vanoce-nakup-bedna__192x128_.jpgPředvánoční nákupy rovná se žně obchodníků. Tak tato rovnice by letos nemusela platit. Napovídají tomu alespoň listopadové tržby tuzemských prodejců. Ty totiž mnohdy výrazně zaostávají za loňským rokem a dokonce i očekáváním samotných obchodníků.

"Předvánoční prodeje jsou u nás poznamenané situací na trhu a letošní rok je co se týče obratu daleko složitější než loňský," potvrzuje Miloslav Hájek z obchodů C&A. "Posledních pár týdnů pozorujeme, že sice chodí hodně lidí, ale tolik nenakupují. Ve srovnání s loňským rokem prodeje v listopadu poklesly a je otázka, co s tím udělá prosinec," potvrzuje Pavel Sláma, šéf společnosti Datart.

NAPIŠTE NÁM SVŮJ NÁZOR: Debata čtenářů iHNed.cz

Nezabírají ani elektornika či hračky

Útraty však Češi alespoň prozatím přibrzdili i v jiných obchodech - na slabý listopad si také stěžují obchodníci s elektronikou či prodejci hraček. Například hračkářská firma Abrex, která vyrábí kovové modely aut, letos hlásí až o pětinu menší zájem zákazníků než v předvánočním období loňského roku. "Obchodníci od nás sice odebrali stejně zboží jako loni, část zboží jim však zůstala ležet na pultech. Zákazníci se více rozmýšlejí, zda si udělat radost," říká spolumajitel firmy Radek Bukovský.

Obdobná situace je i dalších odvětvích. "Zaregistrovali jsme pokles listopadových prodejů," potvrzuje Markéta Zelenková, marketingová manažerka firmy Beltissimo, která prodává obuv a doplňky. Šetrnost zákazníků pociťují i prodejci automobilů. Například v listopadu se prodalo o třetinu méně lehkých užitkových vozidel než loni.

Krize míří do Česka

moda_HM_ceny_192.JPGDůvody jsou jednoduché - světová finanční krize stále více zasahuje i Česko. Podle nedávného průzkumu Hospodářské komory polovina českých firem počítá, že v příštím roce zmrazí platy a čtvrtina podniků se dokonce chystá rozdávat výpovědi. Češi tak letos utrácí podstatně rozvážněji a zatímco v posledních letech jejich útraty stále rostly, letos ekonomové očekávají příchod stagnace.

"Letos možná Vánoce nebudou tak konzumní jako vždycky," říká Pavel Sláma, šéf společnosti Datart, kde také listopadové prodeje zůstaly za očekáváním. "Lidé si navíc spoustu věcí nakoupili už během roku. Doufám, že se listopadový propad nepřeklopí i do prosince," dodává Sláma.

Podle průzkumu společnosti Stem/Mark pro tuzemskou Citibank letos Češi neplánují ve srovnání s předchozími lety zvýšit útraty za dárky.

Čtěte více o Vánocích

"Stále více lidí se navíc naučilo čekat na povánoční výprodeje, často navíc využívají i levnější nákupy v zahraničí či objednávají zboží z internetu," tvrdí Zdeněk Skála ze společnosti Incoma Research, která se zabývá průzkumem trhu. Zatímco v roce 2006 se podle průzkumů na povánoční nákupy chystalo 41 procent lidí, letos je to již polovina Čechů.

Předvánoční pokles se nevyhnul ani internetovým obchodům. "Obraty za listopad nebyly takové, jak jsme předpokládali. V některých komoditách jsme až třicet procent pod plánem," potvrzuje Petr Král, marketingový manažer společnosti Internet Mall s tím, že nákupům nepomáhá ani teplé a doslova nevánoční počasí.

Snad pomohou slevy, modlí se obchodníci

Obchodníci se proto nyní snaží útočit na zákazníky i pomocí nejrůznějších slev. Nejrůznější zlevňování či výhodné akce chystá před Vánocemi většina obchodů. "Chystáme velké množství předvánočních akcí, vždy na určitý druh zboží," říká Eva Karasová, mluvčí sítě Tesco.

Podobně reagují i další obchodníci. "Slevy jsou nutné hlavně u nepotravinářského zboží, zejména u textilu. Potraviny se letos prodávají stejně jako před rokem, cena u některých druhů potravin je přitom mnohdy i nižší než loni," říká Petr Vyhnálek ze společnosti Globus.