O cenách jízdenek, privatizaci a plánech Českých drah (ČD), o tom dalších záležitostech se týkal rozhovor HN s generálním ředitelem Petrem Žaludou. 

Podle Žaludy je nyní prvořadým úkolem zacelit třímiliardovou "díru" v osobní přepravě. To je i prvním krokem k tomu, aby se podnik v budoucnu mohl začít chystat na privatizaci.

Ztrácíme tři miliardy. Ty sami nikde neušetříme

Na to, aby se privatizovala osobní doprava chybí stále zhruba tři miliardy korun. Dokud je nebude mít, tak bude stále prodělávat, uvedl Žaluda. "To je důležité už jen pro její vyčlenění jako samostatné společnosti, natož pro privatizaci," dodal.

Více o tématu - čtěte ZDE

Žaluda ani nevyloučil případný vstup Českých drah na burzu po vzoru německých drah. Tuto možnost ale vidí v hodně daleké budoucnosti.

Ve čtvrtek kolem stolu s hejtmany

Ve čtvrtek se poprvé Petr Žaluda setká s hejtmany krahů, po kterých chce tři miliardy korun. Noví hehtmani však oponují, že požadují mnohem lepší služby drah. Navíc dalš peníze prý nemají. 

"Kraje by nám za služby, které si objednají, měly platit naše náklady plus přiměřený zisk. Aby nám zaplatily aspoň náklady - do toho nám chybí ty tři miliardy," vysvětlil Žaluda.

"My musíme dostat zaplaceno za to, co děláme. Pokud ty peníze i po jednání s vládou dostaneme, pak můžeme investovat do zlepšení služeb" dodal.

Řešení ale netkví jen ve financování. Podle Žaluda potřebují České dráhy i delší smlouvy, ne jako dosud na jeden rok. "My klidně můžeme jezdit třeba z Prahy do Kladna každých patnáct minut. Ale musíme mít smlouvu na pět, deset let, aby se vyplatilo koupit na to nové soupravy," uvedl.

Celý rozhovor - čtěte ZDE

Rušení spojů a propouštění

Pokud se nezískají tři miliardy od krajů, hrozí podle Žaluda i rušení spojů a propouštění. "Rušení spojů je jedna možnost. Nebo peníze sežene stát - nebo prostě budeme ve ztrátě, a restrukturalizace drah nebude možná,"

Co se týká propouštění, tak se bude týkat především generálního ředitelství. "V podniku půjde o 1200, možná 1300 lidí. V provozu jsme už na hraně, tam spíš lidi sháníme, například strojvůdce. Před patnácti lety měly dráhy 120 tisíc zaměstnanců, teď jich je třicet tisíc," řekl Žaluda.