Vážený tazateli,

pracovní pohotovost upravuje zákoník práce následujícím způsobem. Obecně je pracovní pohotovost dobou, v níž je zaměstnanec připraven k výkonu práce v případě naléhavé potřeby nad rámec svých pracovních směn. Pracovní pohotovost Vám však zaměstnavatel nemůže „nařídit“, je nutný Váš souhlas a dohoda s Vámi.

Další problém je ve skutečnosti, že pracovní pohotovost může být jen na jiném místě odlišném od pracoviště zaměstnavatele a dohodnutém s Vámi (např. místo Vašeho bydliště), poněvadž jakákoli Vaše přítomnost na pracovišti požadovaná zaměstnavatelem je pracovní dobou. Za dobu pracovní pohotovosti Vám přísluší odměna nejméně ve výši 10% průměrného výdělku.

Za výkon práce v době pracovní pohotovosti Vám přísluší mzda či plat, přičemž výkon práce v době pracovní pohotovosti nad stanovenou týdenní pracovní dobu je prací přesčas. Pokud k výkonu práce v době pracovní pohotovosti nedojde, pak se pracovní pohotovost do pracovní doby nezapočítává.