Lékařské odbory se snažily na nízké základní platy doktorů i na špatný systém vzdělávání upozornit už mnohokrát. Marně. Kampaně doktorů byly nevýrazné, příliš složité, a proto i neúčinné.

Předseda lékařských odborů Martin Engel si proto dal jednoho květnového dne schůzku se šéfem agentury Ewing PR Jiřím Hrabovským a požádal ho, aby pro doktory vymyslel profesionální kampaň se vším všudy.

A hlavně: Engel byl za ni ochotný dát poprvé v historii velké peníze. Podle informací HN stojí kampaň "Děkujeme, odcházíme" 3,5 milionu korun.

Pak už to šlo jednoduše. Odbory dodaly slogan "Děkujeme, odcházíme", vytipovaly tři mladé neokoukané lékaře, kteří budou brázdit česká města, a agentura Ewing PR vymyslela na klíč vše ostatní: starou pomalovanou sanitku, která napůl připomíná pohřební vůz, figuru doktora Exoda, který po sekundách odpočítává dobu do konce roku, kdy mají lékaři podat výpovědi, a k tomu scénář tříměsíční cesty po většině českých měst, ve kterých jsou nemocnice.

Výsledkem je jedna z nejviditelnějších kampaní letošního roku, která už ke dnešnímu dni přesvědčila 4112 doktorů, aby podepsali výzvu, že nejdéle na začátku letošního března odejdou z českých nemocnic. Pokud to udělají, hrozí českému zdravotnictví největší krize v polistopadové historii.

Kromě donedávna prakticky neznámého internisty Pavla Vávry z nemocnice v Novém Městě na Moravě, který na odborovém sněmu přednesl ostrý projev, si odbory spolu s Hrabovského agenturou vybraly i další dva mladé neokoukané doktory: devětatřicetiletou Šárku Drinkovou z Havlíčkova Brodu a třiatřicetiletého Petra Igaze, který před třemi lety spoluorganizoval vzpouru v karlovarské nemocnici.

Na začátku září si pak pozvala agentura doktory do Prahy, kde jim radila, jak mluvit o problému nízkých platů s lékaři, jak to vysvětlit "obyčejným lidem" na náměstích a jak problém "přepracovaných a málo placených doktorů, kteří v českých nemocnicích tvrdě pracují na úkor kvality českého zdravotnictví", jednoduše sdělit médiím. A hlavně: naučila mladé lékaře, jak správně mluvit do kamery.

"Pozvali jsme reportéry Novy, kteří naše tváře kampaně cvičili, jak se chovat před kamerou. Připravili jsme jim scénář, jak odpovídat na otázky, jaké použít argumenty a jak říkat klíčová slova, aby problému nízkých platů porozuměli opravdu všichni," vzpomíná na mediální trénink jeden z autorů kampaně Martin Jaroš z Ewing PR, který jezdí po českých městech jako "dohled" vždy spolu s vybraným lékařem.

Související