Workplace as a Service (WaaS) je model, kdy si firmy najímají kanceláře se zázemím na daný den, hodinu, pro jednotlivé jednání a platí jen za skutečné využití služeb.

Nástup tohoto trendu, jehož motorem jsou čím dál sofistikovanější technologie, uspíšila současná sociální a ekonomická situace plná změn a nestability, která nutí řadu podnikatelských subjektů, aby neustále hledaly nové směry své podnikatelské činnosti a zaváděly úsporná opatření vedoucí k efektivnějšímu způsobu podnikání.

K takovýmto opatřením patří i redukce nákladů spojených s nemovitostmi a jejich provozem. Podniky hledají způsoby, jak zvyšovat počet zaměstnanců bez potřeby pořizování dalších kancelářských prostor a jak uspořit náklady za energie. Klasické kancelářské prostředí postupně ztrácí na významu - kanceláře jsou dnes po celou pracovní dobu mnohdy zpola prázdné, přičemž plýtvají energií, zdroji a podnikovými financemi.

Hledání úspor nemusí být jen nutným zlem, ale může být pro firmy i příležitostí změnit ve vzájemné koordinaci se zaměstnanci způsob organizace práce, a tím také přispět ke zkvalitnění pracovních podmínek. Díky rozvoji a zkvalitňování moderních technologií mohou firmy začít vytvářet flexibilní pracovní prostředí, kde jednotliví pracovníci nejsou vázáni na místo a s tím spojené pravidelné dojíždění.

ZMĚNY V PODNIKOVÉ KULTUŘE

Tento způsob práce dává značný prostor pro pracující matky nebo zaměstnance vracející se z mateřské/rodičovské dovolené, aby si uzpůsobili pracovní náplň, pracovní dobu a tím pádem i místo - částečně v kanceláři, částečně z domova.

Netýká se to ale jen této kategorie zaměstnanců. Již delší dobu se hovoří o rozvoji podnikových strategií, které budou inspirovat zaměstnance k využití příležitostí, jež jim nabídnou nové pracovní modely, a navíc jim také umožní sladit jejich představy o svém pracovním a mimopracovním životě.

Už nyní je jasné, že tyto představy budou u různých generací pracovníků různé. A ta nejmladší, tzv. "síťová" generace (někdy také označovaná jako "generace Z"), jež je právě nyní ve školách, bude první skutečnou digitální generací, která již bude na dnes vytvářených virtuálních pracovištích jako doma.

Počátek 21. století bude v budoucnosti vnímán jako milník, kde nové koncepty změnily 120 let staré návyky. Bude to vyžadovat změny v podnikové kultuře. Jednak bude potřeba připravit na nové pracovní koncepty zaměstnance, na druhé straně si i manažeři budou muset zvyknout na větší důvěru směrem k pracovníkům, kteří nejsou pod dohledem.

VYUŽÍVÁNÍ "TŘETÍCH PROSTOR"

Významnou komponentou pro optimalizaci nákladů na pracovníka bude identifikace správných technologií a nástrojů. Nové pracovní styly jsou již mezi námi - existují chytré telefony, přenosné počítače, bezdrátová připojení atd. Dalším trendem jsou videokonference, které pomáhají šetřit cestovní náklady a životní prostředí.

Nejvíce je ovšem životní prostředí zatěžováno komerčními budovami a každodenním dojížděním do nich. Jinými slovy, kancelářský prostor, který nepotřebujete, zatěžuje prostředí nejméně.

Do budoucna proto budou firmy uvažovat o kancelářských prostorách jako o poslední možnosti, nicméně v mezičase půjde o to, co nejvíce redukovat velikost kancelářských ploch prostřednictvím inteligentnějšího řízení kancelářských prostor. To zahrnuje využívání zelených technologií jako třeba efektivnějších klimatizačních a světelných systémů a "cloudových" výpočetních technologií namísto fyzických datových center.

Aby se omezilo dojíždění do práce, zatížení lidí a dopravních systémů, společnosti musejí začít kombinovat tradiční kanceláře s novými typy prostor, včetně pronajatých kanceláří zařízených na klíč a lokalizovaných v důležitých dopravních uzlech. Největší překážkou k dosažení této vize je zatím nedostatek takovýchto alternativních pracovišť. Kavárny a hotely s volným wi-fi připojením neumožňují efektivní práci vzhledem k nedostatku kancelářské infrastruktury a ačkoliv současné pronajaté kanceláře v mnoha ohledech kritéria splňují, potřebují také více flexibility.

Proto budou potřeba takzvané "třetí kancelářské prostory", tj. něco mezi firemní kanceláří a domovem, které do budoucna poskytnou kancelářské plochy na periferiích měst.

 Tyto třetí prostory společně s již známým homeworkingem poskytnou více alternativ k umístění pracoviště a více možností, jak se vyhnout dopravním problémům. Podnikům umožní větší flexibilitu a redukci nákladů. Pojem "práce" již nebude synonymem pro konkrétní budovu, ale pro aktivity bez jakýchkoliv fyzických hranic s možností připojení do podnikové sítě a přístupu k podnikovým službám.

 

REDUKCE NÁKLADŮ: KLÍČOVÉ OBLASTI

Globální výzkumná studie Agility@Work realizovaná společností Regus mezi jejími zákazníky poukazuje na to, že cílem společností je snížení průměrných nákladů na pracovníka z dnešních 19 000 USD až na 7 000 USD prostřednictvím inovací, mobility a aplikováním nového pracovního stylu. Aby bylo možné dosáhnout takovéto redukce, studie doporučuje šest oblastí, které by měly být brány v potaz:

- Nemovitosti - sběr údajů o odpisech a skrytých nákladech k určení skutečných nákladů na nájem.

- Styl řízení - přechod od direktivního řízení k řízení založeným na výsledcích.

- Lidé - přesné pochopení pracovních rolí a potřeb z pohledu různých generací pracovníků.

- Technologie - integrace podnikových informačních technologií tak, aby zaměstnanci mohli efektivně pracovat odkudkoliv.

- Doprava - omezení nutnosti cestovat z jednoho místa na druhé.

- Trvale udržitelný rozvoj - omezení emisí provozováním menšího počtu nemovitostí a přijetím inteligentního systému řízení budov.

 

PŘÍKLADY NOVÝCH PRACOVNÍCH MODELŮ

Existuje řada společností, které na nic nečekají a mění své pracovní prostředí již nyní. Dobrým příkladem může být společnost Nortel, přední kanadská komunikační společnost s 30 000 zaměstnanci a zákazníky ve 150 zemích světa. Tato společnost v rámci své kancelářské strategie "čtvrté generace" (4G) uzavřela dohodu o pronájmu prostor pro mobilní, vzdálené a domácí pracovníky. Cílem společnosti byla lepší podpora lokálních aktivit a úspory nákladů. Během prvních dvou let od implementace nové strategie mohla firma uzavřít 207 menších lokalit, konsolidovat zbylé kanceláře do větších celků a ušetřit více než 190 milionů dolarů.

Další příklad pochází z úplně jiného spektra a z České republiky. Michaela Kolaříková, kosmetická poradkyně společnosti Mary Kay "na volné noze", se rozhodla pro kariéru prostřednictvím obchodní činnosti s výrobky Mary Kay v roce 2009. Vedle vlastních prodejních aktivit, které zabírají tři dny v týdnu, potřebovala i kancelářské prostory, odkud organizuje svou činnost, kde se setkává se svými osmi kolegyněmi a kde se také může scházet se svými zákaznicemi.

Rozhodujícím kritériem bylo mít k dispozici kancelář pouze na dva dny v týdnu. Její požadavky splnily kanceláře společnosti Regus v centru v Brně. Michaela Kolaříková využívá služby zajišťující vstup do kancelářského centra 10 dní v měsíci 8 hodin denně, po tuto dobu má k dispozici soukromou kancelář s veškerým zázemím a službami.

 

Lidé postupně začnou chápat, že nemusejí neustále pracovat z jednoho pevného místa.

 

Mark Dixon, CEO Regus