Je pravdou, že platový/mzdový výměr je jednostranným právním aktem zaměstnavatele. V případě zaměstnanců ve státní sféře platí určité zákonné podmínky, kdy zaměstnavatel může platový výměr měnit a plat tak snižovat. Zejména platí, že systém odměňování je postaven na tzv. tarifním principu. Zaměstnanec je podle náročnosti vykonávané práce zařazen do určité platové třídy, a to podle katalogu prací (Nařízení vlády č. 137/2009 Sb., kterým se stanoví katalog prací ve veřejných službách a správě nabylo účinnosti dnem 1. července 2009) a podle délky tzv. započitatelné praxe jej zařadí do určitého platového stupně konkrétní platové třídy. Tato složka platu je tedy určena zákonem, resp. nařízením vlády a zaměstnavatel ji musí vyplácet v uvedené výši, a beze změny zákona nebo pracovní smlouvy, kterou by došlo ke změně sjednané práce a zaměstnance by tak bylo možné zařadit do jiné třídy a stupně, není možné tuto složku měnit. Další složky platu jako osobní ohodnocení, odměny, apod., které jsou zaměstnanci poskytovány z rozhodnutí a uvážení zaměstnavatele, nejsou ze zákona nárokovatelné, proto jejich přiznání i jejich výše budou určovány zaměstnavatelem samotným. Jak už je uvedeno výše, protože se jedná o jednostranný právní akt, není potřeba, aby ke snížení osobního příplatku dal zaměstnanec souhlas. Není ale možné, aby snížení osobního příplatku bylo provedeno se zpětnou účinností. Zaměstnavatel je totiž povinen zaměstnance se svým rozhodnutím písemně seznámit a svoje rozhodnutí odůvodnit nejpozději v den, kdy změna nabývá účinnosti.