Konec listopadu není nejpopulárnější částí roku; síly nabrané o letní dovolené jsou už dávno pryč, venku sychravo, všudypřítomný předvánoční shon irituje i ty, co advent milují.

Podzimní depresi je nejlépe zahnat něčím vtipným, originálním a třeba i mrazivě sarkastickým. Černý humor na nabitá nákupní centra, kolovrátkové vánoční spoty a davy utrácející na dluh! Tohle všechno si zřejmě uvědomili Ron Magliozzi a Jenny He, kurátoři z Muzea moderního umění MoMa v New Yorku. A uspořádali retrospektivní výstavu tvůrci, který je ztělesněním morbidních vtípků, vizuální osobitosti a tvůrčí originality. V neděli ovládne Muzeum moderního umění na pět měsíců Tim Burton. A všechno, co za téměř třicetiletou kariéru nejen filmovému světu dal: od démonického Beetlejuice, dojemného Střihorukého Edwarda a prvních Batmanů až po Mrtvou nevěstu a deppovského Willyho Wonky.

"Snažíme se Burtona představit ze všech úhlů. Jako filmaře, ale též jako výtvarníka - kreslíře, karikaturistu, designéra, loutkáře. Jako člověka nadaného neuvěřitelnou představivostí," uvádí Ron Magliozzi v oficiálním katalogu k výstavě, která zahrnuje přes sedm stovek exponátů včetně nikdy neviděných kreseb, návrhů a storyboardů. Vánoční čas je noční můra, tvrdí Jack Skellington, neodolatelně roztomilý kostlivec z jedné z Burtonových produkcí.  I Woody Allen to ví léta, pro (nejen podzimní) depresi není lepší místo než New York. Teď to platí dvojnásob.