V pátek 17. června ukončila činnost cestovní kancelář Tomi Tour, která měla prodány zájezdy více než 10.000 klientům a patřila mezi desítku největších cestovních kanceláří na českém trhu. Ještě k dnešnímu dni zůstává zhruba tisíc klientů v zahraničí, přičemž podle Asociace českých a moravských cestovních kanceláří by se měli poslední z nich vrátit příští pondělí.

Tomi Tour byla pojištěna u slovenské pojišťovny Union, kde mohou lidé uplatňovat své nároky. Zákonná lhůta pro vyplacení peněz je šest měsíců.

Letní dovolené jsou v plném proudu a lidé se ptají, zda je nečeká podobné zklamání i s jinými cestovními kancelářemi. Které jsou ty opravdu bezpečné, u nichž se není třeba o své peníze obávat? Může snížit riziko zakoupení dovolené opravdu na poslední chvíli? Co mohou klienti dělat, když cestovní kancelář zkrachuje? Dostanou své peníze zpět?

Na tyto a další otázky na serveru iHNed.cz odpovídal odborník na cestovní ruch, šéf společnosti Mag Consulting Jaromír Beránek.

Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
Kamila
Ráda bych se zeptala, zda dostanou klienti zkrachovalé CK zpět všechny zaplacené peníze. Zaslechla jsem, že může jít třeba jen o 90 % zaplacené částky. Pokud je to pravda, proč?
Dobrý den všem čtenářům portálu iHNed.cz. Cestovní kancelář musí mít ve smyslu zákona pojištěno 30 % tržeb přechozího roku. V tomto případě pojistná částka je cca 238 mil. Kč. Z této částky se hradí: 1) repatriace včetně případného ubytování a stravování, 2) zaplacené zálohy na zájezdy a celé zájezdy, 3) rozdíl mezi zaplacenou a částečně poskytunutou službou, tj. předčasné návraty.
Ing. Jaromír Beránek
Standa
Může cestovní kancelář prodávat další zájezdy i když je už zřejmé, že situaci "neustojí". Kde je přesně ta hranice, kdy už je počínání trestné. Bylo z tohoto pohledu jednání Tomi Tour v pořádku?
V tomto případě lze pokládat chování představitelů cestovní kanceláře přinejmenším za neetické. Celá řada cestovních agentur, u kterých si zákazníci zakupovali zájezdy, převáděla peníze na cestovní kancelář ještě několik minut před vyhlášením úpadku. Pokud by cestovní kancelář měla zaveden systém managementu kvality - ISO 9001, nemohlo by dojít k takto otřesným situacím, protože by proces úpadku byl popsán v příručce jakosti a celý proces by byl řízen.
Ing. Jaromír Beránek
Pavel
Proč neexistuje nějaká kontrola nad CK? K čemu jsou všechny ty asociace? Příliš pozdě se veřejnost dozvídá například to, že už vloni CK Tomi Tour pozdě platila svým prodejcům zájezdů, že tedy finanční problémy měla už dříve.
Určitou kontrolní pravomoc má v případě pochybností příslušná pojišťovna, se kterou má cestovní kancelář uzavřeno povinné smluvní pojištění. Asociace kontrolní pravomoci nemají.
Ing. Jaromír Beránek
Miloslav
Dobrý den, zaslechl jsem, že klienti Tomi Tour, kteří měli na dovolenou teprve odjet, nebudou odškodněni pojišťovnou a své nároky budou muset uplatnit jen vůči konkursní podstatě zkrachovaleé CK. Je to pravda? Pokud ano, jaká přesně kryje rizika povinné pojištění cestovních kanceláří??
Zákazníci cestovní kanceláře, kteří si zakoupili zájezd - mají podepsanou cestovní smlouvu a doklad o zaplacení - vyplní u pojišťovny příslušný formulář k němuž přiloží úředně ověřenou kopii cestovní smlouvy a dokladu o zaplacení. Tito zákazníci své nároky uplatňují výhradně u pojišťovny, u které je cestovní kancelář pojištěna.
Ing. Jaromír Beránek
monika
dobry den, nemyslite si ze by mel novelizovat zakon o podnikani v CR? neni ten z roku 99 při dnešních komplikacích již starý? děkuji
Podnikání cestovních kanceláří upravuje především zákon č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu - v platném znění. Tento zákon nabyl platnosti zhruba před deseti lety a souhlasím s Vámi, že novela, která by dále posilovala ochranu zákazníků cestovních kanceláří, byla vhodná.
Ing. Jaromír Beránek
Helena
Zklamal mě i morální přístup ze strany CK Tomi Tour ke klientům i samotného pana Fischera. Kus papíru předaný na letišti pracovníky ČSA nic netušícím lidem, kteří jsou připraveni k odletu na dovolenou, je možné označit za velké pohrdání klienty ze strany CK. Jaký na to máte názor vy?
Na Vaši otázku jsem částečně odpověděl výše. Jinak s Vašimi názory plně souhlasím. Došlo nejen k poškození zákazníků cestovní kanceláře, ale došlo i k poškození celého výjezdového cestovního ruchu a v neposlední řadě i image našich turistů v zahraničí.
Ing. Jaromír Beránek
Petr
Máte představu, jak se řeší krachy CK v zahraničí? Platí tam podobná legislativa pro podnikání CK?
Podnikání cestovních kanceláří je specifickým druhem podnikání, kdy platba se provádí předem, mnohdy i s několikaměsíčním předstihem, a samotné plnění je časově i místně odděleno. Proto na úrovni Evropské Komise byla přijata směrnice, která byla u nás zapracována do zákona č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu. Z výše uvedeného je zřejmé, že velmi obdobá úprava je v celé EU.
Ing. Jaromír Beránek
Dan
Jak je možné, že pojišťovna nebo ČSA nechá cestovku spadnout do tak hlubokého dluhu, když každý auditor musí cítit nepravosti?
Podle ustanovení výše zmiňovaného zákona je cestovní kancelář povinna před uzavřením pojistné smlouvy a kdykoli v době trvání pojištění umožnit pojišťovně na její žádost přístup ke všem dokladům, které souvisejí s pojištěním zájezdů, a podat k nim vysvětlení. Podrobnější výklad viz publikace Ochrana zákazníků cestovních kanceláří.
Ing. Jaromír Beránek
Lukas
Dobry den, rad bych se zeptal jak v praxi dal probiha krach takoveto firmy. V patek jsme uhradili cenu zajezdu a v pondeli uz nam nikdo nezveda telefony. Kdo prebira zodpovednost za majetek a pohledavky? U koho je mozno zadat vraceni prevedenych penez nebyla-li nam firmou tomi tour vystavena cestovni smlouva?(penize jsme prevedli 10 minut pred krachem) Kdo bude likvidateorem? Jak je mozne ze bankrot probehne z hodiny na hodinu? firma by preci mela mit povinnost alespon par dni komunikovat a doresit vsechen vznikly chaos... Dekuji za odpoved, Lukas
viz odpověď na jiném místě
Ing. Jaromír Beránek
Jindra
Dobrý den. Chtěl bych se zeptat, zda k podobným krachům CK dochází i v zahraničí a jaké je to zhruba procento? A jak je praktikováno odškodnění jejich klientů. Děkuji.
viz moje odpověď na jinou otázku
Ing. Jaromír Beránek
Dan
Zdá se, že krach byl plánován předem, zájezdy byly prodávány pod cenou, tedy klasický Ponzi. Je myslím zřejmé, že klienti své peníze neuvidí, jelikož dluhy vysoce přesahují pojistku. Nezačíná podvod u zákonodárců, kteří schválili pouze 30% pojištění?
Pojištění 100 % tržeb by pro cestovní kanceláře představovalo vysokou finanční zátěž, která by vedla k neuměrnému prodražování zájezdů a tím poškodila konkurenceschopnost cestovních kanceláří. Pojišťování ve výši 30 % tržeb je obvyklé v celé EU.
Ing. Jaromír Beránek
Lucie Růžičková
Dobrý den, pojistná částka 238mil. korun odpovídá výše zmíněným 30% plánovaných tržeb, ze které je možné pokrýt pouze cca polovinu ceny zaplacených zájezdů nebo jde o pojistnou částku nad povinných 30%, která by skutečně mohla odškodnit klienty Tomi tour v plné výši? Podle zpravodajství ČT se informace od Vás a pana Okamury rozcházejí...Děkuji.
V současné době nikdo nemůže říci kolik procent z celkově zaplacené částky zájezdu pojišťovna vrátí. Nejsou známy náklady na repatriaci včetně ubytování a stravování od vyhlášení úpadku do návratu zákazníků do ČR. Všeobecně není známo ani kolik zájezdů má cestovní kancelář prodáno na následující období. Proto není možné zaujmout jakékoli stanovisko k tomu, kolik procent ze skutečně zaplacené ceny zájezdu dostanou zákazníci nazpět. Děkuji čtenářům iHNed.cz za pozornost, omlouvám se těm, kterým jsem nestihl odpovědět. S dalšími případnými dotazy se můžete obrátit na adresu beranek@magconsulting.cz. Přeji hezký zbytek dne a co nejméně nepříjemných překvapení na cestách.
Ing. Jaromír Beránek