Trh s audioknihami se dobře usadil v anglosaských zemích, ale jinde má budoucnost teprve před sebou. Sází přitom hlavně na šíření prostřednictvím internetu. Tvrdí to vydavatelé, kteří se účastní mezinárodního knižního veletrhu v německém Frankfurtu nad Mohanem.

Všichni se podle agentury AFP také shodují na tom, že se nemá cenu snažit konkurovat úspěchu audioknih ve Spojených státech, které jsou v čele tohoto odvětví a kde mají lidé ve zvyku se vydávat na dlouhé cesty. "To životní styl vytváří trh," vysvětluje ředitel odboru pro styk s veřejností nakladatelství Hachette Livre Ronald Blunden.

Ve Francii byla první snaha rozšířit tento trh před deseti lety, ale byla neúspěšná. Zdejší trh audioknih je stále v zárodku, a je proto těžké ho vyčíslit, konstatuje Blunden.

Ani v Česku není podle zářijového vyjádření místních odborníků ještě nabídka audioknih příliš široká či atraktivní. Vydavatelů takto zpracovaného textu je v ČR jen několik. "Knihy do ucha" nabízí zákazníkům vydavatelství Popron Music ve spolupráci s AudioStory a Fonia. Asi 60 titulů nabízí vydavatelství Českého rozhlasu Radioservis. Další vydavatelé zatím podle odborníků nepřipravili více než deset titulů.

Blunden ujistil, že Francie je odhodlaná zpoždění dohnat. "Připravuje se společný podnik mezi Hachette Livre, Albin Michel a France Loisirs. Snahou je v brzké budoucnosti dospět k obchodnímu využívání digitálních (audioknižních) souborů na internetu, které poté bude možné přenášet jako hudební skladby na MP3 či USB," řekl Blunden.

Také v Německu se stovky tamních specializovaných vydavatelů po rozčarování z posledních let spoléhají na spojení posluchačů knih s moderními technologiemi v čele s internetem. "Portály ke stahování (souborů) představují jediný obchodní kanál, který přesvědčivě roste," poznamenává Christine Härleová ze společnosti Eichborn LIDO.

Toto odhmotnění audioknížek je ve světě podle Blundena ve stádiu úplných začátků. Technicky to nepředstavuje problém, ale je třeba vše bezpečně ošetřit v rovině právní a ekonomické, soudí představitel Hachette Livre. Zmínil se o nebezpečí pirátství, přičemž náklady jsou vysoké, podle německých odborníků 5000 až 20.000 eur (137.420 až 549.731 korun) na vytvoření jedné audioknihy.

Odvětví audioknih je perspektivním trhem, ale mnozí zahraniční nakladatelé například ve Francii a Španělsku si to stále neuvědomují, diví se ředitel německé firmy Bitbook Mario Döbler. "Určitě to závisí na povaze lidí. Nejsou trpěliví a mnoho toho nenajezdí," tvrdí Peter Bosnic ze sdružení německých vydavatelů audioknih.

S fenoménem knih převedených do zvukového záznamu se lidé v Česku mají nyní možnost seznámit ve Dnech s audioknihou. Speciální poslechové stojany umístěné ve vybraných knihovnách po celé republice v době od 3. do 25. října umožňují lidem poslech titulů mluveného slova. Krátce před zahájením akce byly představeny zvukové podoby titulu Michala Viewegha Povídky o manželství a sexu a románu Amok od Stefana Zweiga.

"Dodnes si vzpomínám na fascinaci, s níž jsem v dětství s rodiči poslouchal v rozhlase četbu na pokračovaní. Nedávno jsem si pustil v autě Fulghuma a ono zaujetí mluveným slovem se k mému překvapení po letech rychle vrátilo," uvedl na křtu 26. září Michal Viewegh.

Podle vydavatelů audioknih je jejich velkou výhodou to, že je lze poslouchat při jiných činnostech - sportu, řízení auta, na procházce nebo při domácích pracích. Otázkou je, zda to není spíše nevýhoda a zda místo soustředěného čtení nebude audiokniha jen kulisou k něčemu jinému. Převládají ale spíše optimistické domněnky, že "kniha do ucha" je možností jak dostat literaturu k novému zájemci.