nehoda-tramvaj-OVA192.jpgDen po tragické čelní srážce dvou tramvají v Ostravě, která stála život tři lidi a další čtyři desítky byly zraněny, policie zahájila trestní řízení proti jednomu z řidičů. Podle drážní inspekce zatím vše nasvědčuje selhání lidského faktoru.

Čtyřiadvacetiletému řidiči, který je podezřelý z trestného činu obecného ohrožení, podle mluvčí novojičínské policie Miroslavy Michálkové hrozí až deset let vězení. Vzhledem ke svému vážnému stavu ale tzatím nemohl být vyslýchán a jeho obvinění je podle policie otázkou příštích dnů. Druhý řidič měl být v sobotu propuštěn z nemocnice, ale drážní inspekce požádala o prodloužení hospitalizace vzhledem k vyšetřování nehody.

Ostravský magistrát a dopravní podnik chtějí podle primátora odškodnit zraněné cestující i rodiny obětí. "Musíme udělat analýzu pojištění Dopravního podniku vzhledem k cestujícím, ale naším záměrem rozhodně je odškodnit pacienty i rodiny," řekl České televizi primátor Petr Kajnar.

Předběžné výsledky šetření potvrzují, že příčinou srážky nebyla technická závada a že obě tramvaje brzdily. Nárazová rychlost první tramvaje byla 40 kilometrů za hodinu a brzdná dráha činila 37 metrů. Řidič protijedoucí tramvaje se dvěma vozy začal brzdit v rychlosti 55,2 kilometrů za hodinu a těsně před nárazem snížil rychlost na 32,8 kilometrů za hodinu.

"Oba řidiči brzdili všemi dostupnými prostředky, poté se snažili opustit kabiny. Povedlo se to jen řidiči tramvaje se dvěma vozy, kterého pak náraz zřejmě vymrštil oknem ven," řekl ČTK ředitel ostravské drážní inspekce Petr Maikranz.

Čtěte více

Rozsáhlá záchranná operace 

Tramvaje linky číslo 5 se čelně srazily v pátek kolem 17.53 na nepřehledném jednokolejném úseku bez signalizačního zařízení mezi zastávkami Poruba koupaliště a Vřesina. Nehodu nepřežili čtyřletý chlapec a devětasedmdesátiletý muž, třetí obětí se později stala osmašedesátiletá žena, která v nemocnici podlehla svým zraněním. Minimálně jeden člověk se nachází v kritickém stavu, ve dvou ostravských nemocnicích leží celkem 17 zraněných cestujících.

V Městské nemocnici byl po nehodě poprvé použit takzvaný krizový traumatologický plán, připravený pro mimořádná hromadná neštěstí. Během dvaceti minut se sešel tým čtyřiceti zdravotníků, uvedla mluvčí nemocnice Marie Dlabalová.

Hasiči vyprošťovali zraněné téměř tři hodiny, tři do sebe zaklíněné tramvajové vozy vytvořily desítky metrů dlouhou řadu kovových trosek, v nichž byli uvězněni cestující. Zásah hasičů byl ukončen o půlnoci, v sobotu ráno se na místo vrátili dobrovolní hasiči.

Spor o klíčové místo

Na jednokolejné trati nejsou žádné semafory ani jiná elektronická zabezpečení. Podle Kajnara se řidiči řídí jen časy jízdního řádu a vizuálním kontaktem. Primátor chce trať vybavit elektronickou signalizací a bezpečnostním systémem.

"Připadá mi zvláštní, že na počátku třetího tisíciletí ještě existují taková místa," řekl Kajnar a naznačil, že za to je odpovědný v lednu odvolaný ředitel Dopravního podniku Ostrava František Vaštík. "Ten předloni prodal ve veřejné dražbě pozemky, o které mělo město zájem. Porušil tím usnesení zastupitelstva a nerespektoval zájem města jako stoprocentního vlastníka," řekl tehdy Kajnar.

Otázka zabezpečení kritického úseku podle něj nicméně nebude vyřešena ze dne na den. "Musí se vypracovat projekt," uzavřel Kajnar.