O tématu si přečtěte ZDE

Vaše názory

 

čtenář be

Spis by se mel zmenit skolsky system, nez se snazit udelat z ucitelu gestapo a ze skoly koncentrak. Jde o oboustrany selsky rozum - ucitele by nemeli byt agresivni jedinci s autoritarskymi a manipulativnimi sklony a zaci by meli znat svoje povinnosti a prava. Pokud bude skola vice o kreativite a ne debilnim "biflovani" se poucek, budou se tam studenti vic tesit a budou se skolou vice bavit.
Nevim co za idiota vymyslelo to, ze uceni se nazpamet je k necemu dobre. V dobe dostupnosti veskerych informaci by se spis studenti meli ucit jak tyto zdroje vyuzivat a jak rozpoznat kvalitni zdroje od nekvalitnich. Bude pro, budte proti. Stejne se nic nezmeni. Sami se ale zamyslete co si ze skoly sami pamatujete a co vam kdy k zivotu bylo prospesne.


Apollo

Mobil nemá ve škole co dělat, ani učitelé by jej neměli používat


Pavel Drotár, Brno/Prešov

Když jsem já chodil před 24 až 16 lety na ZŠ, byli všichni učitelé rodiči bráni jako "posvátné bytosti". Pokud učitel rodiči řekl "Váš syn si v hodině četl pod lavicí knížku", tak rodič přikývl, slíbil potrestáni a omluvil se (!). Poté šel domů a potomka (třeba mě) potrestal - zákazem televize na měsíc, výpraskem, zákazem počítače, domácím vězením, prostě citelně.

Pak bohužel přišel listopad 89 a lidé si pod vlivem poněkud "hipísácké" revoluce začali myslet, že svoboda rovná se bezbřehost, neexistence mezí. Tato neochota sebeomezování se projevila ve všech sférách života - od nechvalně proslulých podnikatelů ve fialových sáčkách, až po děti, kterým rodiče bůhvíproč začali dovolovat čím dál víc, aniž by na rozšířené možnosti vázali zvýšení zodpovědnosti. Takže děti najednou mohly skoro všechno, aniž by za zneužití byly patřičně "brány k odpovědnosti".

Dnes mnoho rodičů vydělává více než učitelé, zlepšila se možnost volby školy (slabší populační ročníky totiž školy nutí "brát každého, kdo chce", a tudíž přejít na jinou školu je tak snadné), takže učitel je rázem v pozici toho, kdo se doprošuje o přízeň žáka, zatímco dříve to bylo spíše naopak - žák se třásl, aby si to u učitele náhodou nerozházel nějakým nevhodným činem.

Mnozí odborníci prosazují koncept "žák je pro učitele partnerem". Zapomínají ale na to, že partnerství stojí na pilířích Respektu, Ohleduplnosti, Tolerance, Velkorysosti a Férovosti. Pokud žáci nemají od rodičů vštípeno, že Pan/í Učitel/ka je partner/ka, tzn. že ho/ji mají respektovat, poslouchat, mít v úctě atd., tak jaképak partnerství?


Novotna, Praha

Ano,deti zlobi vic.Ucitele za to nemuzou,rodice ano i kdyz castecne. Hlavne za to muzou pocitace,americke filmy a amerikanizace spolecnosti vubec.To jsou negativni jevy ve spolecnosti,ochranit deti od nich muzou rodice ve spolupraci s uciteli ale je to tezce splnitelny ukol.


dmatej

Nálož domácích úkolů - čili učitel stráví několik dní, kdy bude muset speciálně pro kontrétního žáka vybírat kvanta úloh na doma. Žák se na to pak vykašle a jsme tam, kde jsme byli. Vlastně ne, je to ještě horší.
Rodiče se musejí postarat - ano, někomu fracka pověsí na krk, třeba do jiné školy. Většinou je to totiž důsledek jejich výchovy (nejen).
Veřejný činitel nic neřeší
- bohužel, nedá se nic dělat, nejlépe zabírají tělesné tresty.
Druhá věc je, že na "pajdácích" se neučí jak si získat respekt, rétorika, přednes, jak udržet pozornost. Pořád existují lidé, kteří to umí a zvládnou i jinak neudržitelnou bandu, ale je jich čím dál méně!!!


Jiřina Krystýnková, Bruntál

Není to trest prázdninami, je to výchovný moment pro rodiče. Ať konečně pochopí, že vychovat své dítě je povinnost. Pokud na to nemají čas v době, kdy to dělají jiní, ať si vezmou dovolenou a o své dítě se postarají.J e to výborný nápad. A děti z problémových rodin by si měli vyzvednout sociální pracovníci a následně odebrat rodičům dávky. Tomu oni by oni porozumněli.


Tomas Cerny, Waco Texas USA, puvodne Melnik

Prosim az ja budu mit deti, tak povoluji kazdemu uciteli dat jim facku. Muj otec to delal a vychoval ze mne slusneho cloveka s uctou k rodine a kolektivu a predevsim ke sve Vlasti, a ja jsem mu za to vdecny.
Umela americka vychova bez facek zpusobuje slabou citlivost k rodine a labilitu. (Ziji 2 roky v Texasu). Je to zjevne jeden ze zpusobu, jak jsou dane osoby snaze ovlivnitelne.
Podivejte se na Obecnou skolu, tohle je spravna ceska vychova, proutek a ruce. Prosim Vas vzdyt to zase tak neboli a mlademu cloveku to da ponauceni, ze kdyz zlobi, tak dostane pres prsty.


Smakalová, Baška

Myslím si, že je velká tolerance vůči neposlušným dětem. Nejsem zastáncem rákosky, ale určitá disciplinovanost by tu měla být. Jenže nyní si klidně děti mohou zavolat, že jsou týrané, mohou si nahrát učitele na mobil, ten pak ze školy vyletí jako špinavé prádlo místo toho, aby byl potrestán žák, který ho nahrál.
Vina je i na rodičích, nemají na děti čas - jen se podívejte, kolik nezletilců se toulá po hospodách a pije. Co z nich vyroste?Domácí vězení neschvaluji, rodiče by je stejně pouštěli ven - v zájmu klidu v rodině.
Myslím si, že hlavní je, aby se dětem ve všem tak nevěřilo, že učitel je takový anebo makový. Také paní mynistryně Stehlíková by se měla umoudřit a svoje nápady které má by měla nejprve konzultovat s psychology. A mobily? Při příchodu do školy uložit ve skřínce k tomu zhotovené, učitel ji zamkne a po vyučování mobily děrem dá zpět. A trochu přísnosti, jinak to bude stále horší.


Janna Lebduskova, Ceske Budejovice

V Cesku nejde nic jednoduse resit, kazdy byt dobry napad, ktery funguje v cizine u nas prochazi nekolikaletou diskuzi... Nechapu proc neresit neco vcas, nez neresit to vubec. U nas take zalezi na tom, kdo s napadem prijde, pokud to neni nikdo z Ministrestva, tak se mlci.
Je to vyborny napad a fungujici trest. Pro skolaky to nebude zadna dovolena, zila jsem nekolik let v cizine a funguje to. Rodice to nakonec budou muset resit a nenechaji to jenom na skole. Nedejte se a protlacte to!!! At Vas neodradi lidi, kteri do vseho stouraji a kritizuji,aby se alespon nejak zviditelnili.


Miloslav Novák,Chomutov

Především by měli být postihováni rodiče zlobivých dětí proto, že nedokáží své děti přinutit ke slušnému chování. Situace je dnes taková, že rodiče své děti omlouvají, a stojí na straně svých dětí proti učiteli.
Když jsem v padesátých letech učil a zmínil se tatínkovi žáka že byl dnes živější, tak si žák druhý den nemohl bezbolestně sednout. To ale byl druhý extrém. Je ale pravda,že rodiče spolupracovali se školou a s učiteli. To dnes chybí a protože je dítě bezvýhradně podporováno svými rodiči,učitelé jej nemohou zvládnout. Což zde takhle použít proti rodičům paragraf "mravního ohrožování dítěte"?


Luboš,Bohuňov

Trestat děti prázdninami se mi moc nezamlouvá. Jestli některé rodiče nezajímá co jejich ratolesti dělají,tak jim tohle vadit asi nebude. Problém bude spíše v přílišné feminizaci školství (i když znám také některé razantní kantorky).Potom takové ty Džamily, podle kterých nesmí zlobivec dostat ani na zadek ke zlepšení stavu moc nepřispějí.
A učitelé by opravdu měli získat statut veřejného činitele. Jak to v současných školách vypadá to opravdu nevím,ale pokud žák zabije učitele,tak asi moc dobře ne.


Pavel Svoboda

To je to minimum, co by se mělo udělat. Žiji ve Švýcarsku a i zady jsou podobné problémy a řešení je stejné. Musí se ale upravit zákon, aby učitelé mohli zabavit "soukromé vlastnictví" studentů/žáků.


Lenka Marková Merklín

Myslím,že naši učitelé jsou líní. A hodně líní!!! Co se synem doma nenaučím,to prostě neumí!!! Ve škole stále něco odpadá,rozvrh se neustále podrobuje soukromým potřebám učitelů. Prázdnin jako máku! A dle mého královský plat za pár hodin velmi mizerné práce.
Pokud si učitel neumí zjednat pořádek a nemá autoritu,nemá ve školství co dělat. Každého učitele,který smýšlí tak,jak je uvedeno v článku bych poslala dělat do fabriky,aby dostal úkolovou mzdu a čuchnul k pořádné práci.
Osobně jsem ve svém dětství měla mnohem větší štěstí než moje děti, poznala jsem docela dost osobností učitelů, kterým toto oslovení právem patřilo a dodnes na ně ráda a s úctou vzpomínám. Bohužel dnes učí kdekdo a podle toho to taky vypadá.


Milan Červený, Ostrava

Když se školní inspekci nelíbí poznámky do deníčků žáků za nevhodné chování, zapomínaní školních pomůcek a neplnění školních povinností, které slouží především jako upozornění pro rodiče, pak učitelé těžko vymyslí perpetum mobile.


F. Krejčí, Bílina

Na školách selhávají veškeré demokratické nástroje výchovy. Na toto zjištění nemusím být pedagog. Obecně však platí, že pokud selhává zavedený nástroj, musíme přikročit k nástrojům jiným, razantnějším.
Můj názor na nucené prázdniny v podmínkách naší současné společnosti je takový, že nepovede k ničemu pozitivnímu. Spíše naopak. Pokud se stále budeme schovávat za slova "demokracie, či lidská práva" nepovede situace ve školách nikam jinam, než k nakupování detekčních rámů na zjišťování zbraní, nebo najímání ozbrojených agentur střežících klid na školách.
Řešení je tak jednoduché, levné a vysoce účinné. Zavedení systému "osobních", nebo chceteli "tělesných" trestů fungoval po celá staletí. V momentě kdy se s nimi přestalo, stala se ze žactva postupem času "zvířátka" bez jakékoli sebekontroly.
Na co čekáme. Až se budou žáci navzájem střílet na školních toaletách? Nebo utlučou kantora? 


R.Černý, K.Vary

Určitě jde o chybu systému a celé společnosti.

1) Lidé si pořídí děti ve 25 letech, kdy sami jsou dětmi. Chtějí pařit a zároveň dělat kariéru (bez kariéry nejsou peníze a bez nich nelze mít děti, ale kariéra odporuje dětem, takže začarovaný kruh) a dítě do toho prostě nezapadá. To je pak vychovávané v podstatě jen ve školce a škole. Moje mamka učí ve školce a tak vím o čem mluvím. Mně samotnému je 25 a absolutně si nedovedu představit starat se o dítě. Nejdřív za 10let.

2) Ve školství nejsou peníze a jakákoli pedagogická činnost je státem a společností nedoceněná. Učitelé jsou v podstatě otrokem společnosti, který nemá práva. Kdo chce dělat dětský tábor, musí překonat obrovské překážky a jediné co z toho může mít je kriminál.

3) Děti nemají po škole jinou zábavu než se flákat a vymejšlet blbosti. Není to jejich vina. Ale vina rodičů a systému. Moje děti bych se jistě snažil upíchnout do několika koužků. Aby ze školy rovnou šly třeba běhat a byly v rozumné partě.

Škola prostě děti vyhodí po 6. vyučovací hodině a dělejte si co chcete. Ale neni to vina školy. Ona to tak udělat musí, protože nejsou peníze. Investoři investují do F1, champions league, NHL, Extraligy a do podobných nesmyslů. Protože tam vidí zisk. Ale do školství neinvestuje nikdo. Vždyť jde jen o děti. Z nich miliony mít nikdo nebude:( Kdyby byly daňové úlevy pro firmy, které investují alespoň 10% zisku do školství.. To by byla jiná a pro společnost mega super trooper věc :)


Jarda

Tresty tohoto typu, výchovné kampaně / viz realistická videa nehod v rámci dopravní kampaně /, které jsou úspěšné v civilizovaných zemích, nemají v zemi, jejichž obyvatelé a i jejich děti jsou doživotně poznamenáni morálním marasmem bývalého socialistického státu, žádnou šanci na úspěch. Zde by pomohly pouze veřejné fyzické tresty, ale to není humánní, že? Máme již 21. století.


Jan Holý, Bučovice

udělovat dětem volno za zlobení je pěkný nesmysl. To by se výuka v některých třídách úplně rozpadla. A spoléhat na účinný zásah rodiče také nelze, neboť i rodiče se často bojí svých dětí.
Jediný skutečně účinný prostředek pro nápravu neukázněného žáka vidím v jeho izolaci v samostatné místnosti ve škole a jeho propuštění až po příchodu rodiče.


Ing.Milan Mervart, Ústí nad Labem

Jsem už dědek a na školu už jenom vzpomínám. Myslím, že je to odraz celkového uvolnění morálky, ignorování základních pravidel soužití - ať již psaných nebo nepsaných. Potýkáme se s tím nejen ve školách, ale i na silnicích i v případě soužití etnických skupin s různou kulturou.
Větší vliv má ovšem vliv rodiny, vliv chování rodičů jako vzor pro chování potomků, zkrátka děti jsou někdy zrcadlem svých rodičů. V chování dětí se odráží se odráží postoj rodičů k učitelům, bagatelizování jejich připmínek k chování dětí. Učitelé bývali vedle farářú "autoritami", se kterými se rodiče chodili radit. Na projevení své autority ve třídě mívali také nástroje (nemyslím jen rákosku).
Mám dojem, že v současné době učitelům přiměřené nástroje chybějí. Navíc dost udělala feminizace učitelských sborů, kdy učitelky mají druhou šichtu doma a nemají čas se s dětmi zabývat jako v dobách, kdy byla podmínkou jejich neprovdanost. Moje snacha je učitelkou, proto vím, jaké potíže má s rodiči a dost často s těmi, kteří jsou zbohatlí a tím si o sobě moc myslí a svými příjmy dokladuijí svou nadřazenost nad učiteli, kteří "kdyby něco uměli, tak by přece za pár korun neučili!"


Petr, Kralupy

Učitelé za to jistě nemohou, můžou za to rodiče, kteří nevěnují dítěti patřičnou pozornost a zároveň je nevedou ke kázni a úctě. Jsem pro to, aby učitelé měli větší pravomoce. Bohužel je to zneužitelné (šikana ze strany učitele; všichni jsou jen lidé), ovšem co není.


Dagmar Štěpánová, Brno

Myslím, že ve Velké Británii přišli na rozumný nápad. Mnoho rodičů zajímá školní život jejich dítěte jen okrajově a neřeší příliš problémy učitelů s vlastním potomkem. Souhlasila bych s tímto přístupem. Jen tehdy buduou rodiče reagovat, pokud se jich to skutečně samotných dotkne.
Osobně si ale nemyslím, že zlobí děti víc než dřív. Zlobí stejně, jen jinak a víc se o tom mluví.
I naše generace zlobila, i naši rodičové...měli jsme jiné možnosti a jinak jsme jich využívali. Naše babičky i maminky používali stejnou frázi jako my "ta dnešní mládež je hrozná".


Dagmar Petrová, Brno

Mám dojem, že obecně klesá respekt vůči druhým. Kořeny má tento nedostatek jednoznačně v rodinné výchově. Děti je třeba vést k tomu, že učitele (stejně jako policisty, lékaře a vůbec všechny ostatní) je třeba respektovat se vším všudy, i s tím, že se učitel může mýlit a může mu dojít trpělivost, ba dokonce může dítě uhodit, když dítě nemístně provokuje - a bude se k dítěti chovat jako k dítěti, když se bude dítě chovat jako nesvéprávný jedinec.
Na druhé straně je ale také učitele třeba poučit, že i žáky je třeba respektovat jako plnoprávné lidi - nelze chtít od žáka respekt, když se vůči žákovi respekt neprojevuje. V tomto směru má náš školský systém značné rezervy a ne nadarmo se říká: "Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá."
Mimochodem, rodiče problémových dětí, kterým na dítěti nezáleží, se o dítě na "nucených prázdninách" stejně nepostarají... Ale status veřejného činitele by se měl učitelům přiznat, to je minimum, co pro ně lze udělat... Nechtěla bych být v jejich kůži...


Michaela, Pardubice

Myslím si, že vyloučení ze školy není žádným trestem. Tím dětem umožníme ještě větší volnost a nevěřím, že by to braly jako výchovné.
K těm telefonům - podle mě by měly mít při hodinách telefony vypnuté. Ještě sama si pamatuji, jak nám učitelé zabavovali různé věci, se kterými jsme si hráli pod lavicí. A nikdo se na to nedíval jako na nějaké příkoří.
Myslím, že dětem povolujeme moc. Hlavně my rodiče. Je rozdíl mezi zlobením a drzostí. Zlobí všechny děti, ale přibývá těch, které jsou drzé.Vše vychází z rodiny. Snažíme se rozvíjet osobnost, ale měli bychom vymezit taky nějaké meze, které nelze překročit.


jz

KŘÍŽ A RÁKOSKA nesměla chybět, dle učitelé národů J.A.Komenského, v žádné třídě, říkával mi můj tatínek. Po osobních školnách zkušenostech souhlasím, po shlédnutí Svěrákovy "Obecné školy" nepochybuji!
Ovšem je to zgruntu nevědecké - nejméně podle 10 ministerských osnov po 1948 a nejméně podle 20 po 1989 a 40 €uro směrnic pedagofických vědců a vědkyň, kteří protože sami osobně úspěšně nevychovali ani vlastní děti, tak kazí výchovu dětí i ostatním....


čtenář z Ostravy-Poruby

Učitelé mají mít takové pravomoce, které by jim umožnili být důslednější ve vyžadování pořádku. Trestat, být přísný a důsledný. Ale na druhou stranu je nutné umět pochválit, což většina učitelů neumí.


Josef Nowak Brandýs nad Labem

Pracoval jsem jako učitel elektroniky v soukromé škole. Chce to jen trochu přemýšlet na tím co děláme. Především je potřeba obsadit školy mladšími ale zkušenými - nikoliv důchodci. Žáky je potřeba zaujmout.
Pak je nutno se seznámit se zákony a předpisy naší země a tyto důrazně kolem sebe prosazovat. V této době si již musíme zvyknout na jinou klasifikaci jednání, již neexistuje termín vyrušoval ale úmyslně bránil ve výkonu zaměstnání. A když rodičům vystavíte účet tak je z hyperaktivního fracka neviňátko. Neúčast ve škole se hodnotí jako v zaměstnání čili Absence - propadne. Takže máme takové možnosti o kterých se nám nezdá, jen je musíme využít. starší kolegové důchodci to již neumí. Že za vyrušování ve třídě mohu dohnat rodinu k exekuci na majetek nikdo nepoužije. Encyklopedické písemky je nutno nahradit manažerskými se skupinovými následky a žáci se srovnají sami. A následky - někdy to bolí. A mobily. Každý ho má před sebou na stole ale displejem dolů a vypnutý. Kdo ho vezme tak má - porušení pracovní klázně a za 5.
Bandu nevychovaných fracků lze takto během měsíce zkrotit. Kdybych si jako učitel vydělal aspoň na chleba a na jedno pivo týdně tak bych u pedagogiky zůstal. Takže si tyto breky nechte , studujte zákony a předpisy , do první priority dejte specializaci- odbornost a uvidíte jaká bude ve škole kázeň.


Jiří Tomáš, Havířov

Jsem pro obnovení fyzických trestů a zřízení zvláštních škol pro problémové žáky.