V době, kdy sílí kritika drahých bankovních poplatků, Ministerstvo financí připravuje opatření na ochranu bankovních klientů a antimonopolní úřad vyšetřuje tři největší tuzemské peněžní ústavy, zdražila Raiffeisenbank řadu základních služeb.
Od prvního července zvýšila poplatky za transakce na přepážkách, ale i za ty, které lidé uskutečňují po internetu či telefonu.
Banka, která patří mezi středně velké peněžní ústavy, tak se zpožděním dorovnává ceny, které už dříve zdražila Česká spořitelna, Komerční banka a ČSOB. Raiffeisenbank však odmítá, že by její poslední zdražení bylo projevem špatné obchodní politiky.
"Připravujeme svou obchodní strategii dlouhodobě. I přes změnu cen přímého bankovnictví budeme patřit mezi levnější banky. A zdražením platebních příkazů na pobočce chceme klienty motivovat k transakcím přes sběrné boxy, které je stojí devět korun a které jsme zavedli vloni," zdůvodnil zdražení poplatků mluvčí Raiffeisenbank Tomáš Kofroň.
Raiffeisenbank navíc v novém ceníku nadále zachovala poplatek ve výši 300 korun za rušení účtu, který většina tuzemských bank už zrušila a Česká spořitelna a GE Money Bank už přislíbily, že s ním skoncují od začátku letošního srpna.
Přitom jde o kritizovaný poplatek, který ministr financí Bohuslav Sobotka požaduje zrušit. Mluvčí však i nyní jen naznačuje, že by ho v dalších měsících mohli škrtnout i v Raiffeisenbank. "Je to jedna z možných změn," řekl Kofroň.

Konkurenční výhoda mizí
Posledním zdražením se tak dále oslabila konkurenční výhoda některých nižších poplatků, kterými se Raiffeisenbank lišila od velkých bank. Přitom Raiffeisenbank se svou marketinkovou kampaní snaží oslovit klienty a svým soutěžitelům je přebrat. I tak se jí to ale dařilo jen částečně.
V loňském roce sice získala dvacet tisíc klientů a nyní jich má zhruba sto čtyřicet osm tisíc, stále je však daleko v závěsu za svým stejně dravým konkurentem z kategorie středních bank - GE Money Bank. Ta v loňském roce nabrala padesát tisíc zákazníků a v současné době má zhruba 670 tisíc klientů.
Potenciálním zákazníkům nemůže nyní Raiffeisenbank slíbit ani podstatné rozšíření sítě poboček, které jsou pro mnohé lidi důvodem pro volbu banky. Těch má 49 a vedení banky nedávno potvrdilo, že počítá s přírůstkem jen několika dalších obchodních míst ročně.
Za rozhodnutím zdražit tak stojí zřejmě tlak mateřské společnosti Holding Raiffeisen International Bank. Ta se od jara obchoduje na vídeňské burze a noví akcionáři chtějí za svou investici jistotu vyšších výdělků. I v zahraničí se přitom dobře ví, že poplatky v Česku jsou nejspolehlivějším motorem růstu zisků.
Ještě předloni, kdy začalo zdražování běžných služeb ve velkých bankách, se příjmy z poplatků na zisku z finanční činnosti celého sektoru podílely necelými třiceti procent. Loni přesáhly polovinu peněz, které všechny banky inkasovaly na úrocích.
Sílící kritika proti vysokým bankovním poplatkům nicméně už přináší ovoce. K takovému zvýšení frekventovaných poplatků jako v Raiffeisenbank nepřistoupila v posledních měsících žádná tuzemská banka.
Od července sice zdražila některé hotovostní transakce Poštovní spořitelna, ta ale zůstane stále nejlevnější a navíc snížila prakticky všechny poplatky v elektronickém bankovnictví.
"Reagujeme na sílící požadavky našich zákazníků, kteří chtějí více využívat modernější způsoby platebního styku," zdůvodnil tento krok mluvčí Poštovní spořitelny Martin Orság.

Banky změnily taktiku
Podle aktuálního průzkumu HN mezi nejdůležitějšími retailovými ústavy zdraží od srpna GE Money výběry peněz na přepážce o pět korun na 50 korun. Jednorázový platební příkaz na pobočce stoupne o čtyři koruny na dvacet korun. GE Money naopak zlevní další výběry z bankomatu z devíti na pět korun a první dva výběry zachová zdarma.
Většina tuzemských bank se zachovala podobně jako vloni stavební spořitelny, když je začal kvůli poplatkům kontrolovat antimonopolní úřad. Od posledních větších poplatkových změn, které k 1. lednu provedly Komerční banka a Živnobanka, s výjimkou Raiffeisenbank ostatní ústavy základní poplatky letos nezdražily.
Oproti minulosti jde o obrat - banky totiž pravidelně zvyšovaly ceny dvakrát ročně, na začátku roku a pak v létě.
Analytik Michal Mošnička ze společnosti Scott & Rose, která zpracovává srovnávací studie bankovních poplatků, tento trend potvrzuje. "I když banky mění ceníky průběžně, a těchto změn je hodně, zásadní změny v průběhu letošního roku banky nedělaly," uvedl Mošnička.
Podle průzkumu HN ani v nejbližší době žádná z významnějších bank zdražení poplatků pro drobné klienty nechystá. "Už začátkem roku jsme oznámili, že služby do konce letošního roku nezdražíme," potvrdila mluvčí České spořitelny Klára Gajdušková.
"Do skončení řízení antimonopolního úřadu poplatky měnit nebudeme," potvrdil Pavel Hejzlar z ČSOB. Také Komerční banka změny sazebníku nepřipravuje, podobně jako eBanka a HVB Bank.
Podle analytiků vedou akce antimonopolního úřadu a Ministerstva financí banky ke zvýšené opatrnosti. "Banky jsou ve změnách poplatků obezřetné," říká Mošnička. Většina z nich podle něj cítí, že na zdražení není vhodná doba.
"Pověst bankovního sektoru je pošramocená a veřejnost žádá nápravu," uvedl náměstek ministra financí Tomáš Prouza.

050719-15 ()

Související