prechod_chodci__192x128_.jpgLidé na přechodech pro chodce mají nové vlivné ochránce: soudce Nejvyššího soudu. Podle nich padá vina za nehody na přechodech téměř vždy na řidiče. A to i tehdy, když člověk přechází neopatrně nebo se dokonce zapomene rozhlédnout.

Až k Nejvyššímu soudu doputoval případ motorkáře, který před dvěma roky na přechodu srazil jednadevadesátiletého muže. Nejel rychle a snažil se na poslední chvíli vyhnout, přesto muž havárii nepřežil. A dva soudy po sobě pak řidiči potvrdily trest: rok a půl podmíněně a třem pozůstalým zaplatit dohromady 735 tisíc odškodného.

Čtěte také

Jenže nejen motorkáři, ale dokonce i státnímu zástupci se zdál trest moc přísný. Hlavně proto, že se starý muž na přechodu nerozhlédl a přecházel „zcela netečně k provozu.“ Navíc měl v krvi 0,85 promile.

Nejvyšší soudci ale nyní rozhodli, že nic z toho nehraje roli. Kdyby totiž řidič před přechodem opatrně, jak mu nakazuje zákon, tragédii by dokázal zabránit. I když se chodec nechoval právě obezřetně. „Primární příčinou bylo to, že obviněný řidič motocyklu závažným způsobem porušil své řidičské povinnosti,“ prohlásil předseda soudního senátu Eduard Teschler.

V jediném případě by podle soudce Teschlera mohl za havárii chodec: to kdyby vešel do silnice těsně před projíždějící motorkou, což ostatně zakazuje zákon. Ale to se v tomto případě nestalo.

04205.jpg

Chodec pod kola motorky "neskočil"

Policisté totiž detailně popsali, jak se nehoda odehrála - a z toho bylo podle soudů jasné, že muž nemohl zničehonic vstoupit řidiči do cesty: přecházel zleva od motorky, takže stačil urazit dvě třetiny přechodu.

Navíc se podařilo zjistit, že šel "plynulou chůzí", tedy že do silnice nevstoupil nečekaně. A soudy navíc nezjistily, že by měla necelá jedna promile v jeho krvi vliv na to, jak přecházel silnici.

Na druhou stranu měl motorkář stížený výhled, protože na zastávku před přechodem právě přijel autobus. Ani to ale motorkáře podle nejvyšších soudců nezbavuje viny. "Mohl a měl předpokládat, že některá z osob cestujících tímto autobusem vkročí na přechod v úmyslu přejít vozovku," upřesnil soudce Teschler.

Zajímavé je, že se na stranu řidiče motocyklu Yamaha částečně postavil i žalobce z Nejvyššího státního zastupitelství. Ten sice souhlasil, že je motorkář vinen, nezdálo se mu ale vysoké odškodnění, které soudy přiznaly příbuzným zemřelého muže. "Ke vzniku smrtelného následku nehody přispělo i chování samotného poškozeného," uvedl státní zástupce.

Ovšem ani on se svým názorem neuspěl. Opět: podle soudců měl jet motorkář tak, aby dokázal svůj stroj ubrzdit - chodec prý nemůže nést následek, že to neudělal. "Každý vyznačený přechod pro chodce od řidiče předpokládá maximální pozornost, včetně - pokud to situace vyžaduje - zpomalení rychlosti jízdy či zastavení."

Ne všem odborníkům se ale zdá výrok správný. "Ano, vina motorkáře je jasná. Ale pokud se ten pán nerozhlédl, pak nese také svůj díl," myslí si Zdeněk Svátek, právník, který se zaměřuje na dopravu.

Rozhodnutí Nejvyššího soudu je pro nižší soudy v zemi závazné - v podobných případech by tak měly vynášet stejné rozsudky. Tedy také chránit chodce. Ti v Česku mají na přechodech přednost už osm let. Počet mrtvých od té doby klesal, za první letošní půlrok ale zemřelo sto chodců, to je o 21 procent víc než loni