SERVISBAL, VÍTĚZ VODAFONE FIRMA ROKU 2008

- Rodinná firma začala s kartony z lepenky a dnes obaluje i letadla

- Celosvětová finanční krize se nakonec dotkne i výrobců obalů


"Začínali jsme jen u jednoho psacího stolu a měli pouze velké sny, které se nám podařilo za uplynulých patnáct let realizovat. Dnes máme vlastní areál, moderní technologie, téměř šedesát zaměstnanců, spolehlivé dodavatele i skvělé zákazníky," chlubí se Ladislav Horčička, majitel letošní firmy roku Servisbal Obaly.

Společnosti, podle níž je nejdokonalejším obalem ořech, a která se nebojí vyrobit obal na cokoliv. A že obalit na cestu lze opravdu všechno, dokazují i reference firmy. "Balili jsme například sportovní letadlo nebo tepelné čerpadlo, které cestovalo až do zámoří," chlubí se Horčička.

Rodinná firma Servisbal Obaly začala vyrábět kartonáž z vlnité lepenky už před patnácti lety. Dnes je společnost z Dobrušky se skoro šedesáti zaměstnanci a obratem 191 milionů držitelem několika ocenění za kvalitu obalů jak z Česka, tak i ze zahraničí.

"Našim klientům nabízíme vývoj obalu od návrhu, vývoje, odzkoušení až po výrobu, skladování, logistiku a dodávku," říká Jiří Štěpán, vedoucí marketingu firmy.

Buď si vyberou ze standardní řady obalů, které můžou libovolně kombinovat na principu stavebnice a jsou vždy skladem k dodání do 24 hodin, nebo požádají o individuální řešení na míru.

Horčička a jeho lidé si uvědomují, že pro úspěšné podnikání nestačí investovat pouze do strojů. "Chcete-li v dnešní době společnost něčím dlouhodobě vyniknout a konkurovat, mohou to být jenom vaši zaměstnanci," tlumočí hodnoty firmy Jiří Štěpán. I proto byl před třemi lety v Servisbalu zaveden mezinárodně uznávaný standard Investors in People v oblasti řízení a rozvoje lidských zdrojů.

"Od začátku našeho podnikání se snažíme držet atmosféru rodinné firmy. Jsme rádi, že se v našem týmu najdou lidé, kteří s námi jsou už patnáct let," říká Štěpán.

Loni proto majitelé firmy iniciovali vznik rady zaměstnanců. "Nechceme být největší firmou, ale patřit mezi nejlepší. Zahraničním společnostem můžeme konkurovat znalostmi, nikoli velikostí investic," vysvětluje Štěpán.

Právě příliv zahraniční konkurence je pro firmu největší hrozbou. Na obranu proto rozvíjí řadu strategických partnerství. V roce 2006 se firma stala členem mezinárodní obalové a logistické asociace PackSynergy. Servisbal Obaly spoluzakládal Klastr výrobců obalů Omnipack.

I přesto ale i na tohoto výrobce dopadne celosvětová krize. "Zakázky nám klesly o 20 procent, ale výraznější ochlazení čekáme v příštím čtvrtletí," vysvětluje Horčička a dodává, že se už i zhoršuje platební morálka odběratelů.

To má své důsledky. "Za ženy na mateřské dovolené nehledáme náhrady a jsme opatrní i při prodlužování smluv. Nepospícháme ani s obnovou našeho vozového parku," popisuje Horčička. I tak je ale o firmu zájem. "Občas se někdo ozve, že by nás rád koupil," dodává Horčička.

Společnost uspěla v řadě tuzemských i zahraničních soutěží. V roce 2007 například získala již jedenácté ocenění Obal roku v národní soutěži Obalové asociace SYBA. "Nejvíce si ale vážíme prestižního ocenění ze soutěže World Star For Packaging, kde jsme vyhráli už třikrát," říká Jiří Štěpán.