Michael Cunningham, držitel Pullitzerovy ceny, autor bestselleru Hodiny, předlohy ke stejnojmennému oscarovému filmu, měl být hlavní hvězdou probíhajícího Festivalu spisovatelů. Z rodinných důvodů nakonec do Prahy nepřijel, a tak se včerejší uvedení českého překladu jeho poslední knihy Vzorové dny muselo obejít bez autora. 

Vzorové dny (Specimen Days) kopírují strukturu Hodin. Splétají tři příběhy z různých dob, jimiž teče spojující téma. V Hodinách Cunningham našel pojítko v románu Paní Dallowayová od Virginie Woolfové, Vzorové dny svazují Stébla trávy amerického transcendetalisty, básníka Walta Whitmana.

Cunninghamova variace osvědčeného schématu by mohla působit nudně. Autor se dojmu využívání marketingově úspěšného mustru snažil zabránit alespoň změnou žánrů jednotlivých částí: úvodní dickensovské vyprávění střídá detektivka, knihu uzavírá sci-fi novela. Stěžejní vtip - zachycení synchronicity jedinečných lidských životů - se ovšem recykluje. 

Má to možná hlubší důvod. Cunningham chce zřejmě vysvětlit, o co mu šlo v Hodinách. Vizionář Whitman osvětluje a rozvíjí pojetí času u Woolfové: "Všechno postupuje v dál i šíř, nic nezaniká, a zemřít je něco jiného, než si kdo myslil, a blaženějšího."

Zbývá vám ještě 60 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se