Od ledna vstoupilo v platnost pravidlo, podle kterého může soud rozhodnout o odnětí auta nezodpovědným řidičům a jeho propadnutí policii.

První obětí zpřísněných policejních praktik je žlutý žigulík z roku 1988 ze Zlína, který nechali policisté sešrotovat. Jeho jedenadvacetiletý řidič seděl za volantem opilý a navíc se zákazem řízení.

Níže najdete názory čtenářů iHNed.cz z páteční moderované debaty.

Čtěte více

palec-cerveny-48-48.jpgPetr Chlpatý

Nechat sešrotovat mladíkovi jeho ojetý žigulík je jedna věc, ale jak bude policie postupovat v případě zánovní Octavie, nebo Audi A8 je věc druhá. Myslím, že v těchto případech strach z případných postihů předčí snahu někoho potrestat tímto způsobem.


palec-zeleny-48-48.jpgKarel, Ostrava

Určitě to spoustu horkých hlav uklidní. Jako každá věc, i toto je zneužitelné. Doufám, že je někde specifikováno, co je vlastně bezohledný řidič a jaké důkazy musí policie předložit.


palec-cerveny-48-48.jpgMartin, Praha

Ve chvíli kdy bude policie neúplatná, politicky neovlivnitelná a naprosto objektivní, nemám s tím problém. Ale vzpomeňte třeba na toho "frajera", který zabil v Opavě tři policisty a následně se zjistilo že měl na kontě desítky nebezpečných přestupků. Myslíte že pro takové lidi je problém vyhnout se zabavení auta, nebo si obratem pořídit jiné?


palec-zeleny-48-48.jpgMartin, Děčín

Jsem pro, prováděl bych to ve větší míře. Někteří řidiči nejsou řidiči, ale zvířata a zvířata by řídit neměla.


palec-zeleny-48-48.jpgMartin

Pokud se to skutečně bude zabavovat jenom za opakované závažné přestupky, nelze samozřejmě než souhlasit. Ale nerad bych se dožil toho, že se tak bude dít za parkování na zákazu stání.


palec-cerveny-48-48.jpgFabio

Až policie zlikviduje auto za více ja 0,5mil Kč, tak se bavme o účinnosti. Ten žigulík měl zápornou hodnotu.


palec-cerveny-48-48.jpgMartin Radl

Co to má být? To má být jako trest? Naopak je to odměna, za to šrotování by asi musel ten chulígán zaplatit, tak to zatáhla PČR. V tomto státě je možné už opravdu vše.


palec-cerveny-48-48.jpgF. Pinl, Most

Začíná to zabavováním aut a bude to končit kde? Je to krádež s posvěcením nejvyšších míst. Sešrotovat nebo si ho nechat? Neuvěřitelné.
Trestat ano, ale ne krást.


palec-cerveny-48-48.jpgTomáš

Bylo by dobré, kdyby dopravní policie v první řadě byla více vidět na silnicích, zejména ve městech - ale tak, aby řidiči už 200 metrů dopředu neviděli, že bude lepší zpomalit - a zaměřila se nejen na alkoholiky, ale např. i na řidiče, kteří "musejí" telefonovat za jízdy a přitom nemají na hands-free sadu (škoda, že se zrušily body za tento přestupek).


palec-cerveny-48-48.jpg"M".

Určitě ne. Je postižen vlastník, nikoliv řidič. Orgány činné v trestním řizení by měli stíhat trestné činy, nikoliv okrádat vlastníky. A bezohlednost a páchání tresného činu není jedno a totéž. Bezohlednost není trestným činem ani přestupkem. Lék proti bezohlednosti můžeš být jedině výchova a dobrý příklad. A tím policie ani vláda nejsou.


palec-zeleny-48-48.jpgMartin, Praha

Souhlasím s tím, příklad mladíka ze Zlínska je ideální. Řídí opilý i přes tříletý zákaz řízení - přesně proti takovým by se tato možnost měla využívat. Nicméně všechno se dá zneužít... PS: Takhle brzy bude policie jezdit v zabavených vládních Audi A8, které soustavně překračují povolenou rychlost a bez majáčku :)


palec-zeleny-48-48.jpgJosef Nejedlý, Zlín

Konečně se našel způsob, jak účinně zabránit nebezpečným řidičům v další jízdě. Doufám, že to nebude mít výjimky a žádné zapeklité háčky.


palec-zeleny-48-48.jpgLenka, Praha

Souhlas. Někteří zůstanou bez auta, protože na nové nemají, někteří si hned koupí nové... Ale je to znak toho, že dopravní policie má konečně nějakou reálnou moc nad lidmi, co za volantem už nemají co dělat.


palec-cerveny-48-48.jpgLad. Soustružník, Jablonec n. Nis.

Hlavně, že se to dotklo auta a ne bezohledného mladíka, ten si může další auto "půjčit" nebo ukrást. Nelegálních rychlostních závodů bohatých se toto ale netýká. Na to je jiný metr.


palec-zeleny-48-48.jpgddnox

Je to férový, akorát by si to sešrotování měli zaplatit sami a ne z našich daní, mimoto si myslím, že je to pro psychiku těchhle blbečků daleko větší otřes než nějaké podmínky, nebo nějaká lejstra. :) Jen tak dál - PS: Budete mít odvahu sešrotovat třeba mercedes, audi nebo tak?


palec-zeleny-48-48.jpgJS, Teplice

Toto opatření je dobré hlavně v současné krizi, ti tzv. nebezpeční řidiči si budou brát auta na leasing, čímž pomohou leasingovkám v obratu a policie auto ve vlastnictví třetí osoby těžko může zabavit, zabavit asi ano, ale ne si ponechat. Takové opatření naprosto chápu u opakovaně opilého řidiče, opakovaně přistiženého se zákazem apod. Ale Policie ČR pod současným vedením bude toto nařízení hrubě zneužívat, mstít se a prostě buzerovat (asi nekorektní slovo, ale nevím náhradní).


palec-cerveny-48-48.jpgMilan , Brno

Je to blbost našich politiků i policie. Chce to drastičtější , středověkou represi. Každého opilce za volantem netrestat ekonomicky, ale fyzicky. Na etapy mu dát pořádný mazec s psychologickým doprovodem - budeš-li chlastat za volantem, dostaneš příště ještě větší mazec! A chce to také neblbnout a drasticky netrestat některé , kteří mají minimální ranní hodnotu zbytkového alkoholu z předchozího dne (na to by ale se musela stanovit expertní hranice odborníky ). Kdesi jsem četl , že v Rusku tuto metodu uplatnili a že je velice účinná. Ti, co porušují vše možné, mají dostatek peněz na regeneraci ztrát, ale fyzické tresty nenapravitelným nikdo ničím nenahradí.


palec-zeleny-48-48.jpgPetr N.

To je dobrá zpráva, jak ale nakládat s řidiči, resp. auty, která jim nepatří a přitom je řídí a páchají s nimi přestupky?


palec-zeleny-48-48.jpgloula, Karlovy Vary

Tři roky zpátky jsem měl autonehodu (zavinil jsem ji já). Na silnici Praha-Vary krátce před půlnocí v prosinci (padal sníh s deštěm) jsem narazil do auta, které stálo kolmo na silnici, zcela zabíralo pravý jízdní pruh, nebylo osvětlené ani nijak označené a nikdo u něho nebyl. Já tak velkou škodu neměl, to druhé auto chytilo náraz z boku a bylo na odpis.

Dostal jsem samozřejmě pokutu, a policajti mně nakonec poděkovali. To auto totiž nemělo STK, nebylo pojištěné, řidič (místní Cikán) neměl řidičák. Policajti ho mnohokrát chytili (i ožralého), pokutovali (pokutu nikdy nezaplatil) a už nevěděli, co s ním mají dělat. A já jim to vyřešil. A proč to auto tak blbě stálo? Prostě se na silnici otáčel, auto mu chcíplo, tak ho tam nechal stát napříč silnicí a šel do blízké vsi do hospody. Tam ho také policajti našli.


palec-zeleny-48-48.jpgVašek, Praha

Bylo na čase. Stále se po r. 89 obchází po špičkách kolem gaunerů, kterým jsou zákony ukradené. Bylo by v minulém režimu možné, aby někdo sedl za volant po desáté bez zabaveného řidičáku? Řídil by opilý řidič autobusu s lidmi? Brali by esenbáci pokuty do své kapsy? V žádném případě. Byl pořádek, protože se hajzlové báli. Dnes se nebojí nikdo, jen ti slušní, protože zákony slouží zločinu a anarchii. Jen tak dál!!! Je třeba šrotovat auta i zločince. Jinak pořádek nenastane. Langer ho rozhodně nenastolí. S takovým velkým množství másla na hlavě ani nemůže.


palec-zeleny-48-48.jpgDavid Lacina, Oslo

Definitivně. A nejen to. Vyšší pokuty a těžší postihy je u nás potřeba zavést. Jinak se česká prasátka na silnicích nezmění. V Norsku například za jízdu s alkoholem v krvi jdou viníci na několik týdnů do vězení a pokuta se pohybuje od 10% hrubého ročního platu. Pokuty se zde dávají za překročení rychlosti o 10 km/h a jejich výše závisí od toho, v jaké rychlostní zóně k přestupku došlo, v 50 km/h úseku je to od dvou tisíc norských korun. Osobně si myslím, že podobná pravidla by se měla zavést i u nás. O zveřejňování údajů o tom, kde stojí hlídky s radary v našich rádiích ani nemluvě, podobní chytráci jsou spoluzodpovědní za to, co se na českých silnicích děje..


palec-cerveny-48-48.jpgL. Jošt

Pokud by policie postupovala stejným způsobem proti svým kamarádům se SPZ typu 1U1 7777, mohlo by to mít výraznější efekt na bezpečnost provozu, takhle to zůstane pouze jako buzerace vůči omezenému okruhu ubožáků bez konexí..


palec-cerveny-48-48.jpgdařiboj

Myslím, že je to zásah do soukromého vlastnictví, na které nemá policie spravedlivý nárok.


palec-cerveny-48-48.jpgJirka, Křinec

Jsem pirát silnic, za dobu účinnosti bodového zákona jsem nasbíral minomálně 6 bodů. Vždy u značky na začátku nebo konci obce za rychlost do 10 km/h nad limit na rovné přehledné silnici mimo zastavěnou oblast. Nikdy jsem neměl nehodu, ani nezaviněnou. Jsem tedy hlavním adeptem na zabavení auta. Například v tomto počasí za špinavou značku. Minulý týden jsem na toto téma měl 15 minut pohovor s policií, která mě "pérovala".


palec-cerveny-48-48.jpgIng.Karel Janeček, Plzeň

Zabavení auta považuji za hrubý zásah do soukromého vlastnictví, který v případě bezpodílového maželství zasáhne i druhého partnera, resp.celou rodinu. Postih vůči bezohledným řidičům by proto měl směřovat pouze vůči osobě, která se protiprávního jednání dopustila.


palec-zeleny-48-48.jpgKarel Novotný

Jsem dlouholetý řidič a co se nyní děje na silnicích opravňuje i tento zásáh/odebrání vozidla, protože pokuty na piráty silnic neplatí a za ohrožené životy ostatních lidí je to jen v pořádku.


palec-zeleny-48-48.jpgJ. Jokl, Brno

Ano, myslím, že v podstatě jde o velice účinný donucovací prostředek. a jsem pro. Někomu, kdo střílí lidem nad hlavu a bohužel se do někoho trefí, taky nenecháme zbrojní pas. Zádrhel vidím v otázce, komu a jak a za kolik budou policisté zabavená auta prodávat. Obávám se výnosného kšeftu, který bude korumpovat lidi.


palec-zeleny-48-48.jpgJ.Kestřánková, Blovice

Konečně se děje správná věc proti piratům silnic. Stále hřešili na to, že mají někde zmámé a že to pro ně dobře dopadne. Jezdím už 40 let, viděla jsem spoustu nepěkných přestupků řidičů, ohrožujících ostatní účastníky silničního provozu. Tuto pravomoc už měla policie mít dávno a ubylo by smrtelných nehod z nedbalosti a usmrcených nevinných chodců.


palec-cerveny-48-48.jpgJan, Plzeň

Rád bych si přečetl skutečné znění tohoto zákona, protože tak, jak je to v článku napsáno, mi to připadá jako pěkná hovadina, to by ani komunista nevymyslel.


palec-zeleny-48-48.jpgUrbanová, Dublin

Myslím si, že je to naprosto v pořádku. Takový řidič by auto mít neměl. A co se týče poplatku za likvidaci auta, měl by jej samozřejmě zaplatit řidič a ne policie.