Německo nezvládá zavádění mýta


Žádný z deseti tisíc tuzemských kamiónů, které pravidelně jezdí po dálnicích v Německu, dosud nemá instalovanou palubní jednotku, která automaticky spočítá německé mýtné. To má být zavedeno v listopadu. Nyní hrozí, že do termínu spuštění systému servisy nestihnou instalovat zařízení do všech vozidel.
V Česku je zatím jen jediná jednotka jako vzor. Má ji servisní centrum DaimlerChrysler. "V následujících třech týdnech palubní jednotky určitě nepřijdou, nejdříve v září," řekl Martin Seller, který má u DaimlerChrysler na starosti montáž.
Zkušební provoz elektronického mýta, tedy bez peněz, zahájí Německo 31. srpna. Platit začnou dopravci od 3. listopadu. Do této doby stihne 29 servisů v Česku vybavit palubními jednotkami, tzv. OBU (on-board-unit), kolem čtyř tisíc kamiónů. V první etapě však tuzemští dopravci potřebují vybavit deset tisíc vozidel.
Do začátku listopadu bude k dispozici 600 tisíc OBU, uvedla Mandy Dziubanková, mluvčí společnosti Toll Collect, která německé mýto zavádí. "Denně se vyrábí šest tisíc jednotek a více než tři tisíce se jich instaluje do vozidel," připomněla Dziubanková. Nevysvětlila však, proč jde do servisů jen polovina produkce. Důvodem je podle expertů to, že palubní jednotky se hodí pouze pro vozy mercedes. Pro kamióny jiných značek se musí rozměrově upravovat a musí se měnit i software, protože ruší funkce řídících jednotek automobilů.
Chybějící palubní jednotky nejsou jedinou zátěží českých firem. Zanedbatelné nejsou ani náklady na vybavení vozidel.
Instalace v jednom kamiónu stojí pět tisíc korun, záloha na palubní jednotku je 300 eur. Záloha se dopravci v listopadu odečte od zjištěného mýtného. Za deset tisíc vozidel tak tuzemské firmy zaplatí 140 miliónů korun ještě před tím, než po německé dálnici ujedou jediný metr.
Nebude-li mít vozidlo automatickou palubní jednotku, může se registrovat na internetu nebo ručně u terminálu. "To je zásadně složitější než automatická registrace," tvrdí Vladimír Kydlíček, specialista sdružení Česmad Bohemia. Manuální registrace je pomalejší, řidič musí přerušit jízdu.
To je také jeden z argumentů Evropské komise (EK), která přinutila Německo odložit výběr mýta o dva měsíce. Experti EK se obávají, že kvůli nedostatku OBU se u ručních terminálů budou tvořit fronty a bude tak narušen volný pohyb zboží, který je stěžejní zásadou Evropské unie.