Představitelé vyspělých západních zemí a jejich partneři ze zemí rozvojových chtějí na summitu skupiny G20, který dnes začíná v Londýně, nalézt společný recept proti globální hospodářské krizi.

Pokusí se také oživit světový obchod, který byl loni citelně postižen nejen ochabující poptávkou po surovinách i strojích, ale i "zamrznutím" úvěrů.

Světová obchodní organizace (WTO) odhaduje, že hodnota globální směny loni vzrostla jen o dvě procenta ve srovnání s 5,5 procenta v roce 2007. A letos? Šéf WTO Pascal Lamy se obává, že světový obchod se sníží o devět procent. Byl by to nejhlubší propad za posledních více než 60 let.

Zřeknutí ochranářských opatření

Česká republika, předsedající v letošním prvním pololetí Evropské unii, chce na summitu prosadit, aby se členové G20 zavázali, že se zříkají ochranářských opatření v mezinárodním obchodě.

Zkušenosti ukazují, že vedou do slepé uličky, neboť akce jedné země vždy vyvolá protiakci. Hrozí oslabení či dokonce zpřetrhání obchodních vazeb. Země nemohou využívat výhod specializace zvyšující produktivitu. Polevuje tlak konkurence na snižování cen. Pro spotřebitele vše špatně.

Ale vlády, které se snaží čelit krizi a chránit pracovní místa pro své voliče, jako by na tyto argumenty neslyšely. Členové G20 na svém posledním summitu v polovině loňského listopadu slíbili, že nesáhnou po ochranářských opatřeních. Světová banka ale v poslední studii uvádí, že od té doby různé restrikce, postihující obchodní partnery, zavedlo sedmnáct členských zemí G20.

Autoři zprávy Elisa Gamberoni a Richard Newfarmer v rámci G20 napočítali celkem 78 nových prohřešků proti pravidlům liberálního obchodu. Zhruba ve třetině případů šlo o zvýšení dovozních cel, jež mají chránit národní trh před dovozem a tím přispět k zachování pracovních míst.

Rusko zvedlo tarify na dovoz ojetých aut. Ekvádor zvýšil cla u dovozu více než 900 položek. Indonésie zase sestavila seznam dováženého zboží, které lze vykládat jenom v určitých námořních přístavech, uvádí příklady agentura Bloomberg.

"Do nebe volající" jsou podle Světové banky různé exportní subvence. Kvůli nim má nyní u WTO problémy také Evropská unie, subvencující vývoz mléka a mléčných výrobků. Američané zase subvencují třeba vývoz biopaliv. Ta se pak dostávají i na trh EU za nižší cenu, než jsou výrobní náklady. Brusel proto na toto palivo uvalil dodatečné dovozní clo.

"Čisté" nejsou ani státní peníze automobilkám. Vlády jim dosud schválily dotace v celkové hodnotě 48 miliard dolarů, z toho připadá 17,4 miliardy na USA. "Zarážející je, že vlády často podmiňují subvence požadavkem na zachování domácích pracovních míst. Dokonce i za cenu toho, že se budou zavírat závody v zahraničí, vyrábějící s nižšími náklady," upozorňují experti Světové banky.