V HN jsem se pokusil popsat některé důvody, proč Česko věří Paroubkovi, ač jsou jeho sliby zjevně nesplnitelné. Čtenáři mě vytkli, že výčet není vyčerpávající. Proto se ho pokusím doplnit.

1. Neznalost. Většina voličů nepatří mezi experty na rozpočtovou politiku. Nemohou proto odhalit, že Paroubkova čísla nesedí a sliby nebude mít z čeho zaplatit.

2. Sebeklam. Ani ti, kteří vědí, že ČSSD peníze na splnění slibů nemá, nejsou vůči slibům imunní. Lidé mají obecně tendenci očekávat kladný výsledek, i když vědí, že je nepravděpodobný. (viz chování lidí u hracích automatů)

3. Sebestřednost. Značné části voličů je bližší košile naž kabát. Hodnotí programy podle toho, co z nich budou momentálně mít. Fakt, že trvají na svém dnešním pohodlí na úkor svých dětí, vytěsňují. Žádné reformy nechtějí.

4. Závist. Většina slyší na vyšší zdanění úspěšných (bohatých) lidí a firem. Nevnímají, že se ti skutečně bohatí z daňových povinností vyvlečou (nebo přenesou zátěž na zaměstnance – třeba tím, že je formálně propustí a nechají pracovat dál na švarcsystém) a efekt pro rozpočet nebude velký. 

5. Deziluze. Část lidí nevěří vůbec žádným slibům. Paroubek je ale štve méně než ODS, která je stále generálně vnímaná jako "strana pro bohaté".

6. Truc. Část lidí reaguje sympatiemi pro ČSSD na produkci většiny tištěných médií, která jsou vůči Paroubkovi kritická a často pracují stylem “každá rána dovolená“. Mediální „paroubkofobie“, působí až hystericky a vyvolává u části lidí pochopitelnou protireakci.

7. Generační volba. Mladí lidé většinou Jiřího Paroubka nesnáší, část starší generace nesnáší mladé. Valné části těch nejstarších voličů sociálně demokratické sliby jistot konvenují (i kdyby se jistoty nedostavily, za pokus to stojí.) Starších voličů navíc neustále přibývá.

8. Korupce. Většina skandálů, které zavánějí korupcí (Opencard, Brno – Žabovřesky, Viamont, Pandury, kmotrovství) je spojena spíše s ODS.

9. Neschopnost pravice. ODS má máslo na hlavě, je dezorientovaná, působí ublíženě a poraženecky. Nedokáže srozumitelně vysvětlit, proč je nutné šetřit a jakým způsobem se populismus podepíše na celé společnosti.

10. Obratnost ČSSD. Marketingová kampaň Jiřího Paroubka je masivní, formálně zdařilá a výborně zacílená.

Poznámky: Pořadí důvodů, lze samozřejmě libovolně zaměnit. Deset jich je proto, aby to vypadalo úhledně. Určitě jsem na nějaké zapomněl, jiné mě vůbec nenapadly.