JAROSLAVA KLEMENSOVÁ - MASOMA, MAKRO ŽIVNOSTNÍK ROKU 2008

 

- Jaroslava Klemensová s manželem podniká už šestnáct let

- Řeznictví a uzenářství sází na poctivé uzeniny z kvalitních surovin 

 

Sója do špekáčků nepatří. Tak zní krédo čerstvé živnostnice roku Jaroslavy Klemensové. Ta vyhlásila ze své centrály v Dolním Benešově-Zábřehu boj uzeninám převážně ze sóji a jiných náhražek.

Před šestnácti lety začala s manželem budovat své uzenářské podnikání pod značkou Masoma. "Manžel je pokračovatel rodinné tradice a je už třetí generací řezníků," vysvětluje Klemensová.

Cenu si podle svých příznivců zasloužila především za úsilí, které musela vynaložit v boji s často nadnárodní konkurencí.

Moravskoslezský kraj tak potvrzuje svou pozici, protože i loni představil světu nejlepšího živnostníka - obchodníka se stavebninami Libora Václavka.

Krutá léta devadesátá

"Pro naše podnikání byla nejhorší devadesátá léta. Neměli jsme týmy právníků, marketingové oddělení ani obchodní zkušenosti. Jediné, co jsme uměli, byly výborné uzeniny," vzpomínají dodnes na začátky svého podnikání manželé Klemensovi.

V první polovině 90. let si totiž trh s uzeninami mezi sebou rozdělovaly zprivatizované masokombináty s ustálenou sítí odběratelů i dodavatelů. Manželé Klemensovi v té době neměli vlastní porážku, nezaměstnávali ani obchodního zástupce, přesto se konkurenci postavili. Do poloviny devadesátých let měli celý provoz masné výroby v menší provozovně. I ve stísněných podmínkách firma zvládala každý den vyrobit přibližně pět tun masných výrobků.

Dnes už je situace jiná. Masoma dává na Ostravsku práci sedmdesáti lidem, kteří v nových moderních výrobních prostorách připravují každodenně kolem patnácti tun poctivých uzenin. "Máme obchod hned u výrobny, takovou podnikovou prodejnu," říká manžel živnostnice roku Karel.

Kvalita je podle Klemensové cesta k úspěchu a důraz na kvalitu surovin a uzenin je ústředním mottem celé firmy. "Pořádný špekáček se nedá vyrobit levněji než za 55 korun. Je pak sice v obchodech dražší, ale zase je to špekáček," dodává manžel živnostnice roku Karel Klemens.

Úctyhodný výrobní sortiment, 135 druhů masných výrobků, prodávají v osmi stech prodejnách po celém moravskoslezském regionu a na Olomoucku.

Párky a salámy se značkou Masoma si mohou vychutnat zákazníci, kteří nakupují v obchodní síti Hruška, Jednota i u partnera soutěže, v síti prodejen Makro. V budoucnosti chce Masoma rozšířit svou distribuční síť i do dalších částí České republiky.Do velkých řetězců ale řeznictví maso nedodává. "Zkoušeli jsme s jedním jednat, ale nabídli nám takové podmínky, že bychom museli být snad dřevokombinát," říká Klemens a dodává, že radši sázejí na menší odběratele a stále zákazníky.

Rodina plná řezníků

Ve firmě pracuje celá rodina. "Syn se vyučil řezníkem jako já a dcera pracuje na kontrollingu," říká Klemens, který má ve firmě na starosti řezničinu a kvalitu výroby. Manželka Jaroslava zase drží firemní kasu a má na starosti vyjednávání s odběrateli.

"Za naším úspěchem je přísnost, se kterou jsme od počátku přistupovali k výrobě. Spokojíme se jen se skutečně vysokou kvalitou uzenin, které nabízíme svým zákazníkům," vysvětluje Jaroslava Klemensová. I přes stabilní hospodářské výsledky si manželé Klemensovi podle vlastních slov více než podnikatelských úspěchů váží svého manželství.

081121_19p.jpg

vítězové