Když už se hybridní pohon dostal i do největšího sedanu luxusní automobilky Lexus, modelu LS 600h L, a dokáže obrovské limuzíny rozpohybovat dynamikou kdejakého hot-hatche, zdá se, že je na něm už vše dotaženo do dokonalosti. Koncepce, při níž se rozjíždíte na baterie bez použití spalovacího motoru a při brždění je opět dobíjíte, je elegantní a zároveň účelná. Šetříte palivo a tudíž peníze a také životní prostředí. Trochu.

Ale abychom se jen neopakovali, pojďme se na druhý nejvyšší model a zároveň nejrychlejší sériově vyráběný hybrid dneška podívat zblízka.

Cíleno na mladší manažery

Vnější tvary jsou o kousek odvážnější než u konzervativně laděné prémiové limuzíny LS. Jednotlivé prvky karoserie jsou oblejší a kulatější, i z profilu má GS 450h náboj tak trochu pseudo-kupé-karoserie, což rozhodně není na škodu (jak dokazují někteří levnější němečtí kolegové). Také dva páry světlometů jsou o něco odvážnější a dávají čtyři sta padesátce charakteristickou tvář, kterou jinde neuvidíte.

Odvážnější a dynamičtější vzhled předurčuje coby budoucí majitele čtyřistapadesátky mladší zákazníky, než u usedlejší a mohutnější šestistovky.

Zvnitřku připomíná Lexus GS 450h nejvyšší model téměř vším, jen v nepatrně zmenšeném vydání. Přesto si subjektivně dovolím tvrdit, že světlejší kombinace jinak maximálně příjemných materiálů a kůže vypadá lépe, než kombinace šedé a černé, kterou vidíte na fotografiích.

Oproti prodloužené největší verzi paradoxně nabízí o jedno místo více, tedy celých pět sedaček. Ani zde ale není tolik prostoru, aby dlouhodobě jezdili tři statní dospělí lidé na zadních řadě sedadel. To ale samozřejmě není podstatné, jedná se přeci o luxusní limuzínu, ne minibus.

Tentokrát i za volantem

Kromě toho tentokrát maximum komfortu nesměřuje na spolujezdce vzadu, více než u největšího modelu je komfort soustředěn na řidiče. Tady už se nepředpokládá, že si majitel bude stále hovět v pravém zadním křesle, byť je v něm i bez masážního sedadla a druhého DVD přehrávače pohodlno.

Řidič modelu GS 450h pravděpodobně alespoň občas za volant zasedne sám a proto je na něj pamatováno i tam. Oproti největšímu Lexusu LS 600h  zažijete ve druhém nejvyšším modelu více kontaktu s vozovkou, i když jen o chloupek.

Nečekaná dynamika

Číslem 450 v názvu dává Lexus najevo, že se hybridní ústrojí vyrovná čtyřapůllitrovému osmiválci – a opravdu, tři a půl litrový šestiválec o výkonu 218 kW ve spojení s elektromotorem o výkonu 147 kW dosáhnou společného výkonu maximálně 254 kW. Přitom GS 460, tedy verze s 4,6 litrovým osmiválcem, dosahuje téměř stejného výkonu 255 kW.

Pocit zrychlení je opravdu působivý a dokáže zamáčknout do sedačky. Z nuly na sto se s nenápadným sedanem dostanete za 5,9 sekundy, čímž GS 450h překonává silnější (ale těžší) LS 600h, který sprintuje na stovku o sekundu pomaleji. Zvuk šestiválce na větší motory sice nedosahuje, ale dynamika a lineární zátah vám na tento drobný nedostatek dá zapomenout – beztak by nikdo od limuzíny nečekal zvuk supersportu. Mimochodem, při popojíždění městem vynahrazuje chybějící burácení neslyšný chod.

Dálnice a centrum velkoměsta

Limuzína stále trochu plave, ale vše chrání množství elektronických asistentů. Náhon na zadní kola neznejišťuje oproti pohonu všech kol téměř vůbec. Troufnu si říct, že pokud nevypnete elektroniku, rozdíl ani nepoznáte. Také u GS najdete přepínací tlačítko Comfort – Sport, ani zde ale ve sportovním režimu žádné zázraky nečekejte. Mohutný 1900 kilogramů vážící vůz si nemůže dělat ambice na okruhové výkony.

Jedním z přirozených míst, na nichž po tisících kilometrů oceníte pohodlí, které GS 450h nabízí, je samozřejmě dálnice. Majitelé hybridního modelu z řady GS se ale pravděpodobně budou pohybovat také často ve městě. Právě pohyb po automobily přeplněných metropolích je možná nejsilnější stránkou hybridního pohonu – protože zkrátka půl cesty ujedete na baterky.

Přestože člověk, který si pořídí automobil začínající na hodnotě 1 614 000 Kč, asi nějakou spotřebu příliš řešit nemusí, více než třetinová úspora při pohybu po městě ho určitě také potěší.

Výsledná spotřeba ve městě činila zhruba 10-11 litrů na sto kilometrů (benzinový osmiválec jezdí přibližně za 16 litrů), na dálnici byl rozdíl o něco nižší, stejných 10,8 oproti 13 litrům osmiválce.

Baterie mají ale i několik nevýhod. Především je stále vozíte s sebou v kufru, takže se vedle nich, do prostoru 280 litrů, mnoho zavazadel nevejde. Lexus dává na hybridní ústrojí pětiletou záruku (nebo sto tisíc kilometrů). Akumulátory jsou opět ještě NiMH (niklmetalhydridové), a když je po záruce budete nechávat vyměnit, bude vás to stát téměř 200 tisíc korun.

Komfort hodný ministrů

I když jsme si ověřili, že i dvousetkilometrová rychlost na německé dálnici je pro tento vůz naprosto pohodlný cestovní standard a plynule vystoupat na dvě stě čtyřicet nečiní dvojici motorů výraznější problém (omezovač by rozlet utnul až při rychlosti 250 km/h), není to nutně ta rychlost, v níž by typický majitel Lexusu GS 450h jezdil. V tomto voze jde především o bezpečí a pohodlí cestujících.

Výsledná známka: 1
Plusy: cestovná komfort, dynamika, spotřeba
Mínusy: v zatáčkách plave, malý zavazadelník

Základní cena v provedení GS 450h: 1.614.000,- Kč
Cena doplňkové výbavy:  540.000,- Kč
Celková cena: 2.154.000,- Kč

Paramtery

Objem motoru 3456 ccm
Maximální výkon 218 kW, 296 koní (celkově 254 kW)
Maximální točivý moment 368 Nm
Převodovka E-CVT (elektronicky řízená převodovka s plynule měnitelným převodovým poměrem) se sekvenčním režimem řazení
Maximální rychlost 250 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 5,9 s
Udávaná spotřeba město 9,1 l / 100 km
Spotřeba mimo město 7,1 l / 100 km
Kombinovaná spotřeba 7,9 l / 100 km
Spotřeba během testu 10,6 l / 100 km
Provozní hmotnost 1865 - 1930 kg
Délka / výška / šířka  4835 / 1430 / 1820 mm
Rozvor 2850 mm
Zavazadelník 280 l

Doplňková výbava: Paket Executive (+ 140.000, Parkovací asistent, Boční airbagy vzadu, Parkovací kamera, Kožené potahy sedadel v úpravě Semi-aniline, Vyhřívaná a odvětrávaná přední sedadla, Středová konzola vpředu potažená kůží, Kůží potažené opěrky rukou ve dveřích a vsadky dveří, Paměť nastavení předních sedadel, vnějších zpětných zrcátek a volantu), Paket Luxury (lze pouze navíc k paketu Executive, + 135.000, Multimediální a navigační system, Navigační systém DVD s DRG (dynamické navádění), Hlasové ovládání (navigace–audiosystém–klimatizace–telefon), Prémiový audiosystém Mark Levinson® se 14 reproduktory, Měnič na 6 disků DVD (audio/video/MP3-WMA) s digitálním prostorovým ozvučením 5.1, Zadní spoiler) Elektricky ovládané střešní okno (pouze v kombinaci s paketem Multimediální a navigační system, + 30.000), Volant a hlavice řadicí páky v kombinaci dřevo/kůže (pouze v kombinaci s paketem Luxury, + 15.000), Přednárazový bezpečnostní systém (PCS) s Adaptivním tempomatem (ACC) (pouze pro paket Luxury, + 100.000), Aktivní stabilizátor (pouze pro paket Luxury, + 90.000), Metalický lak (+ 30.000)