Tak co nového je možné očekávat od legislativy v roce 2011? No myslím, že žádná pozitivní, ale ani zásadně negativní překvapení nečekejme. Situace veřejných financí je obecně známa a jen snílek by očekával, že daňová pravidla budou pro nás poplatníky líbivější.

Změny pro rok 2011 jsou ještě spíše kosmetického rázu. Plánovaná razantní reforma se v případě nalezení vládní a parlamentní shody projeví ne dříve, než obdobím 2012 a dále.

Nyní ve stručnosti k některým významným změnám platným již v roce 2011.

Nejedná se na první pohled o nijak zvlášť výrazné změny, ale význam pro poplatníka a hladina rizika se velmi výrazně mění: roste. Držme si klobouky a buďme dobrými správci svých věcí daňových.

Navrhuji začít od podlahy – Zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád.

Tento daňový řád je zcela novým zákonem, který nahrazuje Zákon o správě daní a poplatků z roku 1992. Při této příležitosti si dovoluji navrhnout minutku ticha. Ne že by se jednalo o nějak významně povedený zákon, ba právě naopak. Za ta léta jsme si však na něj již docela zvykli. A co zejména nás poplatníky rmoutí nejvíce, je ztráta celé řady přímo souvisejících významných soudních rozhodnutí, judikátů. Samozřejmě tím poplatník zamýšlí ta rozhodnutí, kdy soud dává zapravdu poplatníkovi, což byl v posledních letech případ hojnější. 

S novým daňovým řádem stojíme opět na startovní čáře. Jsme konfrontování s dílkem moderně střiženým, procesně orientovaným a striktně postaveným. Komu čest, tomu čest. Bude velmi užitečné se s ním velmi rychle sblížit, a tím předcházet neradostným událostem. V novém daňovém řádu již není mnoho míst, kde se odkazuje na variabilitu rozhodování správce daně. Což je snad ve výsledku i užitečnější řešení ….

 

Co se zásadně mění? Na co si dát pozor?

 

  • Již není možné požádat o prominutí příslušenství jakékoliv daně z důvodu tvrdosti zákona.

Finanční úřad dříve doměřil doplatek na dani, včetně sankce, pokuty, penále a daňový poplatník se obvykle odvolal a požádal o částečné prominutí příslušenství. Finanční úřad velmi často vyhověl. Tak bohužel, tato praxe je minulostí a bude nutné se připravit na striktní a zákonem jednoznačně přikazující postup pro finanční úřady.

Doporučení jednoduché - mít daňové věci v pořádku a neplnit státní kasu na vrub svého účtu.

  • Za opožděné podání (zpoždění delší než 5 pracovních dní) daňového přiznání vždy pokuta.

Finanční úřad dříve postupoval dle samostatného uvážení každého správce daně. Mohla, ale nemusela být vyměřena pokuta do výše až 10 % daňové povinnosti (případně ztráty). Dnes po zpoždění delším než 5 pracovních dní následuje pokuta vždy ve výši 0,05 procenta (respektive 0,01 procenta v případě daňové ztráty) z částky daně za každý den prodlení. Minimálně se platí částka 500 korun a maximálně může pokuta vyšplhat až na 300 tisíc korun.

Malý aktuální příklad:

V pondělí 31. 1. 2011 vypršela lhůta pro podání přiznání daně z nemovitosti. Termín se proti období minulého roku nemění. Ale postup finančních úřadů se mění zcela zásadně. V předchozích letech nebyl žádný problém celou záležitost vyřídit v únoru, březnu, ale i později a nic zásadního se poplatníkovi neudálo. Dnes na základě nového platného daňového řádu je finanční úřad povinen vám vyměřit sankci za pozdní předání ve výši 0,05 procenta (resp. 0,01 procenta v případě ztráty) z částky daně za každý den prodlení. Minimálně se platí částka 500 korun. A to je vzhledem k průměrným platbám v řádu stovek korun sankcí významnou. Jedinou přípustnou lhůtou je odevzdání nejpozději do 5 pracovních dní po zákonném termínu. Jen tak je možné se vyhnout zbytečné sankci.

V tomto případě očekávám, že si státní kasa mírně polepší, neboť poplatník je zvyklý na přívětivější tvář a režim ze strany finančních úřadů.

 

  • Jaké jsou sankce?

Kromě výše popsaných sankcí pozdního podání zůstává obdobná úprava úroku z prodlení platná už do 31.12.2010 (odpovídá ročně repo sazbě ČNB zvýšené o 14% bodů). Pouze pozor na pozitivní změnu – prvních pět pracovních dnů prodlení nebude postihováno úrokem z prodlení.

V případě doměrku správce daně se uplatňuje vedle úroku z prodlení i další sankce ve výši 20% doměřené daně. To se samozřejmě může ve výsledku hodně prodražit. Výše uvedené se netýká standardního dodatečného přiznání poplatníkem (zde pouze zůstává úrok z prodlení).

Novinkou je možnost opakovaného uložení pořádkové pokuty finančním úřadem do výše 50 000 Kč za ztěžování průběhu řízení.

  • Podmínky podání dodatečného daňového přiznání na nižší daň či vyšší ztrátu.

Zde se jedná zatím o slabé místo, kde není zcela zřejmé, jak bude postupováno. V zásadě je potřeba počítat s doložením nových skutečností, důkazů, že byla daň stanovena nesprávně. Je cítit záměr omezit možnosti podávání dodatečných daňových přiznání na daň nižší. Uvidíme, co přinese praxe.

  • Nová lhůta pro stanovení daně.

Došlo k mírnému posunu zásadní lhůty pro stanovení, vyměření daně finančním úřadem. Tříletá lhůta počíná běžet dnem, v němž uplynula lhůta pro podání řádného daňového přiznání (daňového tvrzení). I zde je cítit záměr prodloužit dobu možných kontrol ze 3 na 5 let.

 Co je naopak pozitivní? V čem si poplatník polepšil?

  • Úroky z prodlení až od pátého dne,
  • sankce za opožděné podání daňového přiznání až od pátého dne,
  • pořadí platby daňových nedoplatků (prioritou nedoplatek na dani, až pak příslušenství),
  • i v případě sankcí lze najít pozitivní změny (jsou obecně nižší…),
  • rozšířené možnosti zastupování,
  • nové způsoby zajištění daně,
  • účast odborného konzultanta při kontrole,
  • stanovení povinnosti odůvodňovat rozhodnutí správcem daně,
  • stanovení jednoznačných pravidel pro opakování daňových kontrol a jejich omezení,
  • definice odkladného účinku odvolání (již neplatí, že doměřená daň je také hned splatná).

 

Závěr:

Ale samozřejmě, že se jedná o pozitivní změnu. Není možné jen stále na všem hledat chyby. Všechno má své mouchy, nový daňový řád nevyjímaje. Co však hodnotím velmi pozitivně, a je to skutečnost zcela výjimečná, že došlo ke schválení podoby nového daňového zákona s nezvyklým časovým předstihem před vlastním uvedením do praxe. Schválení v roce 2009 a platnost od 1. 1. 2011. (Technickou novelu na podzim 2010 nepočítejme.)

Tímto způsobem připravenou změnu legislativy bychom uvítali i častěji… :-)

Kdyby někoho zajímalo více, nechť se podívá na vybrané změny daňové legislativy od 1.1.2011 se zaměřením na jednotlivé oblasti - DPH, daň z příjmů, mzdová oblast, pojistné OSVČ, cestovní náhrady a daňový řád.