070604_05.jpgProfesor Západočeské univerzity v Plzni, antropolog Ivo Budil, se bude muset za měsíc zpovídat etické komisi školy, zda neopisoval v odborném článku od kanadského vědce Davida Scheffela. Na případ upozornily HN minulý týden.

Plagiátorství není v Česku mezi akademiky ojedinělé. I proto přijala Akademie věd před rokem a půl etický kodex. "Ten kodex zde chyběl, ale v povědomí lidí už jasná pravidla pro opisování odborných prací byla dávno," říká předseda Akademie věd Václav Pačes.


HN: Myslíte, že čeští vědci opisují více než jejich kolegové v zahraničí?

K neoprávněnému opisování v Česku dochází, i když spíše jen zřídka. I vědci jsou lidé a je lákavé si to usnadnit. Není to ale více než v zahraničí. U nás se spíše mezi vědci a akademiky řeší jiné problémy. Spoluautoři publikace se nemohou dohodnout, kdo má větší podíl na díle, které publikují.


HN: Dám vám modelový příklad: komise univerzity kladně zhodnotí habilitační práci a vysokoškolský učitel pak za to získá titul. Nakonec se odhalí, že práce byla opsaná a dotyčný podváděl. Kdo by za to měl být potrestán?

Ve skutečnosti je to problém a zodpovědnost oponentů, které si komise jako odborníky k hodnocení přizve. Ti by na to měli správně přijít. Když je ale opsaná nějaká jiná disertace, která nebyla ještě veřejně publikovaná, tak na to ani oponenti nepřijdou. Mají za to pak pouze ostudu.


HN: Co třeba finanční trest?

Jak je chcete trestat, když dělají oponenturu dobrovolně a ve svém volném čase? Že na něco nepřijdou, to přece není trestný čin. Pokud se přímo neopisuje z publikované práce, která je odborné veřejnosti všeobecně známá, tak je velmi těžké plagiát odhalit.


HN: Proč se tedy zpětně neodebere titul podvodníkovi?

Tituly se u nás nevracejí, křiklavé případy se řeší soudně. Škola ho vzít nemůže, i když si myslím, že by v budoucnu na to měla mít právo.


HN: U jakých oborů dochází nejvíce k plagiátorství?

Je to spíše u sociálních a humanitních oborů, kde to nestojí tak na experimentech, ale hodně se čerpá z literatury. Opisuje se také ze zahraničních publikací, kde si dotyčný myslí, že to jen přeloží a nikdo to nepozná.


HN: Mnohé univerzity už přijímají vlastní etické kodexy a někteří studenti za plagiátorství byli ze školy vyloučeni. Pro jejich učitele to ale zatím neplatí. Mělo by?

Nevím, jestli úplně totožná pravidla by měl mít učitel jako student, ale určitě by měl být za to potrestán. A navíc když to udělá student, tak částečně je za to zodpovědný i školitel. Plagiátorství u akademika považuji za mimořádné etické selhání.


HN: Myslíte, že by tak jako na amerických univerzitách měli i čeští studenti při vstupu podepisovat čestné prohlášení, že opisovat nebudou?

Pokud to na našich školách chybí, tak si myslím, že by to tam mělo být. Každá škola má mít přísný etický kodex.