Druhy přímého bankovnictví

Homebanking

Službu je možné využívat buď prostřednictvím pevného připojení, nebo přes internet. V každém případě je nutná předchozí instalace příslušného softwaru do konkrétního počítače.
Tato historicky nejstarší služba přímého bankovnictví umožňuje 24 hodin denně zadávat příkazy k převodu, k inkasu a řadu dalších. Samozřejmostí je i dokonalý přehled o historii účtu.

Phonebanking

Phonebanking (telefonní bankovnictví) je aplikace s využitím běžného (pevného) či mobilního telefonu k provádění platebního styku nebo získávání informací.
Uživatel služby komunikuje buď s živým operátorem, nebo s hlasovým počítačem. Ve druhém případě je nutný aparát s tónovou předvolbou (tlačítkový telefon), protože všechny nezbytné údaje zadává klient podle pokynů hlasového automatu na klávesnici.
Phonebanking sice nenabízí takovou přehlednost jako internetové bankovnictví, mnoha klienty je však preferován kvůli své dostupnosti. Stačí jen vytočit (vyťukat) příslušné telefonní číslo. Řada klientů také dává přednost komunikaci s živým bankéřem, kterému všechny údaje o platbě jednoduše nadiktují.
GSM banking
Bankovní aplikace pro klienty, kteří preferují elektronickou komunikaci prostřednictvím mobilního telefonu. Mohou zadávat platební příkazy, zakládat termínované vklady a provádět řadu dalších operací. Po celou dobu se pohybují přímo v menu svého mobilního telefonu (bankovní aplikaci mají jako další položku v nabídce menu).
U většiny bank musí mít klient pro využívání služby mobilní telefon, který podporuje technologii SIM Toolkit. Nutností také je, aby na SIM kartě byl nahrán příslušný software. Stačí navštívit některý z obchodů mobilního operátora a o aplikaci požádat. Klient ji získá na počkání. U nových SIM karet bývá bankovní aplikace často již dopředu nahrána. V takovém případě stačí pro inicializaci služby jen odeslat SMS. Informaci o textu SMS a na jaké číslo je třeba zprávu odeslat, získá klient u svého operátora (na zákaznické lince).
Službu GSM banking je možné využívat 24 hodin denně kdekoliv, kde je dostupný signál mobilního operátora.

Internetbanking

Uživatelé služby mohou provádět platební styk, získávat informace o svém účtu a řadu dalších údajů z libovolného počítače napojeného na internet. Není zde podmínkou předchozí instalace určitého softwaru do jednoho konkrétního počítače. U internetbankingu stačí se jen přihlásit do systému banky na její webové adrese a po zadání všech hesel a případně po využití elektronického klíče je možné zadávat platební operace. Elektronický klíč může mít klient uložen například na disketě, CD nebo v generátoru kódů.
Rozsah služeb, které může klient provádět přes internet, bývá větší než u jiných variant přímého bankovnictví (přes jiný komunikační kanál). Další předností internetbankingu je velká přehlednost díky zobrazení na monitoru počítače.

pda banking

Klient může zadávat platební příkazy pomocí kapesního PDA počítače. Samozřejmostí je zjišťování stavu konta, zobrazování historie účtu a řada dalších operací. Nezbytností je mít kapesní PDA počítač, který je napojen na internet. Výhodou je velká mobilita.
Zdroj: banky