Když v roce 2006 naskočila na jednu politickou sezonu do poslanecké sněmovny Strana zelených, projevilo se to různými způsoby. Například tím, že se v poslanecké kantýně začalo prodávat Aloe Vera. Kromě toho chtěli zelení poslanci a poslankyně ve sněmovně prosadit parlamentní školku.

Překážek však bylo tolik, že svou snahu o vznik téhle »firemní« školky nakonec vzdali. Dokonale to ilustruje stav, v jakém se problematika firemních školek v České republice nachází. V celé zemi jich najdeme sotva dvacet.

Nepřekvapí ovšem, že je mezi nimi třeba firma Linet, která si zakládá na svém kreativním přístupu a inovacích. Firemní školky totiž nejsou jen nějakým pracovním bonusem navíc, ale i způsobem, jak si ve firmě udržet kvalitní pracovníky či nalákat nové.

Je několik způsobů, jak rozhýbat neflexibilní trh práce. Vedle částečných pracovních úvazků, volné pracovní doby či možnosti práce z domova jsou to právě firemní školky. Už třeba tím, že dokážou lépe než veřejné sladit požadavky zaměstnavatelů a zaměstnanců na pracovní dobu a přijímají i děti mladší než tři roky.

Odkladiště dětí

Se školkami je v Česku potíž. Pár let jich je moc, pár let zase málo, obce nedokážou na demografický vývoj dostatečně pružně reagovat. Dostat dítě z populačně silných ročníků do »státní« mateřské školky je aktuálně horší než s potomkem uspět u přijímaček na vysokou školu.

Každý rok tak zůstanou »na ocet« desítky tisíc dětí, soukromé školky jsou drahé, s podporou firemních školek ze strany státu to není valné. Hygienické požadavky předepisující například počet záchodků či způsob stravování a s tím spojená administrativa řadu firem odradí.

Pokud vytrvají, zjistí, že bez přísné akreditace na předškolní vzdělávání nemá školka nárok na státní příspěvek ani není možné náklady na zřízení a provoz odepisovat z daní.

To by se ale mělo alespoň částečně změnit. Ministerstvo práce a sociálních věcí připravuje návrh zákona, který by měl plošnou daňovou uznatelnost nákladů na firemní školky zavést.

Na druhé straně by měl stát i nadále trvat na tom, aby součástí akreditace byl jasný systém vzdělávání. Je totiž významný rozdíl v tom, zda je školka pouhým odkladištěm dětí, nebo skutečným vzdělávacím zařízením. Nejde o to dítě »jen« pohlídat a nakrmit, ale také pečovat o rozvoj jeho osobnosti.

Benefit pro všechny

Podpora mateřských škol či jeslí je z hlediska budoucnosti důležitější, než by se mohlo zdát. Úzce totiž souvisí s důchodovým systémem, reformou penzí a stárnutím populace. Evidentní je i vztah mezi dostupným hlídáním dětí a uplatněním na trhu práce.

Kupříkladu podle statistik Rady Evropy mají nejvyšší porodnost ty země, které důsledně pracují na tom, aby se v rodinách s malými dětmi dařilo slaďovat práci s osobním a rodinným životem, a které mají nejvyšší procento pracujících žen.

Podpora (nejen) firemních školek tak může být do budoucna benefit, který se vyplatí opravdu všem.