Myslí se jimi vysoce talentovaní jedinci s potenciálem maximálního využití zdrojů, které jim firma nabízí. Článek shrnuje základní charakteristiky chytrých zaměstnanců.

- Chytrost je středem jejich identity. To, co dělají, odráží to, čím jsou. Žene je hlavně vlastní nadšení, nikoli firma, pro níž pracují.

- Jejich dovednosti nelze snadno nahradit. Jejich znalosti a přispění jsou tiché a zakořeněné v jejich osobnostech.

- Znají svou hodnotu. Znamená to zvýšený tlak na jejich vůdce a skepticismus vůči jejich stylu vedení.

- Pokládají složité otázky. Dokáží se svými šéfy diskutovat a obhajují to, o čem jsou přesvědčeni.

- Jsou organizačně zdatní. Hledají organizační kontext, v němž budou jejich zájmy nejlépe oceněny.

- Nejsou nadšeni firemní hierarchií a nechtějí být řízeni. Nechají se ovlivnit pouze dovednostmi a znalostmi, nikoli tituly.

- Očekávají okamžitý přístup. Nezískají-li okamžitý přístup ke svým šéfům, získávají dojem, že se o ně jejich firma nezajímá.

- Chtěj být ve spojení s ostatními chytrými lidmi. Networking je pro ně příležitostí k neustálému zlepšování.

- Nebudou děkovat. Často neprojevují uznání svým vůdcům, což neznamená, že by je necítili. Buďte spokojení, budou-li vás vnímat a nebudou vám dávat najevo, že se jim příliš pletete do cesty.

Při řízení chytrých lidí je třeba vysvětlovat a přesvědčovat, ale také dávat prostor a další zdroje včetně času. Důležité je i stanovení hranic - domluvení na jednoduchých pravidlech a projevování uznání. Neodsuzujte selhání, naopak prosazujte poučení. Mluvte s nimi jasně a poskytujte reálné výzvy.

Chytrým lidem naopak neříkejte, co mají dělat. Nezdůrazňujte hierarchii a nerozdávejte příkazy. Nepřerušujte je a vyhněte se přílišné byrokracii. Neřiďte se pravidlem "rozděl a panuj".

Zdroj: Management Today, Ivitera