Telekomunikační firma Telefónica O2 překvapivě zvýšila díky účetní operaci čistý zisk za tři čtvrtletí o 16,5 procenta na 10,367 miliardy korun. Firma výsledky oznámila ve středu v tiskové zprávě.

Jen za třetí kvartál dosáhl čistý zisk 6 miliard korun, když trh čekal 2,61 miliardy. Tato suma však je zkreslena jednorázovým odpisem ztráty ze snížení hodnoty aktiv, po jeho odečtení je zisk přesně v souladu s očekávanými 2,61 miliardami.

Rostoucí zisk firma vykázala díky zrušení ztráty ze snížení hodnoty aktiv ve výši 3,4 miliardy korun, kterou zaúčtovala v roce 2003 - tedy ještě jako Český Telecom - kvůli nejistému a potenciálně negativnímu vývoji telekomunikačního trhu a regulačního prostředí.

Nyní Telefónica usoudila, že "zlepšující se výsledky a využití fixní sítě a pokračující synergie mezi fixním a mobilním segmentem" umožňují takřka desetimiliardovou rezervu o 43 procent snížit. Účetní operace podle všeho umožní citelně zvýšit dividendu.

"Zrušení ztráty ze snížení hodnoty aktiv potvrzuje náš pozitivní náhled na vývoj segmentu pevných linek," uvedl finanční ředitel Jesús Pérez de Uriguen. Bez této účetní operace by se zisk propadl o 22 procent. Analytici přitom předpokládali pokles zisku o pětinu a výnosů o šest procent.

Příjmy českého telekomunikačního operátora Telefónica O2 klesají. Výnosy společnosti za tři čtvrtiny roku v provnání s předchozím rokem klesly o sedm procent na 41,6 miliardy Kč. Za samotné třetí čtvrtletí se celkové tržby společnosti meziročně snížily o 7,8 procenta,

Provozní zisk před odpisy a amortizací vzrostl za letošek o 5,6 % na 21,6 miliardy korun.

Telefonní linky - přežitek, letí rychlý internet

I v posledních měsících pokračoval pokles počtu pevných linek. Nyní česká Telefónica provozuje 1 686 tisíc pevných linek, což je zhruba o šest procent méně, než loni. Během třetího čtvrtletí odhlásilo pevnou linku 23 tisíc klientu.

Telefónica vidí pozitivní trend v tom, že počty zrušených linek se snižují. V posledním období pevných linek ubylo o 22,8 procenta méně oproti druhému čtvrtletí a o 31,8 procenta méně oproti prvnímu čtvrtletí 2010. To je podle zdrojů z firmy způsobeno možností využívat vysokorychlostní internet bez hlasového paušálu.

Firma se může pochlubit 37 tisíci nových zákazníků mobilních služeb, kteří využívají tarifní nabídku. Hlasový provoz v pevné síti však poklesl o 13,2 %. Za letošek zákazníci s pevnou linkou provolali 1 318 milionů minut.