Právo užívat nějakou značku k vlastnímu podnikání.
Počátky můžeme nalézt již ve středověké Francii, kdy se jednalo o privilegium k výrobě či prodeji výrobků.
Pro franšízora/franchisora (poskytovatele značky) se jedná o snadný a efektivní způsob, jak rozšířit povědomí o své značce bez nutnosti investovat do vlastních poboček.
Pro franšízanta/franchisanta (držitele licence) se snižuje riziko v počátku podnikání, kdy je možné využít znalosti, zázemí, marketing, chráněné receptury či strategii.
Za možnost užívat značku hradí poplatek za licenci, případně procento z prodeje. Je využíván především mezi restauracemi – např. McDonalds, Starbucks, Subway nebo KFC.
V Česku není franšízing/franchising samostatně upraven v žádném zákoně, proto je velký důraz kladen na tzv. franšízovou smlouvu, která upravuje rozsah práv a povinností mezi franšízorem a franšízantem, případně obsahuje i přesný manuál pro franšízanta.
V Česku byla v roce 1993 založena Česká asociace franchisingu , která je členem Evropské franchisové federace.
Neexistující informační povinnost ztěžuje zakládání nových franšíz
Jak úspěšně podnikat pod franšízovou značkou?
Restauraci nezvládnete vést, dokud si neprojdete kuchyní
Švejk restaurant chce prorazit v cizině. Sází na slavnou postavu
Nyní je složitější nemovitost získat než ji následně prodat
Franšízanti radí, jak začít
V Praze otevřela pobočku největší realitní franšíza na světě. Čeká ji konkurence, Česko má nejvíc makléřů na počet obyvatel v Evropě
Jsme něco mezi hospodou a kostelem, říká o síti Dobrá čajovna její zakladatel Jiří Šimsa
KMV kupuje Pepsi v regionu, dosáhne obratu přes 12 miliard
VŠE o... muzeum franšízingu
- ECOMMERCE MANAGER
- Provozní ředitel Broker Poolu
- Hledá se ekonom, který chce v práci mluvit německy!
- Materials Manager (m/f)
- Výkonný ředitel/-ka pro Nadaci Jedličkova ústavu
- Logistic Manager
- Vedoucí výrobního úseku
- Ředitel - Real Estate oddělení
- Finance Manager
- Manažer marketingu