Ke konci prvního čtvrtletí bylo v Česku rozestavěno 158 tisíc čtverečních metrů moderních skladů. Před rokem to bylo pětkrát více - 775 tisíc čtverečních metrů. Uvádí to zpráva realitní poradenské společnosti CB Richard Ellis.

Pro ekonomiku je ale tato zpráva dalším signálem krize. Znamená, že do Česka už nepřicházejí nové firmy v takovém počtu jako dříve a že stávající firmy omezují své provozy a odkládají investice. "V minulosti se haly stavěly hlavně spekulativně, nikoliv pro konkrétního nájemce. Kvůli ekonomické krizi však spekulativní výstavba prakticky zamrzla. Dokončují se pouze rozestavěné projekty," vysvětluje Miroslav Kotek, konzultant poradenské realitní společnosti Jones Lang LaSalle.

PŮL MILIONU METRŮ VOLNÝCH

V prvním čtvrtletí se dokončovaly projekty, zahájené ještě v období boomu skladových areálů. Nové plochy skladů a průmyslových hal proto vzrostly na rekordní úroveň 244 tisíc čtverečních metrů (v prvním čtvrtletí loňského roku to bylo 221 tisíc čtverečních metrů).

Krize se však již plně projevila v obsazenosti. Firmy si nově pronajaly jen třetinu nových ploch, necelých 83 tisíc čtverečních metrů. Loni to byl dvojnásobek.

Dalších zhruba 110 tisíc čtverečních metrů představuje prodloužení dosavadních pronájmů. Proto se míra neobsazenosti ve čtvrtletí zvýšila jen mírně - z 16 na 16,6 %. Znamená to ale, že v Česku je nyní volných téměř 518 tisíc čtverečních metrů hal. Na nájemném tak developeři přicházejí o 55 milionů korun měsíčně. "V Brně je volné jen jedno procento skladů, ale na střední Moravě plných 46 procent," připomíná Martin Kanters z poradenské realitní společnosti DTZ.

VÝSTAVBA BUDE POLOVIČNÍ

Loni v Česku přibylo zhruba 830 tisíc čtverečních metrů moderních logistických a průmyslových areálů. Jejich rozloha v zemi tak přesáhla tři miliony čtverečních metrů - podle CB Richard Ellis o 123 tisíc, podle DTZ o 352 tisíc čtverečních metrů.

Za letošní rok přibude zhruba polovina loňské skutečnosti - sklady postavené v prvním čtvrtletí a to, co je rozestavěné, tedy asi 400 tisíc čtverečních metrů. "Novou výstavbu letos zahájí jen ten, kdo získá klíčového nájemce," soudí Milan Korbelář z poradenské realitní společnosti King Sturge.

Kvůli převisu nabídky nad poptávkou stagnuje i nájemné. Nejvyšší úrovně 5,50 eura za čtvereční metr měsíčně dosahuje jen v okolí Prahy. U dálnic se pohybuje kolem čtyř, jinde kolem tří eur. Tím, že se nová výstavba omezí na polovinu, nájemné klesat nebude a nebude růst ani neobsazenost. Zdroj: Hospodářské noviny



Vybraná logistická centra

Bohemia Cargo

Společnost Bohemia Cargo vybudovala v Děčíně nákladem 64 mil. Kč logistické centrum o celkové skladové ploše 4 tis. m2 s kapacitou 13 tis. paletových míst. Velkosklad je vybaven moderní manipulační a skladovací technikou a informačním systémem správy skladu (SW, HW, čtečky). Oproti obdobným velkoskladům v České republice, situovaným zejména v okolí velkých měst, které slouží zpravidla pro potřeby několika firem, Bohemia Cargo v Děčíně své logistické centrum provozuje jako veřejný sklad. Kromě logistického centra v Děčíně má společnost od roku 2007 novou skladovou pobočku v Žatci o velikosti 10 500 m2. Celková skladová kapacita firmy je v současné době 28 tis. paletových míst. Další činnosti, zejména spedici, provozuje pracoviště v Ústí nad Labem a nová pobočka v Brně. Uvedené služby nejsou konečné, mezi poslední novinky patří např. správa obalového hospodářství. Rovněž nový produkt společnosti "Řízení nákupních procesů" je službou pro významného zákazníka v Děčíně, pro kterého nakupuje, skladuje a do jehož jednotlivých provozů dodává pomocný a režijní materiál. Roční obrat Bohemia Cargo činí více než 600 milionů Kč.

Společnost nabízí přepravu zásilek od 1kg do 3 tis. kg, a to téměř do všech států v Evropě. Rozvozy a svozy v zahraničí zajišťují zahraniční partneři. Samozřejmostí je celní odbavení při vývozu i dovozu. Pravidelné odjezdy sběrných linek např. do Německa, Švédska, Norska a Dánska se uskutečňují 3-4x v týdnu, s dodacími lhůtami 3-4 dnů. Doprava zásilek na Slovensko se uskutečňuje ve dvou dnech.


Czech International

Společnost poskytuje komplexní program služeb s plně integrovanou logistickou podporou. Disponuje 18 provozovnami a díky spolupráci s kooperačními partnery poskytuje služby v České republice, Evropě i ve světě.

Mezi hlavní služby patří celní služby (vystavení celních dokladů, zastupování v celním řízení, zjednodušené postupy v celním řízení, zajištění celního dluhu/záruky, služby pro dopravu a ostatní), logistika a zasilatelství a skladová logistika.

Společnost poskytuje kvalitní logistické a zasilatelské služby s využitím nejmodernějších technologií. Při realizaci projektů multimodálních logistických řetězců firma spolupracuje s dopravními společnostmi s celosvětovou působností, vlastnícími flotilu vozidel, lodí a letadel. Druhy přeprav zboží a služby: silniční přeprava (mezinárodní zasilatelství, kusové zásilky, sběrná služba, vnitrostátní zasilatelství), železniční přeprava (celovozy, kontejnery), námořní přeprava (kontejnery FCL, komerční zásilky), letecká doprava (charterové a kusové zásilky), veřejná, celní a kombinovaná přeprava, zpracování projektů logistických a celních služeb, vedení logistických a distribučních center.

Jako hlavní skladové centrum je využíván logistický terminál D1 zone Nupaky Logistic Park. Terminál byl uveden do provozu v roce 1999 a je výhodně umístěn na 10. km dálnice D1 v Praze-Nupakách.

V areálu logistického terminálu D1 zone se nachází skladovací hala A o ploše 4 156 m2 a hala B o ploše 3300 m2. Dále je zde pětipodlažní administrativní budova s podzemními garážemi o celkové podlahové ploše 6590 m2, včetně restaurace.


RG LOGISTICS PARK

Areál R6 Logistics Park v lokalitě západně od Prahy bezprostředně u obce Jeneč vyprojektovala společnost Skanska Property. Po dokončení výstavby v roce 2015 bude tato zóna disponovat skladovacími a administrativními plochami o rozloze 170 tis. m2 na celkové rozloze pozemku 420 tis. m2.

V průběhu roku 2008 byla vybudována připojení pro veškeré sítě a byla zkolaudována infrastruktura pro první fázi výstavby, která bude zahrnovat realizaci čtyř hal o celkové rozloze 48 tis. m2 skladových ploch, včetně kanceláří a zázemí. Prostory pro nájemce podle časového harmonogramu výstavby by měly být k dispozici ještě v roce 2009.

Logistický park se nachází přímo na prvním exitu rychlostní komunikace R6 (Praha-Karlovy Vary-SRN), 6 km od pražského okruhu a 8 km od pražského letiště v Ruzyni. Dálniční napojení pražského okruhu na úsek u Kladna bylo dokončeno v prosinci 2008. Výhodou je také přímé napojení na stávající Karlovarskou silnici - E48. Páteřní komunikace přes areál odvede zcela mimo obec Jeneč veškerou dopravu z dálnice směrem na Unhošť. Středočeský kraj tuto komunikaci vybudovanou na náklady Skansky převezme a dokončuje její přímé napojení na exit dálnice pomocí podjezdu pod železnicí.

Standardní specifikace objektů: Jedny sekční vrata na 440-800 m2 skladových ploch. Čistá výška halových objektů 10 m (haly E a D 8 m s možností operací typu cross-dock). Oboustranný sklad s šířkou 110 m (budova D 60 m, E pro cross-dock). Jednostranný sklad s flexibilní hloubkou (48 m, 54 m, nebo 60 m) Rozpětí sloupů na šířku 24 m (22 m). Nosnost podlah 5 tis. kg/m2. Samočinné hasicí zařízení (sprinklery). Dostatek parkovacích míst pro osobní vozy.


VGP Park Horní Počernice

Skupina VGP projektuje, staví a pronajímá logistické areály a průmyslové parky v regionu střední a východní Evropy. V České republice postavila a pronajímá mimo jiné Blue Park a Green Park v Praze Letňanech, administrativní komplex Green Tower v Praze-Stodůlkách či projekty v ostatních lokalitách - Liberec, Olomouc, Hradec Králové atd. Od května roku 2006 realizuje společnost VGP výstavbu jednoho z největších logistických parků v ČR pod názvem VGP Park Horní Počernice. Celková výše investice do vybudování parku na pozemku o rozloze cca 100 hektarů přesáhne tři miliardy Kč. První skladovací prostory však byly dány do užívání novým nájemcům již v září roku 2006. Na první budovy navázala výstavba dalších hal, které jsou postupně předávány nájemníkům. Po další akvizici se stávající plocha zvýšila na cca 1 100 tis. m2 se zastavěnou plochou cca 380 tis. m2. Strategickým cílem skupiny VGP je stát se jedním z lídrů dynamicky rostoucího trhu logistických a semi-industriálních parků v regionu střední a východní Evropy.

Pro nájemce parku v Horních Počernicích je atraktivní bezprostřední blízkost rychlostní komunikace R10 na Mladou Boleslav, Turnov a Liberec, s napojením na budovaný pražský dálniční okruh i na ostatní hlavní dálniční tahy České republiky. Lokalita se nachází necelé 2 km od stanice pražského metra Černý Most.

Hlavní činností společnosti VGP je pronájem vlastních objektů. VGP nabízí zájemcům haly o rozloze 1 tis. až 50 tis. m2 k využití pro lehkou výrobu, sklady, logistické služby či kancelářské a komerční prostory. Vysoký standard budov umožňuje univerzální využití jak pro logistické služby, tak pro lehkou výrobu.


Komentář

Michal Svoboda, vedoucí marketingu,Bohemia Cargo

Myslím, že naše firma v současné době řeší stejné problémy jako většina logistických společností. Zásadní pokles poptávky po dopravních a logistických službách je dnes realitou ve všech firmách. Jdeme cestou přizpůsobování se potřebám zákazníků, naše portfolio služeb je proto velmi široké. Celkový pokles tudíž není tak výrazný jako u některých konkurentů. Výsledky hospodaření za první čtvrtletí roku 2009 dávají naději na dobrý hospodářský výsledek vzhledem k současné situaci na trzích.

Mohutná výstavba nových ploch pro skladování a logistiku je momentálně minulostí. Developeři sice dokončují rozestavěné parky, ale výstavba nových areálů je často odkládána nebo pozastavena úplně. Na trhu se zvyšuje podíl neobsazených skladových ploch. To může být problém zejména pro poskytovatele služeb vázaných dlouhodobými kontrakty právě v nových developerských projektech.

Jako cestu k řešení problémů často vidíme snahy o hledání úspor a zvyšování efektivnosti. Má to snad znamenat, že jsme doposud plýtvali a chovali se neefektivně? Určitě ne. Je nutné sledovat náklady a snažit se o jejich snižování. To však platí nejen v době hospodářské recese.

Pokud dnes něco opravdu trápí firmy poskytující služby v logistice, pak je to zejména přístup ke kapitálu. Naši zákazníci mají z pochopitelných důvodů potíže s včasným plněním svých závazků, na druhou stranu banky zpřísňují podmínky nejen u nových úvěrů, ale také u stávajících zdrojů - zejména provozního financování. Banky zvyšují svou prémii za podstupované riziko na úkor svých klientů. Dočasný pokles poptávky po výrobcích a službách dokáže většina zdravých firem přečkat. Řešení problémů s provozním financováním se bez změny přístupu našich bank bude hledat jen velmi složitě.

To, co můžeme udělat pro překonání současné situace, je zejména intenzivní práce a hledání nových příležitostí na trhu. Období recese bereme také jako příležitost pro schopné. Zásadní pro naši budoucnost bude pak hlavně změna v chování spotřebitelů a návrat k pozitivním očekáváním budoucího vývoje.

Související