Ministr dopravy Aleš Řebíček včera vyvolal rozruch větou, že pod 50 miliard se Letiště Praha neprodá. Volně přeloženo, nad 50 miliard už se o tom dá uvažovat.

V čem ta změna, když kolega Kalousek jako mantru déle než rok opakuje "sto miliard, sto miliard", až by mu už člověk skoro uvěřil, že to myslí vážně.

Blíže realitě je samozřejmě Řebíček, ale správně to dělá Kalousek. Proč Řebíček svým výrokem narušil dosavadní taktiku Kalouska šponovat zájemce a nutit je k co nejvyšší částce pod hrozbou zrušení prodeje? Buď fandí některým zájemcům, kteří prostě víc peněz dohromady nedají, nebo začal připravovat půdu pro to, aby Kalousek snáze vysvětlil, že těch 100 miliard nikdy nemyslel vážně.

Letiště Praha je sice krásná firma s novým nablýskaným terminálem, ale její tržby se poslední dva roky pohybují kolem pěti miliard korun a zisk kolem jedné miliardy. Zaplatí někdo v době finanční krize stonásobek ročního zisku firmy? Svým potenciálem letiště určitě nedosahuje velikosti Českého Telecomu s Eurotelem (dnes Telefónica O2), který se prodal za zhruba 80 miliard, Komerční banky a ČSOB (každá za zhruba 40 miliard).

S Letištěm Praha srovnatelná Budapešť se v roce 2007 prodala za 30násobek provozního zisku, což by při aplikaci na Ruzyni znamenalo cenu kolem 65 miliard korun. Sami jistě cítíte, že rok 2007 a rok 2009 budou jiné. Aby to nakonec Řebíček nepřehnal i s těmi 50 miliardami!