Zpráva, kterou vydal Anita Borg Institute for Women and Technology, ukazuje, že "vyškolení se spojuje s vyšší spokojeností v zaměstnání, vyšší pravděpodobností povýšení, vyššími budoucími příjmy, zvýšeným pracovním úspěchem a vyšší retencí".
Dr. Lois Zachary, autorka knih Průvodce školitele – jak podporovat efektivní školicí vztahy (The Mentor’s Guide – Facilitating Effective Learning Relationships), Průvodce mentora: jak vaše školení bude fungovat (The Mentee’s Guide: Making Mentoring Work for You) a Vytváření školicí kultury: průvodce pro organizace (Creating a Mentoring Culture: The Organization’s Guide) tvrdí, že školení přináší schopnost vést: "Školení by nemělo být jen výsledkem formálního programu, vedoucí by se neustále měli snažit růst. Učení je cílem, procesem a produktem školení."

Zásadní pro ženy a menšiny

Audrey Murrell, profesorkaBusiness Administration na University of Pittsburgh a ředitelka Centra Davida Berga pro etiku a vedení, se zabývá výzkumem bariér žen a menšin v korporátním sektoru. Autorka knihy Dilema mentorování: vývojové vztahy v multikulturních organizacích (Mentoring Dilemmas: Developmental Relationships within Multicultural Organizations) věří, že školení má pro ženy a menšiny zásadní přidanou hodnotu. Upozorňuje, že dobře vybudované portfolio školitelů umožní naplnit rozličné potřeby a posílit různé aspekty v kariéře. Podporuje ideu formálních školicích programů v organizacích. Murrell vysvětluje, že právě ženy a menšiny jsou často vyloučeny z neformálních komunikačních sítí. Její data prokazují, že formální školicí programy vyrovnávají přístup k lidem, zdrojům a informacím a jsou důležitým aspektem diverzitního programu organizace.
Mentoři jsou obzvláště důležití pro ženy, které pracují v oblastech, jimž dominují muži. Je však nutné, aby ženy školily ženy? Zachary radí najít si tu správnou osobu, která vyhovuje vašim potřebám bez ohledu na pohlaví.
Michele Ashby začala svou kariéru jako makléřka a důlní analytik. S pomocí mužského mentora se stala odbornicí a jednou z prvních žen, která hovořila na konferencích o těžbě zlata, a nyní je generální ředitelkou společnosti MINE LLC.
Rosemary Bayer začala svou kariéru v informačních technologiích v automobilovém průmyslu. Jejím prvním školitelem byla žena ve vedoucím postavení u velkého dodavatele automobilů: "Vždycky hovořím o nalezení mentorů a modelových rolí a o vybudování vaší vlastní sítě. Má první zkušenost se školením pro Menttium mě naučila absolutně neočekávané hodnotě konexí, přátel a lidí mimo váš pracovní prostor." Bayer založila Michigan Council of Women in Technology (a nadaci MCWT) a začala s ardentCause L3C.

Proč jsou školitelé životně důležití pro služebně starší vedoucí

Mnozí si myslí, že školitelé jsou jen pro ty, kteří stoupají v kariéře. Potřebujete mentora, jakmile se dostanete mezi služebně starší? Zcela jistě, říká Zachary. Ve výkonné pozici je čas výhodou a mnozí si vyberou možnost vyučovat druhé, místo aby věnovali čas svému vlastnímu učení, ale Zacharyová tvrdí, že školení je zásadním v jakémkoli stádiu kariéry.

1. Perspektiva a zkušenosti. Mentor může být prospěšný svou perspektivou a zkušenostmi. On nebo ona může pomoci přizpůsobit se v nové pozici a dát zasvěcený pohled na to, jak věci zařídit.
Bayer souhlasí: "To pro mě bylo největším přínosem při práci s mou první školitelkou. Věděla vše o navigaci velkých tradičních společností a jak funguje struktura a systém povyšování. Pomohla mi vybudovat můj ‘osobní poradní orgán´, skupinu lidí, kteří mně poskytli podporu, a ukázala mi, jak si vyrobit jakýsi taneční pořádek (‘dance card’), kdykoli jsem šla na nějakou velkou korporátní událost (abych se ujistila, že budu mít s kým mluvit a budu vědět, o čem). Tato školitelka mi pomohla, abych významně postoupila v kariéře už v tom samém roce."

2. Přemýšlejte nad rámec. Mentor může pomoci podívat se na situaci novými způsoby. On nebo ona může položit náročné otázky a pomoci vyřešit problémy.
"Toto bylo jednou z mých krizových oblastí – můj mentor mi pomohl získat úroveň sebevědomí, na kterou jsem se sama dostat nemohla. Díky němu jsem se naučila používat emoční inteligenci, dokonce mi pomohl vytvořit cvičení a nabídl výcvik a hodnocení, abych sama sebe, svůj vliv na ostatní a jejich emoční stav dokázala zdárně pochopit a jak toho pak využít k lepší spolupráci. To pro mě bylo velkým ‘popudem k růstu’, jak pracovně, tak osobně," říká Bayer.
Charlene Nora, trenérka pro přestup v kariéře (Career Transition Coach), říká: "Podíváme-li se na situaci z jiné perspektivy, často se dotkneme hluboce zakořeněných omezujících přesvědčení. Když školení mají problém věřit sami v sebe, ve své schopnosti, mentor dokáže položit ty pravé otázky, které vyvolají nezbytné změny v myšlení."

3. Určete a dosáhněte dlouhodobé cíle. Školitel může pomoci definovat profesní dráhu a zajistit, že školený neztratí směr a bude pokračovat stejnou cestou, i když ho budou rozptylovat každodenní tlaky.
Poté, co Karol Mercuri byla ve věku 51 let potřetí propuštěna z důvodu snižování stavů, její školitelka ji povzbudila k tomu, aby opustila svět amerických korporací a zvážila možnost mít svůj vlastní podnik. Vydala se tedy novým směrem a s pomocí svého mentora se stala licenčním poradcem. Nyní cítí, že má nejuspokojivější zaměstnání ve své kariéře.
Zachary říká: "Školení musí mít svůj vlastní kariérní plán a musí se naučit každodenní záležitosti uvádět do rovnováhy v širším rámci. Vždy se musíte dívat, kam jdete a jak se pracujete sami na sobě. Určete si chytré, realistické cíle zaměřené do budoucna."

4. Zodpovědnost. Chystáte-li se na setkání s vaším školitelem, ujistěte se, že všechny úkoly, které jste probírali při posledním setkání, jsou splněny.
Lisa Quastová, zakladatelka Career Woman, Inc., říká: "Školitel přináší zodpovědnost a to buduje spolehlivost. Zjistila jsem, že během velmi krátké doby si moji školení navyknou činit sami sebe zodpovědnými za splnění svých úkolů. Učí se ode mě jako jejich mentora a pak vzrušení ze splnění úkolů a pohled na výsledky je motivuje ještě víc, aby přebrali sami zodpovědnost a usilovali o výkony, které předtím považovali za nemožné.”

5. Důvěryhodný kolega k prodiskutování záležitosti. Mentor může být skvělým poradcem pro všechny záležitosti – ať už máte potíže se svým přímým nadřízeným, etické dilema nebo potřebujete radu, jak řešit nový projekt nebo požádat o zvýšení platu.
Kathy Ullrichová, Associate Director, Alumni Career Services, UCLA Anderson School of Management, byla produktovou manažerkou v technologické společnosti v oblasti San Francisco Bay, když se viceprezidentka oddělení služeb zákazníkům stala jejím mentorem. “Vstoupila jsem do její rohové kanceláře s dotazem ‘Jak byste hypoteticky naložila s touto situací?’ a pak bych ji informovala o všech podrobnostech. Byly to otázky, jak získat podporu výkonného týmu, jak ovlivnit lidi směrem, který jsem navrhovala, nebo jak se vypořádat s politickou bažinou. Opravdu jsem si vážila někoho, kdo rozuměl dynamice firmy, kdo mi mohl dát návrh, jak situaci zvládnout.”
“Nebojte se rozmístit strážce důvěry. Školitelé sdílejí své příběhy a zkušenosti a očekávají, že budou uchovány uvnitř hranic vztahu. Určitě zachovejte důvěryhodnost,“ říká Zacharyová.

6. Mistr a spojenec. Mentor, který vás dobře zná, může být silným mistrem vašich kladných stránek a spojencem během jakýchkoli hrbolů ve vaší kariéře.
Bradi Nathanová, zakladatelka My Work Butterfly, opustila mizerné zaměstnání a našla svou první školitelku v Elizabeth Arden. “Má šéfka Maureen Starrová, Global Media Director, mi byla skvělou školitelkou a dodnes jsme kamarádky, které se podporují a sdílejí zkušenosti jedna s druhou. Maureen byla první ženou, která věřila ve mně a v mé schopnosti být skvělou prodávající. Vlastně mě pozvala do své kanceláře, abych si na ní mohla cvičit svou prezentaci pro nadcházející pohovor. Myslím, že dobře věděla, že mám na víc, než být jen její asistentkou. O patnáct let později se jí stále ptám na radu. Je opravdovým pokladem a neustálou připomínkou toho, jak důležité je mít školitele.”
“Pro školeného je důležité vybudovat si důvěru a prokázat svou hodnotu. Školitelé by měli školené vyzývat ke sdílení jejich příběhu a sebe sama. Je těžké být někomu mistrem, když nevíte, kým je. To, co jste, přinášíte do toho, co děláte,“ říká Zacharyová.

7. Rozšiřte své kontakty a sítě. Mentor může pomoci rozšířit vaši síť kontaktů a obchodních známých.
Mireille Guilianová, bývalá CEO společnosti Veuve Clicquot a autorka knihy Francouzské ženy netloustnou (French Women Don’t Get Fat), říká: “Nedávno jsem mentorovala Marii, vysokou, přitažlivou mladou ženu nadavnou ve vědě i v jazycích. Byla zaseknutá v neperspektivním špatně placeném zaměstnání po pět let a byla připravená na další krok v životě, ale neviděla kudy. Její situace mě dojala a řekla jsem jí, že se jí pokusím pomoci. Lépe jsem ji poznala a skrze mnohé diskuze o jejích zálibách, averzích, vášních, obavách, talentech a snech jsme se dostaly k vytyčení realistických možností. Nablýskaly jsme její životopis a zdůraznily jsme přenositelné dovednosti. Během několika následných měsíců jsem ji představila pár lidem a poslala její životopis dalšímu půltuctu. Nakonec měla pohovor u dvou z těchto společností, připravila jsem ji na pohovor a získala druhou práci. Maria byla vysoce kvalifikovanou ženou, ale potřebovala jen určitou perspektivu, trénink a pár kontaktů. Jako mentor jsem jí se všemi těmito potřebami mohla s radostí pomoci.“

8. Otevřené dveře. Školitel vám může otevřít dveře ve vaší společnosti, v jiných společnostech, nebo do výboru.
Patricia Palleschiová, Ph.D, zakládající partnerka The Executive Agency a dřívější viceprezidentka v Disney, říká: „Pozvala jsem své školené, aby se ke mně přidali v neziskových výborech, aby si vyzkoušeli vedoucí postavení v dobrovolnickém prostředí. To mi též pomáhá vštípit filantropické hodnoty. Předání hodnot je důležitou rolí školitele.”

9. Inspirujte se. Školitel, jehož práci obdivujete, může být velkou inspirací.
Palleschiová říká: “Váš školitel musí být uznávaným členem komunity a obchodního světa. Budete spojováni s reputací této osoby. Nevybírejte si jen na základě moci.”

10. Pracujte lépe. S pomocí dobrého mentora můžete pracovat účinněji s jasnější vizí budoucnosti, které chcete dosáhnout. To vám ve vaší práci dodává sebedůvěru, což vede k lepším pracovním výsledkům a úspěchu na vámi zvolené cestě.
“Dlouhodobý úspěch! Mentor je nejdůležitějším faktorem v kariéře, ” říká Palleschiová.
Zpráva vydaná The Anita Borg Institute podporuje její tvrzení. “Při analýze 830 společností přes třicet let výzkumníci zjistili, že z některých oblíbených diverzifikačních praktik mělo školení nejmocnější efekt na postup žen a menšin spolu s rozdělením výkonné moci.“

Kde můžete najít školitele?

Můžete se zeptat ve vaší vlastní firmě na formální nebo neformální školicí programy, pokusit se najít profesionálního školitele mimo vaši firmu, nebo zhodnotit vaši vlastní síť vztahů a najít školitele mezi vašimi kontakty.
Ať už se ve své kariéře nacházíte kdekoli, od jednoho či dvou školitelů můžete mnoho získat.

Andrea Newell

(zdroj: www.theglasshammer.com)