Přiznám se, že jsem tehdy váhal, co takovým nerozhodným uchazečům poradit. A tak jsem se s nimi vždy snažil probrat, co by je tak v jednom nebo ve druhém případě mohlo čekat a zda by pro ně to či ono bylo pozitivní nebo naopak negativní. A překvapovalo mě, jak často se jedna a táž věc viděná coby veskrze pozitivní jedním uchazečem mění v očích jiného v doslova zásadní negativní překážku. Tehdy jsem si řekl, že by bylo pěkné to jednou na vlastní kůži zažít.

A nakonec řízením osudu dnes pracuji pro jednu z největších mezinárodních společností na světě. Pro firmu, která v 25 zemích na celém světě zaměstnává přes čtvrt milionu zaměstnanců. Myslím, že dnes už dokážu pochopit, kde byly tehdy před lety důvody onoho nestejného vnímání výhod a nevýhod práce v mezinárodní společnosti. Rád se teď alespoň o některé z nich podělím i s vámi.

Prostor ke kariérnímu růstu – prostředí velké nadnárodní firmy dává zcela určitě prostor těm, kteří mají chuť a především potenciál se prosadit. Jednotlivé země a také různá regionální centra často nabízí lákavé pracovní nabídky pro ty, kteří se nebojí vyrazit na zkušenou do světa. Tedy na první pohled zjevná výhoda. Ale ne pro každého. Příležitost k mezinárodní kariéře jde nejednou ruku v ruce s nutností opustit kořeny, často se (alespoň na nějaký čas) odloučit od rodiny, trávit hodně času na cestách. Nejeden úspěšný top manager, kterému se podařilo dosáhnout mezinárodní kariéry, by jistě potvrdil, že úspěch v tomto případě opravdu není zadarmo.

Možnost využití cizích jazyků – další na první pohled jasná a nesporná výhoda. Míra využití cizích jazyků v mezinárodní společnosti je pochopitelně řádově vyšší, než je tomu u společnosti lokální. Z pohledu uchazeče, který dobře ovládá některý ze světových jazyků, další velmi zásadní plus při rozhodování. Ale zkusme se na stejnou věc podívat očima zaměstnanců, kteří strávili mnoho let svého pracovního života v lokální české společnosti. Z cizího jazyka použili snad sem tam pár frází během dovolené. A najednou se jednoho rána probudí a zjistí, že jejich firma a s ní i oni sami se přes noc stali součástí velkého mezinárodního společenství. Společenství, ve kterém bohužel není dorozumívacím prostředkem čeština. Bariéra, kterou musí tito lidé překonat, je pro leckoho z nás jen těžko představitelná.

Možnost cestovat – už jsem se o tom zmínil – být zaměstnancem mezinárodní firmy znamená s vysokou mírou pravděpodobnosti také příležitost k zahraničním cestám. Člověk se podívá do jiných zemí, setkává se s lidmi z jiných kultur, na letišti nakoupí něco málo „duty free“ suvenýrů pro rodinu a přátele. Výtečná záležitost. Tedy možná prvních pár měsíců a pár služebních cest. Poměrně rychle a nečekaně se taková idyla může změnit v pravidelně se opakující kolotoč letiště – taxi – hotel – kancelář – taxi – letiště. Nádech romantiky a volání dálek najednou mizí a zůstává poměrně monotónní a šedá rutina.

Sdílení znalostí a zkušeností – čím větší a regionálně rozlehlejší nadnárodní společnost, tím větší prostor pro sdílení zkušeností a znalostí napříč zeměmi. Kolikrát v minulosti se ukázalo jako nejelegantnější řešení opisovat, opisovat a zase opisovat. Na rozdíl od školních škamen se to v prostředí globální firmy považuje naopak za věc nadmíru prospěšnou. Předávání tzv. „best practices“ mezi jednotlivými firmami je tedy beze sporu jednou z dalších výhod mezinárodního prostředí. Ovšem jen do chvíle, kdy se scénář změní z „hledáme vhodné řešení v jedné zemi a inspirujeme se u sousedů“ na variantu „snažíme se najít jedno řešení aplikovatelné ve všech zemích“. V tu chvíli se v plné síle ukážou kulturní, sociální, zvykové a další odlišnosti jednotlivých zemí a implementace, byť i triviálního opatření se stává záležitostí nadmíru složitou a komplexní.

Pocit globální sounáležitosti – znáte to určitě také. Přijedete na dovolenou do cizí země, jste tam poprvé, neznáte nikoho kromě ostatních „účastníků zájezdu“, a najednou stojíte uprostřed ulice před výkladní skříní obchodu, na kterém se v plné parádě blyští vám dobře známé logo. Ano, to jste právě narazili na svého zaměstnavatele, který vás tak pocitově neopustil ani tady, daleko od domova. Je asi úplně jedno, jestli si pak v takovém exotickém místě u svého zaměstnavatele koupíte hamburger, tričko, auto nebo třeba mobilní telefon. Zkrátka pocit globální sounáležitosti vás dostane. Jenže i tentokrát platí, že co může někomu připadat jako vzrušující a příjemné, jiný vnímá spíše jako nevýhodu. Jako jakousi nemožnost úniku ze spár (či alespoň dohledu) svého zaměstnavatele.

To bylo namátkou jen pár příkladů, na kterých jsme si mohli ilustrovat relativnost vnímání výhody či nevýhody práce ve velké mezinárodní společnosti. Nepochybuji o tom, že i při jejich čtení se část z vás přikláněla na jednu a část na opačnou stranu vnímání. A stejně tak každého z vás jistě napadne řada dalších věcí, které by se daly na seznam přidat. Ať už z vlastní zkušenosti, z vyprávění přátel nebo třeba jen z vlastní představivosti.

A tak mi nezbývá, než se na závěr pokusit odpovědět na otázku, která dala jméno mému článku. Jak se tedy žije ve velké mezinárodní společnosti? A víte co? Neodpovím. Nechám to na každém z vás. Jedině tak totiž každý dostanete tu zaručeně správnou a pro něj platnou odpověď. Tak hodně štěstí!

Ctirad Nedbálek je absolventem Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. V minulosti působil na pozici Recruitment Consultant ve společnosti Synergie. Do společnosti Telefónica O2 nastoupil v roce 2004 jako Specialista náboru a výběru zaměstnanců v bývalém Eurotelu. V současné době působí na pozici Manažera HR Client Group se zodpovědností za kompletní tým HR Business Partnerů a oddělení náboru.

 

Telefónica O2 Czech Republic je předním integrovaným telekomunikačním operátorem na českém trhu a největším operátorem ve střední Evropě. V současnosti provozuje téměř osm milionů mobilních a pevných linek, což z ní činí jednoho z vedoucích poskytovatelů plně konvergentních služeb na světě.Provozuje nejrozsáhlejší pevnou a mobilní síť včetně sítí 3. generace - datovou síť CDMA a síť UMTS, která umožňuje přenos dat, hlasu, obrazu a videa. Firma je i předním poskytovatelem ICT služeb v zemi.