THE PUB FRANCHISING, VÍTĚZ BYZNYS REBEL ROKU 2008

Plzeňská firma s celým názvem The PUB Franchising unikátním způsobem spojila počítačový přenos dat s pivními samovýčepy na stolech jednotlivých barů, eliminovala hrozbu neochotných a pomalých číšníků a z byznysu udělala tak trochu sport. Včera za to získala v soutěži Hospodářských novin titul Byznys Rebel roku 2008.

Každý stůl v jejích podnicích je vybaven soustavou píp, ze kterých si host sám čepuje a na displeji sleduje, kolik už toho vypil. Na velkoplošné obrazovce přitom může sledovat, kolik piv vypila parta u sousedního stolu nebo v PUB baru ve vzdáleném městě.

Ani k objednávání jídel není třeba číšník. Stačí na dotykovém displeji od stolu objednat některé z jídel mezinárodní nebo ryze české kuchyně.

Dojde i na jubox či internet


Spolumajiteli firmy, osmadvacetiletému Jaroslavu Stunovi, svítí oči, když popisuje další plány. "Chystáme ke každému stolu ovládání jakéhosi juboxu, každý si bude moci objednat song podle svého gusta. K monitorům u samoobslužných výčepů chceme také připojit internet, případně zavést různé vědomostní kvízy a podobně," říká Stuna. Firmu vlastní se svým otcem a se spolužákem ze studií Martinem Šampalíkem.

"Úvodní investice šla do milionů a stále veškeré vydělané peníze dáváme do vybavení a na splátky úvěrů. Banky to naštěstí vnímají jako zajímavý a perspektivní projekt," dodává Šampalí.

Výtoče na jednotlivých stolech v jeho podnicích měří sondy s přesností na setinu litru a zobrazují se nejen na panelech u jednotlivých stolů, ale i na řídícím počítači na baru. Ovládací panely u stolů umožňují i komunikaci s obsluhou, takže k přivolání číšníka stačí jediný stisk tlačítka.

Zatímco IT část technologie je dílem firmy Jaroslava Stuny staršího, "pivní hardware", tedy kompletní výčepní technologii dodala plzeňská firma Lukr Ingeneering.

Úspěch v tvrdé konkurenci


Tvůrci téhle myšlenky čelili konkurenci čtrnácti dalších Rebelů, které v jednotlivých krajích vybrali do finále manažeři partnera soutěže, mobilního operátora Vodafone. Kritéria jsou jednoduchá. Adept musí nějak bořit zažité podmínky v byznysu, nabízet originální řešení, měnit zažitá pravidla podnikání ve prospěch zákazníků.

Do boje o republikového Rebela tak mířil například Josef Weiss, restaurátor starožitného nábytku, který nabízí doživotní záruku, nebo firma RPS Czech se službou bezplatného půjčování vozidla v případě nezaviněné nehody.

"Spojení samovýčepů a IT Technologií boří dosavadní konvence, nabízí hostům řešení, které leckde nahrazuje neochotnou či pomalou obsluhu, hodnotí vítězný koncept ředitel marketingu pro firemní zákazníky Vodafonu Pavel Kusý. "Ti pánové navíc přišli s takovým nápadem v oboru, o kterém jsme si mysleli, že v něm nejde již s ničím novým přijít,"dodává Kusý.

Dnes už tyhle bary fungují nejen v Plzni, ale i Praze, Brně, Hradci Králové a Táboře. Ještě letos vzniknou pivní bary PUB v Karlových Varech a v Liberci. Každý PUB, kterých dnes systémem franšízy funguje v Česku osm, skrývá tři obří tanky s plzeňským. Pivo je v nich uloženo ještě ve speciálních vacích, které smršťováním při čepování brání přístupu vzduchu.

Teď navíc nastává doba, kdy se projekt vydává na vytouženou cestu do světa. Vlastníci The PUB v těchto dnech vyjednávají s německým partnerem o rozšíření této franšízingové sítě po Německu.