Koupit si "last minute" na červen začátkem května se slevou 20 procent? V období hospodářské krize to není problém. Situace na trhu totiž slevám na dovolené nahrává.

Takzvané last minuty, tedy zájezdy na poslední chvíli se slevou, letos začaly cestovní kanceláře nabízet o několik týdnů před odjezdem dřív než v předchozích letech. Umožnili jim to hoteliéři, kteří kvůli ekonomické krizi mnohem snáze sleví. "Ceny a podmínky, které jsme s nimi už nyní dojednali, by byly v předchozích letech nepředstavitelné. Stejně výhodné ceny by nám byli ochotni nabídnout maximálně tři týdny před odletem. Dnes nám je dávají i deset týdnů předem," říká mluvčí CK Fischer Dan Plovajko.

Slevy cestovek jsou zatím stejné jako loni, v řadě případů přesahují 20 procent konečné ceny. V budoucnu by podle náznaků některých expertů mohly jít i níže.

Zájezdů se slevou přibylo

Český turista by musel být smolař, aby se mu nepodařilo koupit zájezd se slevou. Podle Asociace českých cestovních kanceláří a agentur si Češi loni na poslední chvíli koupili 40 procent zájezdů a stejný počet objednali v rámci předprodejů. Za katalogovou cenu se prodala jen pětina zájezdů. Šance získat slevu je letos ještě vyšší, protože last minuty jsou dostupné dříve před odjezdem. "Cestovky už při tvorbě ceny počítají s tím, že budou slevovat. Původní cena bývá nadsazená," říká Jan Papež z Asociace cestovních kanceláří.

U kanceláří, které zájem turistů přecenily, by podle odborníků mohl být větší výběr než dřív i větší slevy. Celkově ale bude nabídka last minute srovnatelná s rokem 2008. "Obávám se, že řada Čechů kvůli krizi spoléhá na širší nabídku last minute zájezdů, která nepřijde. Cestovky s nižší poptávkou už počítají," říká Tomio Okamura, z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.

Při výběru je třeba pečlivě hledat a srovnávat, jaké služby navíc dovolená obsahuje. "Klient by si měl také uvědomit, jaká je skutečná hodnota zájezdu, a nenechat se nalákat jen na vysokou slevu," říká Jan Papež. Také by měl počítat s tím, že informace v katalogu nejsou závazné, pokud na něj přímo neodkazuje cestovní smlouva.

Pozor na příplatky

Procentuální slevy uváděné cestovkami jsou navíc často zavádějící, protože se počítají z ceny zájezdu bez příplatků. Třeba zatímco u zájezdu do Hurgady s CK Exim tours by při započtení cen bez příplatků sleva činila 35 procent, v kompletních cenách dělá "jen" 28,5 procenta.

Uvádět ceny s poplatky cestovky stále nemusejí. Tuto povinnost měla zavést novela zákona o cenách, ale nakonec se o této změně nehlasovalo. Pro konečnou cenu je tedy stále směrodatná jen cestovní smlouva. "Klient musí být o kompletní konečné ceně informován při jejím podpisu," říká Papež. Od tohoto okamžiku nesmí cestovky cenu změnit. Existuje jen jediná výjimka, a to pokud koruna oproti dané měně oslabí o víc než 10 procent v době maximálně tří týdnů před odletem. Pak může cenu zvýšit o tento kurzový rozdíl.

Odborníci ještě upozorňují, že v řadě případů cestovky využívají chybně terminologii, kterou pak přebírají zákazníci. Pokud se prodává zájezd měsíc dopředu, nejde ve skutečnosti o last minute. Je to prostě sleva. Zájezdy na poslední chvíli byly původně doprodejem volných kapacit v posledních deseti dnech před odjezdem. Skutečné last minute se dnes označují jako super last minute nebo mega last minute. Právě o tento typ slev očekávají šéfové cestovek větší zájem. Slevy u nich přesahují i 30 procent.


Související