Provozní zisk české automobilky Škoda Auto se v letošním prvním pololetí zvýšil na 860 milionů eur (22,4 miliardy Kč) z 685 milionů eur před rokem. Tržby z prodeje stouply ze 7,1 miliardy na 8,7 miliardy eur (227 miliardy Kč). Vyplývá to z prohlášení, které ve čtvrtek zveřejnila mateřská skupina Volkswagen.

V letošním prvním pololetí mladoboleslavská automobilka zvýšila prodej automobilů na 501 000 vozů ze 431 000 před rokem. V závodě v Kvasinách na Rychnovsku v červenci zahájila sériovou výrobu sportovně-užitkového vozu Karoq, který ve výrobním programu závodu nahradil model Yeti. Mimořádně prostorný Karoq nabízí kromě jiného libovolně programovatelný digitální přístrojový panel, který se ve škodováckém modelu objeví vůbec poprvé.

Škoda Auto je součástí německého koncernu Volkswagen. Provozuje tři výrobní závody v Česku a zaměstnává v nich zhruba 30 000 lidí. Vyrábí také v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, a dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s místními partnery. V roce 2016 dodala Škoda Auto zákazníkům celosvětově 1 127 700 aut, třetí rok po sobě přes milion vozů.

Volkswagen těžil z vyšších marží u nových modelů

Německá automobilová skupina Volkswagen ve druhém čtvrtletí více než zdvojnásobila provozní zisk díky snížení nákladů a vyšším maržím u nových modelů VW. Provozní zisk vzrostl na 4,55 miliardy eur (118,5 miliardy korun) z 1,9 miliardy ve stejném období loni. Vyplývá to ze čtvrtečního sdělení automobilky, z něhož čerpala agentura Reuters.

Za celé první pololetí se hodnota prodejů zvýšila o 7,3 procenta na 115,9 miliardy eur, zatímco provozní zisk stoupl ze 7,5 na 8,9 miliardy. Zisk značky VW se v pololetí zdvojnásobil na 1,8 miliardy eur.

Představitel společnosti Frank Witter poukázal na kvalitu výsledků automobilky v komplikovaném období. Růst prodejů byl zaznamenán především v Evropě, ale i v Severní a Jižní Americe. Pozitivní vliv na likviditu firmy měla také úspěšná emise dluhopisů.

Skupina předpokládá, že letošní příjmy překonají loňský rekord 217 miliard eur o více než čtyři procenta.

Volkswagen je největší automobilkou v Evropě. Loni navíc vystřídal japonského konkurenta, firmu Toyota v čele světového automobilového trhu, když navzdory skandálu s měřením emisí zvýšil globální prodej téměř o čtyři procenta na rekordních 10,3 milionu vozů.

Volkswagen předloni v září přiznal, že po celém světě zhruba do 11 milionů naftových aut instaloval software, který umožňuje manipulovat s testy emisí. Skandál se týká i zhruba 1,2 milionu vozů Škoda Auto.

Koncern Volkswagen vlastní 12 značek. Patří mezi ně značky osobních aut Volkswagen, Audi, Seat, Škoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini a Porsche, značky nákladních aut MAN a Scania a rovněž užitkové vozy Volkswagen a motocykly Ducati.

Související

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.