila a nemám pocit, že bychom z toho měli celoživotní újmu a postraumatický stres. Nakonec byli trestáni jen ti, co si to zasloužili. A doma jsme o tom nemluvili, protože by nám rodiče přidali. Tak jen dál, hýčkejte děti ve školách, Džamila by měla vymyslet další úžasné zákony na ochrany grázlů, vyhoďte kantory ze škol a až nás dvacetiletí začnou skopávat ze schodů v autobusech, tak přemýšlejte, kde se stala chyba.


Tausig, Ostrava

Týrání dětí je jistě špatná metoda výuky. Týrání učitele je pak přirozený dětský pud, kdy dítě zkouší co si může dovolit. Učitel musí svou práci zvládnout a dítě i přes jeho odpor naučit vše potřebné do života. To navíc natolik kvalitně, aby s tím byli spokojeni i maximalisti rodiče. Navíc je učitel sešněrován směrnicemi o způsobu a kvalitě výuky.
Učitelův plat pochopitelně není adekvátní takovýmto požadavkům a tak skutečně schopní buď vůbec nezačnou učit, nebo v brzké době odejdou ze školství raději lámat kámen, než si ničit duševní zdraví. Takže před dětmi ve třídě stojí povětšinou ženy, které nic lepšího nemohou pro diskriminaci pohlaví sehnat, které nemají na nějakou manažerskou práci kdekoliv, nebo potřebují být v dosahu své rodiny, svých dětí. Pak před dětmi stojí také důchodci a skoro důchodci, kteří skutečně nemají šanci jakoukoliv práci najít a strávili většinu života ve školství socialistickém. V tom byla kázeň vynucována šikanou nejen dětí, ale i rodičů, takže byla výuka jednodušší.
Dejte ve stávajících podmínkách učitelům nástupní plat aspoň 35-40tisíc a pak máte šanci po nich chtít, aby byli na takové úrovni, že dětské týrání svých učitelů dokáží eliminovat bez použití násilí a psychického týrání!!!


Babinský, Kartouzy

Prdlé názory soudů jsou známé. Učitel nesmí ponižovat žáky, žáci mohou učitele zmlátit a vzhledem k beztrestnosti jsou v pohodě. Americké vzory v civilizované Evropě jsou jen úplnou degradací morálky a práva. Vliv americké nekultury pramenící z přistěhovaleckých vyvrženců společnosti, tamních likvidátorů indiánů a černošských otrokářů,chtějí dnes vnášet své praktiky o kultuře a demokracii světu,kterou nové satelity ochotně přebírají bez ohledu na dřívější vysokou úroveň kultury a práva.


Helena, Praha

Tělesné tresty a ponižování ne! Ale jak zajistit, aby učitelé měli ve školách stejná práva jako žáci a nebyli ponižováni, uráženi a šikanováni žáky i některými rodiči? Někdy i vedením školy.
Patří do skupiny vysokoškolsky vzdělaných pracujících s nízkým příjmem, jsou vystaveni všanc veřejnosti i dětem, mnozí nad nimi ohrnují nos, protože si svou prací nedokáží zajistit slušnou životní úroveň.Pak jsou někdy i přirozená autorita a respekt málo. A pak jsou tam i lidé, kteří připustí tak ostudnou kauzu jako v Gymnáziu Pod Vyšehradem. Mimochodem, pokud vím, v řádném termínu předsedy maturitní komise jmenuje Magistrát hl. m. Prahy a existuje snadno dostupná vyhláška, kde se dá zjistit, kdo za co odpovídá (stránky MŠMT).


Honza, Zlín

S tím už vůbec naše rodina nesouhlasí, protože až učiteli rozbije sklo, tak nebude potrestán a dostane pouze 4 nebo  5 z chování!!!!


Jakub Hanslian

Nemám v tom zkušenost, ale většinou to začne u žáků kteří zkoušejí trpělivost učitelů. Sám jsme to zažil, jak jeden můj spolužák vyhnal ze třídy učitelku a to dost hrubým způsobem. Myslím si, že nejlepší trest je pro žáka, když ho učitel pošle uklízet nebo pomáhat, a to pod přísným dohledem někoho z jiných zaměstnanců, ale ne učitelů kteří mají zrovna hodinu ve své třídě. Učitel a žák - Má se učitel nechat provokovat žáky nebo se jimi i nechat vyhnat? Myslím, že ne a také si myslím že by v každé třídě měl sedět doktor z psychiatrie nebo psycholog a sledovat chování žáků ve třídě. Tělesné tresty ve školách by se neměly provádět, jednak to škodí psychice a jednak se to může obrátit proti učitelům. Výchova dětí by měla patřit rodičům a ne učitelům. Proto si myslím, že by měl sedět ve třídách spíše psychiatr než psycholog. Takže říkám ne, tělesné tresty ve školách jsou nepřípustné.


Ing. Vladimír Handl, Benešov

Veškeré problémy současné společnosti a tedy i tento velmi závažný problém, mají společného jmenovatele. Bezbřehý liberalismus vydávaný účelově za princip demokracie každým, komu se to pro jeho prospěch, popularitu či "posílení autority" hodí. Neplatí prakticky žádné nepsané uzance a to již od rodiny, ale i společnosti. A tak vzhůru do nekonečné bezbřehé, kýmkoliv, kdykoliv a cokoliv zpochybňující, ale "demokratické diskuse". Jejím koncem bude, a jinak ani nemůže být, nějaký legislativní "kočkopes". Patří nám to!


J. Toman, N. Hrady

S tělesnými tresty ve školách by asi byla potíž. Např. kdo určí míru a způsob tělesného trestu? Bude trestat učitel v afektu nebo až se uklidní? Co bych však doporučoval je zákaz používání mobilních telefonů v době vyučování. Zakázal bych pití a jídlo během vyučovací hodiny. Je třeba se zamyslet i nad školním řádem a uplatňování práv dítěte. Chybí mi tam nějak povinnosti dítěte vůči dospělým. Od věci také není zavádění kamerových systémů do škol, omezila by se šikana a taky anonymní ničení školního zařízení. Za nefér vůči učitelům považuji různé tzv. schránky důvěry, samozřejmě anonymních nebo pořádání anket mezi žáky, jak se jim líbí či nelíbí ten který učitel.V neposlední řadě je nekritický postoj rodičů vůči vlastním dětem. Svojí mnohdy až opičí láskou dělají svým potomkům medvědí službu.


M.Hanousková, Pardubice

Souhlasím s Komenským: trestat za nemravnost, závist, pýchu a nadutost, nikoliv za neznalost. Pokud nestačí jiné formy trestu, je třeba přistoupit na přiměřené formy trestů fyzických (od rodičů i učitelů). Zvykne-li si člověk už od dětství, že páchat zlo lze beztrestně, v dospělosti bude uvažovat stejně. Myslím, že trend zákazu přiměřeného trestu, který má následovat bezprostředně po provinění, je pro společnost(kde je navíc takřka úplná absence náboženské výchovy) velmi nebezpečná. Však již naši předkové věděli: "Ohýbej ma mamko, dokud som já Janko. Až já budem Jano, neohneš ma mamo."


Eva, Náchod

Když jsem chodila na základní školu, také jsme dělali hlouposti, ale nepamatuji se, že by to bylo školou nepotrestáno a rodiči tolerováno nebo dokonce obdivováno. Zatímco dřív byly děti potrestány i za to, co spáchaly mimo školu, dnes dostane jedničku z chování i ten, kdo vykradl samoobsluhu nebo zfackoval důchodce - učitel nesmí potrestat dítě za něco, co spáchalo mimo školu. Ale kdo ho má potrestat? Policie to musí pro nízký věk pachatele odložit a rodiče vystupují dnes ne jako vychovatelé, kterým záleží na jejich dítěti, nýbrž jako kvočny, které hájí svou nezbednou ratolest ať to stojí, co to stojí. Proč taky ne? Oni mají přece právo hájit své dítě. Že mají ale také povinnost ho slušně vychovat, mnozí ani nevědí. A tak nám spratečkové rostou jako dříví v lese, mohou si dovolit prakticky všechno a z ničeho, co udělají, nenesou následky. A co víc: Když 14 letý výrostek vědomě ponižuje a uráží učitelku v téměř důchodovém věku a dá jí dokonce facku, ona nemůže nic, dokonce ani mu tu facku vrátit. A soud neřeší nevhodné chování žáka, ale "nevhodné" chování učitelky. Kde je docela obyčejná úcta ke staršímu člověku, k ženě, kam se poděl rozum? Kam až dospěla ta všemožná ochrana práv dítěte? Kdy už ty nevychovance začneme také vychovávat? A stačilo by tak málo. Přece v pravý čas dobře mířená facka ještě nikomu celoživotní trauma nezpůsobila.


Jan Erben, Brno

Iluze o většině naší justice jsem ztratil již dávno. Tento případ do toho zapadá.


Pavel Juránek, Brno

To že děti zlobí pokud jejich nevhodné chování zůstane bez citelné odezvy je přirozené. Jediné řešení je ve stanovení odstupňovaných trestů přímo školním řádem. Nejvyšší trest pak nechť je vyloučení z dané školy, ať si rodiče zajišťují výuku v jiné škole, když nechtějí naučit své spratky slušnosti.


Olga Votavová, Kadaň
Pracovala jsem celý život jako učitelka a ředitelka ZŠ a s touto problematikou jsem velmi dobře seznámena. Rozhodně jsem proti tělesným trestům, vždy se k nim uchylovali pedagogové, kteří se měli zamyslet i nad svojí prací. Po vytvoření víceletých G však vznikla na ZŠ situace, kdy začíná převažovat hrubost, neúcta, absolutní nezájem žáků i rodičů, dokonce fyzické napadání pedagogů rodiči i žáky.Snaživý a slušný žák je brán svými vrstevníky jako exot...Ale tělesné tresty NE!

Jiří, Příbor

Jsem učitel a za 20 let praxe jsem uhodil několik žáků. Ale nebylo to nikdy za hlouposti, ale za závažné činy, za které by dospělí mohli být stíhaní nebo měli soud. Žáci bohužel dobře vědí, že jsou nepostižitelní, takže toho nadmíru zneužívají. Potrestal jsem fyzicky žáka, který soustavně šikanoval své dva slabší spolužáky. Když jsem viděl, že s tím nikdo nic nedělá, zželelo se mi těch plačících dítek, které byly měsíce v kuse trápené. Věděl jsem, že jeden z nich už ráno před školou zvrací ze stresu, co zase bude. Tak jsem si jednoho dne agresora povolal do kabinetu a proutkem mu sešlehal řiť. Slíbil, že šikany zanechá, a skutečně po dobu mého patronátu nad třídou již nikdy "nerecidivoval".

Mojí milé kolegyni důchodkyni hodil jeden spratek o přestávce na rameno petardu. Ta petarda vybouchla a kolegyně měla závažné zdrav. následky (ztráta sluchu na jedno ucho). Přitom to byla velmi obětavá, kamarádská paní. Jenom toho kluka okřikla, že nemá běhat po chodbě a strkat do ostatních dětí. Vím, že z toho pak byl soud. Otec chlapce musel platit nějaké odškodnění za snížení spol. uplatnění a trvalé následky.

Kdo kdy pracoval ve školách, ví jak to chodí. Nemusí to být jen učitel, stačí školník, uklízečky. Ty taky vědí svoje. Téměř denně musejí čistit záchody ucpané rozličnými předměty, které tam žáci strkají. Mně jako správci PC sítě žáci strkali do počítačů ohryzky, papírky přes zadní část - větrák, nebo do CD mechaniky. S většinou žáků se dá domluvit, ale existuje určitá menšina, která nerespektuje nic, demoluje zařízení školy, uráží a ponižuje veřejně dospělé osoby zaměstnané ve škole a není na ně metr. Často má takové dítko rodiče, který své dítě v tomto ještě podporuje. To je bohužel také realita dnešních škol.


František Ptáček, Lovosice

Děti jsou stále poučovány o svých právech, ale nikdo jim neříká, že s právy souvisí i povinnosti. Ve školách podle mého názoru učitelé "netahají za kratší konec", protože na ně žádný nezbyl, nemají nic. Jsem přesvědčen, že několik nevychovaných fracků ve třídě celou třídu rozloží a jakéhokoliv učitele znemožní, kdykoliv budou chtít. Werich ve své pohádce o Nebojsovi, který dal strašidlu pár pořádných facek, píše, že strašidlo se proměnilo v ducha a řeklo:\" ... děkuji Ti, zachránil jsi mne, protože těch pár facek mně scházelo do dobré výchovy ...". Jsem pro přiměřené tresty, považuji za ně i pár facek, nelze-li jinak.