Julie Hrstková

www.ihned.cz/hrstkova

Praha, 30. 7. 2002

Komu se nelíbí, jak s ním "jeho" banka zachází, bude se moci od ledna obrátit na finančního arbitra. Tento nezávislý odborník, kterého volí poslanci Parlamentu, bude rozhodovat o všech sporech (které se týkají převodu plateb do 50 tisíc eur) mezi finančními institucemi a jejich klienty.

Stížností přitom není málo. Jenom do České národní banky chodí ročně několik set dotazů, které se převážně týkají kvality bankovních služeb. "Letos jich bylo zatím 182. Většinou si lidé stěžují na výši poplatků či na zpoždění při převodu peněz," uvedl Palivec. Národní banka prozatím stížnosti vyřizovat nemůže, arbitr však tuto pravomoc mít bude. Jeho rozhodnutí včetně toho, že bude moci udělit pokutu až do výše miliónu korun, musí obě strany respektovat.

Většinu stížností nyní vyšetřují banky. "V řadě případů jde o nedorozumění nebo o chybu klienta v zadání důležitých údajů," uvedla Věra Čarná z České spořitelny. Podle Marcely Bednarčíkové z ČSOB lze reklamace rozdělit do dvou základních skupin. "První jsou stížnosti, které lze vyřešit velmi rychle, většinou po telefonu. Jejich počet dosahuje v celé síti poboček zhruba dvou tisíc za rok. Druhou skupinu tvoří reklamace spojené se sepsáním škodního protokolu. Ty jsou sledovány a pravidelně jsou vyhodnocovány jejich příčiny. Jejich počet se pohybuje mezi 120 až 150 případy ročně," tvrdí Bednarčíková.

Přestože jde v Česku o novinku, podobný "soudce" je běžný ve všech zemích Evropské unie. Doposud u nás klient žádné nezávislé zastání neměl, všechny své problémy musel řešit buď přímo se svou bankou, nebo soudně.

Arbitr bude zřejmě sídlit v prostorách České národní banky. V těchto dnech proto v ČNB probíhají konzultace s podobnými experty v okolních zemích. Výsledkem by mělo být vytvoření týmu, který bude mít arbitr k dispozici. "Na podzim by měla bankovní rada projednávat kandidáta, na kterém se ČNB shodla," uvedl pracovník tiskového oddělení banky Pavel Palivec. Vedle finančních institucí a jejich profesních svazů je právě národní banka jedním z těch, kdo navrhuje vhodného kandidáta na tuto funkci.

Arbitr prospěje i bankovnímu sektoru, tvrdí samy banky. "Měl by vyřizování stížností urychlit," domnívá se Markéta Dvořáčková z Komerční banky. Bude také nutit finanční instituce, aby zpřísnily kontrolu svých služeb. "Jediným problémem, ke kterému může časem dojít, je zahlcení finančního arbitra a tím i zpomalení jednotlivých procesů," upozornila Bednarčíková.

Experti však upozorňují, že většinu stížností klientů arbitr bude muset zamítnout. Největší počet negativních reakcí míří buď na výši poplatků, nebo na ustanovení, které bance svým podpisem odsouhlasil, aniž by si je řádně přečetl. Na zrušení smluv či na změnu poplatků však žádný arbitr mít pravomoci nebude.