Nový majitel legendárního hollywoodského studia Metro-Goldwyn-Mayer, jímž se stal v polovině září japonský koncern Sony, překonal poslední překážku, která mu bránila ve fyzickém převzetí "společnosti řvoucího lva". Evropská komise, k níž se konkurence Sony upínala jako k poslední záchraně před vznikem nového filmového gigantu, podle svého včerejšího oficiálního prohlášení akvizici schválila bez jediné výhrady.

Evropský kontrolní úřad měl prověřit, zda fůzí nově vzniklý koncern neohrozí produkci ostatních filmových a distribučních studií nejen v Evropě, ale i ve světě.

Brusel: Nevidíme problém

Největší konkurenti Sony v uplynulých měsících doufali, že Evropské orgány vyjádří alespoň obvyklé obavy z monopolizace zábavního trhu (podobně tomu bylo například loni při spojení gramofirem Sony a BMG) a finální akvizici pozdrží.

Brusel však s dohodou, která proběhla mezi zástupci japonského koncernu a většinovým majitelem MGM Kirkem Kerkorianem, bezvýhradně souhlasí.

"Po zevrubném prozkoumání všech podmínek a okolností akvizice komise došla k jednotnému závěru, že propojení zábavního koncernu Sony se studiem MGM nijak neohrožuje konkurenceschopnost ostatních společností působících v evropském hospodářském prostoru nebo v kterékoliv z jeho částí," citovala doslovně včerejší oficiální prohlášení Evropské komise Reuters.

Podle agentury Bloomberg tak Evropská komise následovala příkladu amerických regulačních orgánů, které fůzi schválily na začátku roku. "Ačkoliv si koncern Sony provázáním s MGM bezesporu vydobude novou pozici na zábavním trhu, nemá fůze onen ničivý materiální dopad na ostatní společnosti, jaký konkurence předesílala," cituje zprávu Evropské komise zpravodajský server sítě CNN.

Přerozdělení sil na zábavním trhu nicméně bude v každém případě velmi významné: Sony nyní získal spojením s unikátním čtyřtisícovým filmovým archívem MGM kontrolu nad více než čtyřiceti procenty celkové dosavadní hollywoodské produkce, odhadla CNN.

Vítězství za pět miliard

Nynější rozhodnutí Evropské komise značně usnadnilo obchodní plány Sony: japonský koncern se od počátku netajil tím, že hlavním důvodem jeho zájmu o MGM je právě jeho rozsáhlý archív.

"Převzetí MGM je potřebné, aby mohla naše filmová divize i nadále stabilně růst," uvedl finanční šéf Sony Katsumi Ihara pro list Handelsblatt. Zásobárna filmů jako je série Růžového pantera, kompletní řada bondovek či filmy o Rockym teď zajišťuje Sony licence slibující lukrativní zdroj příjmů.

Už letošní rok potvrdil jasné prvenství studia Sony na filmovém trhu: díky stamiliónovým ziskům za dvě adaptace komiksového Spidermana ovládl Sony žebříček nejvýdělečnějších filmových a distribučních společností uplynulého roku. Celkem vydělal Sony jen na tržbách z kin přes 1,3 miliardy dolarů, jeho podíl na celosvětovém trhu se zvýšil na 14,3 procenta. Letošní rok jej díky koupi MGM posune ještě dopředu, získat by mohl až dvacetiprocentní podíl.

"Koupí MGM získal Sony licenci na řadu oblíbených postav. Ty pak může v budoucnu spojit s novými technologiemi, jako jsou počítačové hry či vlastní DVD standard. Posílí tak zároveň i divizi spotřební elektroniky," uvedl pro New York Times analytik Harold Vogel.

Ze stejného důvodu měli o MGM v létě zájem právě i konkurenti Sony, Time Warner a NBC Universal. Sony však své soupeře přeplatil. Za MGM nabídl téměř tři miliardy dolarů, další dvě miliardy tvoří jeho závazek převzít veškeré dluhy studia. Pětimiliardová akvizice počítá s cenou dvanácti dolarů za akcii, Sony jí docílil provázáním s dalšími členy finančního konsorcia, Providence Equity Partners, Texas Pacific Group a DLJ Merchant Banking.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru