Téměř 70 tisíc českých turistů navštívilo loni v průměru na tři noci Bavorsko, zejména oblast Národního parku Bavorský les a Mnichov, dva největší taháky. Počet Čechů dlouhodobě mírně roste, řekla ČTK Sybilla Wiedenmannová, ředitelka Bayern Tourismus Marketing GmbH zaměřené na získávání nových návštěvníků.
"Je dobře, že Češi kupují hotely, penziony i rekreační byty v bavorském příhraničí. V této oblasti je hodně starých lidí a jsem přesvědčena, že mladí čeští podnikatelé mají větší dynamiku," dodala.
Celkem přijelo loni do 12milionového Bavorska 17,5 milionu hostů na dovolenou, oproti roku 2000 o sedm procent více. Pět milionů hostů bylo ze zahraničí. Polovina turistů objevuje přírodu Bavorského lesa, zbytek města Mnichov, Norimberk a Řezno na dvou až třídenní zájezdy. "Posilujeme tím sebevědomí místních lidí, což je velmi důležité hlavně pro rozkvět příhraničních oblastí," dodala Wiedenmannová.
Dvě třetiny pobytů jsou kratších než pět dní, zbytek delších. Počet turistů roste, ale snižuje se počet přenocování. Zhruba 60 procent turistů navštíví Bavorsko v létě, zbytek v zimě, ale ta v posledních letech mírně získává, také díky lyžařským oblastem na Velkém Javoru poblíž Železné Rudy okolí, kde už tvoří Češi polovinu hostů.
Podíl zahraničních turistů roste každoročně meziročně o pět až deset procent, pouze předloni nebyl žádný růst. První jsou Nizozemci, následuje USA, Itálie, Rakousko, Švýcarsko a Velká Británie. Jejich mírný propad v ubytování, zaviněný krizí, nezpůsobil hoteliérům ztráty, protože Němci trávili dovolenou doma, což trvá i letos. "Letošní sibiřské léto je šílené, lidé chtějí za sluníčkem. Měli jsme ale silné jaro," uvedla ředitelka.
V oblasti celého Bavorska je 560 tisíc lůžek. "To je dlouhodobě stabilní číslo, ale snižuje se počet soukromých penzionů," uvedla Wiedenmannová. Podle ní hledají turisté v Bavorsku jak levné ubytování, tak luxusní 4,5hvězdičkové hotely s wellness. Modernizaci ubytovacích kapacit pomohl několikaletý dotační program, z něhož hoteliéři získávali od dolnobavorské vlády až 25 procent nákladů na renovace.
Bayern Tourismus Marketing má 40 kmenových a zhruba stejně externích zaměstnanců a rozpočet deset milionů eur (téměř 260 milionů Kč). Z toho polovinu získává od bavorského ministerstva hospodářství a druhou si vydělá akcemi a vydáváním brožur a letáků.