Jednalo se opravdu o netradiční zážitek. České zastoupení Volkswagenu nás totiž pozvalo na prohlídku rodiště Golfu: německého Wolfsburgu. Naším úkolem bylo vyfasovat v Praze nový Volkswagen Golf a dojet s ním až před vrata jedné z největších automobilových fabrik na světě. Další den byl vyhrazen projížďkám po okolí a pak zase hurá domů. Celkem jsme tak s Golfem šesté generace ujeli přes tisíc kilometrů.

 

Kouknu a vidím

 

Nový Golf si zachovává shodné tvary, jako generace před ním. Jak nám prozradili zástupci Volkswagenu, šlo jim hlavně o to, aby byl svým tvarem okamžitě rozpoznatelný, aby jeho křivky byly synonymem jeho jména. Takových aut je minimum a rekrutují se většinou z dlouhého vývoje jako právě Golf, Porsche 911, Lotus Esprit nebo Volkswagen Brouk.

Nikoho proto nepřekvapí, že změny jsou spíše kosmetické. Jako obvykle se odehrály na přídi, která má nyní dynamičtější tvary. Dociluje toho ostřeji řezanými světlomety a úzkou maskou chladiče, která navazuje na nedávnou novinku Volkswagen Scirocco. Z boku zaujmou nová litá kola a hlavně přepracovaná zrcátka, na kterých si designéři dali opravdu záležet. Mají takový tvar, aby proudící vzduch vydával co nejmenší hluk, disponují malým „okapem“ pro odtok kapek mimo sklo. Integrované směrové blikače jsou viditelné i zevnitř díky jedné diodě, stejně, jako je tomu třeba u Audi.

 

Inspirace Passatem CC

 

Uvnitř se pokračuje v inspiracích stávajících modelů a také přidanými novými prvky. Zatímco chystaný Volkswagen Golf Plus převezme palubní desku z Tiguanu, Golf jde vlastní cestou. Kaplička s budíky skrytými ve dvou tubusech a prostředním palubním počítačem je převzata z Passatu CC, nebo ji můžeme najít i u nové Škody Superb. Je to dobře, protože je to asi nejhezčí koncernová kaplička současnosti. Volant dobře padne do ruky díky ideální tloušťce věnce, u naší základní výbavy Trendiline jsme na něm ale postrádali ovladače rádia. To je sice velice jednoduché, klame ale tělem: zvládá i formát MP3. Velice potěšila dvouzónová klimatizace Climatronic.

Ač se to z vnějšího pohledu nezdá, uvnitř je opravdu hodně prostoru. Nebylo si na co stěžovat na předních ani na zadních sedadlech. Samozřejmě, jako obvykle je prostřední místo diskutabilní, zato prostoru před koleny měli zadní cestující tolik, že by se za to nemusel stydět kdejaký sedan střední třídy. Sedadla mají ideální tuhost, a vpředu velmi slušné boční vedení. Objem zavazadelníku 350 litrů je na poměry třídy dostatečný, v nejhorším z něj sklopením uděláte 1305 litrů.

 

Malý tichošlápek

 

K dispozici jsme měli 1,4 litrový čtyřválec TSI o výkonu 90 kW, tedy 122 koní. Jedná se o nejslabší přeplňovanou benzínovou jedna-čtyřku. K dispozici jsou ještě s výkonem 103 kW a 125 kW. Turbo tedy u tohoto motoru pracuje samotné, bez pomoci dalšího kompresoru, jako u silnějších verzí. Papírově by tedy mohlo jít o zklamání, u 1153 kilogramů těžkého Golfu je ale po prvních minutách jízdy vše v pořádku.

Nízkoobjemový motor se vyznačuje naprostou tichostí. Jistě, svůj díl práce na tom odvádí kvalitní odhlučnění interiéru. Po nastartování nemáte šanci poznat, že je motor v chodu (snad jen kontrolou otáčkoměru) a ani ve vyšších rychlostech o sobě nedává znát. Svou vysokou kultivovaností opravdu ohromuje. Vzhledem k zaměření vozu je to ideální volba. Ačkoliv je Golf velice oblíbený mezi domácími „tunery“, předpokládáme, že budou pošilhávat spíše po výkonnějších verzích třeba s dvoulitrovým FSI.

Volkswagen Golf kombinuje tichý chod motoru s přesnou šestistupňovou manuální převodovkou, se kterou je radost pracovat. Jak už bývá u Volkswagenu zvykem, jednotlivé rychlosti padají jako po másle a páka drží v kulise pevně, bez jakýchkoliv výkyvů nebo snad vibrací. Po pár minutách, kdy si člověk osvojí i práci s pedály, bude součinnost řidiče a vozu fungovat jako švýcarské hodinky.

 

Dobrý společník

 

Turbomotory z Wolfsburgu už mají dávno za sebou dobu kopanců do zad, jednotka 1.4 TSI táhne v celém spektru otáček. Točivý moment 200 Nm je totiž plně k dispozici v rozmezí od 1500 do 4000 otáček v minutě. A i když výše už ručička otáčkoměru trochu zpomalí, čeká nás u hodnoty 5000 výkonnostní maximum oněch 122 koní. Výsledkem je slušný čas na stovku (9,4 sekundy) i naprosto dostačující maximální rychlost 197 km/h.

Jak jsem psal v úvodu článku, s Volkswagenem Golf šesté generace jsme vyrazil do Wolfsburgu, takže jsme si po cestě užili spoustu německých dálnic, které zhruba z poloviny dovolovaly jet neomezenou rychlostí. Na tachometru se nám podařilo dosáhnout hodnoty 200 km/h, na tempomat jsme cestovali příjemných 160 km/h. Výhodnou kombinací šestistupňové převodovky a malého motoru jsme dosáhli dobré spotřeby. Výsledkem za celý test (dálnice, okresky, úsporné i nešetrné zacházení) bylo 7,2 litrů benzínu na sto kilometrů, což nás potěšilo.

 

Dobrý s příplatky i bez

 

Důležitou kapitolou, o které zde zatím nepadlo slovo, je podvozek. Volkswagen Golf šesté generace nově příplatkově nabízí možnost nastavení podvozku v několika úrovních. Náš vůz v nižší výbavě Trendline tuto volbu neměl, přesto si na jízdu nemůžeme stěžovat. Podvozek dokázal držet auto na dálnici v klidu i v těch nejvyšších rychlostech. Posádce nevadily ani výtluky na některých okreskách. Zkrátka jde o dobrou střední cestu i bez možnosti nastavení, o kterém by měli uvažovat jen opravdoví fajnšmekři.

Volkswagen Golf ani pošesté nezklamal, a nový model nekazí jméno svým předkům. Úspěch má už v podstatě předurčen. Základní výbava začíná s benzínovým motorem 1.4 (bez přeplňování) na 359 900 korunách s třídveřovou karosérií. Za pět dveří se ale připlácí jen pár tisícovek a ještě s tím v paketu dostanete klimatizaci. Golfu se stejně naprostá většina prodá s pěti dveřmi. Námi testovaný vůz začínal na 449 900 a několik příplatkových položek určilo závěrečnou částku na půl milionu korun. To je velmi dobrá cena za auto těchto kvalit.

Výsledná známka: 1
Plusy: spotřeba, prostornost, kvalitní materiály
Mínusy: chybí tlačítka na volantu  

Základní cena v provedení Trendline: 449 900 Kč
Cena doplňkové výbavy:  56 100 Kč
Celková cena: 506 000 Kč

Parametry

Objem motoru 1390 ccm
Maximální výkon 90 kW (122 K) při 5000 ot/min
Maximální točivý moment 200 Nm při 1500 - 4000 ot/min
Převodovka 6stupňová manuální
Maximální rychlost 197 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 9,4 s.
Udávaná spotřeba město 8,2 l/100 km
Spotřeba mimo město 5,2 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 6,3 l/100 km
Spotřeba během testu 7,2 l/100 km
Provozní hmotnost 1153 kg
Délka / výška / šířka  4204 mm / 1479 mm / 1759 mm
Rozvor 2578 mm
Zavazadelník / po sklopení  350 l / 1305 l

Související