Lidé si mohou stěžovat na nechtěné e-maily

Aleš Vojíř
www.ihned.cz/vojir

Praha, 31. 5. 2002
Nejen majitelé klasických poštovních schránek, ale i internetoví surfeři se budou moci od zítřka lépe bránit proti nechtěným propagačním materiálům. Novela zákona o regulaci reklamy se totiž poprvé bude vztahovat i na e-maily.
Odborníci ale varují, že všechny nevyžádané dopisy z elektronických schránek nevymizí. "Převážná část takových e-mailů totiž přichází ze zahraničí a nedovedu si představit, jak by se na ně zákaz uplatňoval," uvedl šéf Sdružení pro internetovou reklamu Marek Antoš.
Nevyžádané reklamní dopisy přitom přijdou uživatele internetu na celém světě na deset miliard eur ročně. Vyplývá to ze studie, kterou vypracovala Evropská komise. Internetoví fandové totiž platí zbytečné náklady za připojení k síti, kdy jen otevírají, čtou či mažou nechtěné propagační e-maily.
Z údajů internetového zpravodajského serveru ZDNet vyplývá, že na každého uživatele globální informační sítě připadnou dva nevyžádané e-maily denně.
Nová česká právní úprava zakazuje reklamu, která vede k výdajům adresáta nebo ho obtěžuje. Za porušení tohoto ustanovení přitom hrozí odesílateli nechtěných propagačních materiálů až dvoumiliónová pokuta.
Podle odborníka na počítačové právo Vladimíra Smejkala bude ale velmi obtížné dokázat, kdo nevyžádaný reklamní e-mail skutečně odeslal. Dokud se nebudou muset dopisy opatřovat elektronickým podpisem, nebo jinou jednoznačnou identifikací, mohou se odesílatelé schovávat za jednorázově vytvořené elektronické adresy.
I přes dílčí připomínky ale odborníci novou právní úpravu vítají. "Konec spamu (nechtěné e-maily rozesílané na desítky i tisíce adres) zákon sice nepřinese, doufám ale, že alespoň změní situaci a pomůže zastavit eskalaci tohoto problému," uvedl internetový publicista Jiří Peterka. Do současnosti nebyl spam v Česku zákonem nijak regulován.
Nevyžádané reklamní dopisy rozesílaly především menší firmy, které posléze rychle zmizely z trhu. "Díky soustředěné osvětové kampani, která běží prakticky od počátku českého interentu, se podařilo vykreslit spam jako něco jednoznačně neslušného," tvrdí Antoš. Seriózní firmy podle něj proto raději volí jiné formy reklamy.
Nový zákon dává postiženým možnost, jak se proti nechtěné reklamě bránit: Mohou se obracet se stížnostmi na živnostenské úřady. Ty budou s jejich odesílateli následně zahajovat správní řízení.
Zbavovat se reklamních e-mailů je možné i prostřednictvím programů, které lze najít na internetu. Některé metody boje proti spamu ale občas zasáhnou i nevinné internetové uživatele.
V únoru například některé evropské a americké servery čelily velkému množství nevyžádaných reklamních e-mailů především z Číny. Vystavěly proto virtuální zeď, která vracela všechny elektronické zprávy z nejlidnatější země světa zpět odesílatelům. Cestu na západ si ale kvůli tomuto opatření nenašly ani "nezávadné" dopisy.
Fakta o nevyžádaných reklamních e-mailech
Spamming/spam je rozesílání mnoha exemplářů jedné zprávy lidem, kteří by jinak tuto zprávu přijmout vůbec nechtěli. Většina spamů má formu reklamy, často jde o nabídky pochybných produktů, postupů na rychlé zbohatnutí, či pololegálních služeb. Odesílatele přijde rozeslání takovýchto zpráv velmi lacino - většinu nákladů totiž platí příjemci a poskytovatelé přenosových služeb.
Uživatelé internetu platí podle Evropské komise ročně deset miliard eur za dobu, kdy jsou připojeni k síti a pouze otevírají, čtou nebo mažou nevyžádané reklamní dopisy.
Na jednoho uživatele internetu připadají podle webového magazínu ZDNet dva nevyžádané e-maily denně. V roce 2006 by již měl každý uživatel obdržet přibližně 1400 nevyžádaných dopisů za rok, tedy přibližně čtyři denně.
Pramen: Archív HN, http://www.antispam.cz