Finální výsledek je stále stejný. Je takový, jako byl před rokem, jako byl i před pěti lety. Společnosti mají zájem najít kvalitní zaměstnance a uchazeči mají zájem najít kvalitní zaměstnání. Zde se trh práce nezměnil, ani dále nemění.

Faktory, které ovlivňují trh práce, je nutné hledat tedy jinde. Nejdříve se pojďme podívat na trh práce z pohledu firem.
Současná ekonomická situace nutí společnosti snižovat počty zaměstnanců, nenabírat nové pracovníky, neinvestovat do reklamy HR, nenahrazovat odcházející zaměstnance a konat jiné další nepopulární kroky. Je však stále nutné brát na vědomí své konkurenční prostředí a dle toho stanovovat cílené kroky a strategie náboru. I přesto, že společnosti nemají zájem hledat nové zaměstnance, věřte, že přijde den, kdy nastane nutnost hledat nového kolegu do svého kolektivu, a ten bude muset umět a znát více než stávající zaměstnanec. Pak si klademe otázku, jsou firmy na toto připraveny? Jsou schopny rychle a efektivně najít toho správného kandidáta? Společnosti diskutují situace v rámci propouštění, ale jsou zde i plány na navyšování počtu zaměstnanců, pokud se situace na trhu opět obrátí o sto osmdesát stupňů?

Z pohledu uchazeče je situace na trhu práce více konkurenční. Uchazeč hledající nové zaměstnání již při prvních krocích musí více zvažovat, jak bude hledat nové pracovní místo, kterým směrem se vydá. Každým dnem se setkávám stále častěji se situacemi, které potvrzují, že nikdo z nás není dostatečně připravený na moment, kdy je nezaměstnaný. Tyto chvíle v životě nejsou nikomu příjemné, ať už se jedná o právě vystudovaného sebevědomého vysokoškoláka, motivovaného sebejistého manažera, či zkušeného seniora v jakékoliv oblasti. Stav, kdy je člověk bez zaměstnání, je pro někoho na začátku radostný, ale pokud je dlouhotrvající, stává se frustrujícím. Setkávám se s lidmi, kteří již po několik měsíců nemohou nalézt zaměstnání, a jejich frustrace se přeměňuje v agresivitu. Otázka zní, jak rychle se dostat z této situace?

Staré známe české rčení "těžko na cvičišti, lehko na bojišti" by mohlo pomoci napovědět. Skutečně, pokud se velice dobře zaměříte na oblast, o které jste přesvědčeni, že je vaší budoucí profesí, je to jeden z prvních kroků. Dále je dobré si říci, jakou práci či zaměstnání byste chtěli zastávat, aby vás naplňovalo a uspokojovalo, abyste využili své dosavadní dovednosti a znalosti a zároveň učili se stále novým věcem. Pokud je těžké si tyto otázky pro začátek zodpovědět, bude určující si alespoň říci, jakou práci byste dělat nechtěli. Pokud si je člověk schopný definovat těchto několik faktorů na začátku hledání svého nového zaměstnání, s velkou určitostí se vydává správným směrem a nalezne své zaměstnání dříve než ostatní, kteří chybu a nedostatky hledají v druhých. Doporučuji ale začít pracovat nejdříve na sobě a zlepšovat své možnosti tak, abyste druhým nedali šanci být lepší a být včas na správním místě dříve než vy.

Ing. Šárka Opletalová, Branch Manager pražské pobočky Grafton Recruitment, se ve společnosti nejdříve orientovala na oblasti Sales & Marketing, dále byla zodpovědná za specializace HR, Administration & Legal a Multilingual. Dříve působila ve společnostech Exxon Mobil a ve skupině Heidelberg Cement. Absolvovala Provozně ekonomickou fakultu na České zemědělské univerzitě v Praze.

 

Grafton Recruitment, přední poskytovatel personálně poradenských služeb a zprostředkování práce, v České republice za loňský rok pomohl najít práci více než 9200 uchazečům. Společnost v roce 2008 otevřela v ČR další dvě nové pobočky v Liberci a v Olomouci, český trh tak pokrývá 13 pobočkami a její celosvětová síť se rozrostla na 80 poboček v 19 zemích. V České republice působí Grafton pod dvěma značkami - Grafton Recruitment a Grafton Technologies. Klienty společnosti jsou největší a nejúspěšnější české a mezinárodní společnosti.