Tuzemské firmy mají nedostatek obchodníků, tedy alespoň těch schopných, kteří ve firmě zůstanou i po zkušební lhůtě. „Značné množství času tráví hledáním vhodných kandidátů a zjišťováním, jestli se v praxi osvědčí. Ty špatné musí co nejrychleji propustit a ty dobré si hýčkat, aby je konkurence nepřetáhla,“ říká Milan Jasný, obchodní ředitel společnosti LMC, která provozuje pracovní portály Jobs.cz a Prace.cz.

Podle společnosti LMC je zájem o obchodníky obrovský. Z celkové poptávky na trhu práce tvoří segment prodej a obchod 14 procent.  O ty nejúspěšnější obchodníky svádějí firmy tuhý konkurenční boj. Zejména o akviziční obchodníky, kteří dokážou firmám přinášet klíčové zakázky. „Ti nejlepší mohou počítat s platem přesahujícím 100 tisíc korun.

Firmy si je velmi hýčkají, protože je jich na trhu akutní nedostatek. Plat u Key Account manažerů napříč firmami všech velikostí průměrně činí 41 500 korun. Plat řadového Account manažera se přitom pohybuje v rozmezí od 32 000 do 38 000 korun měsíčně a právě mezi klasickými obchodními zástupci, obchodními cestujícími, prodejci a podobně zaznamenáváme zdaleka největší fluktuaci na pracovním trhu,“ říká Ondřej Mysliveček, analytik pracovního trhu společnosti LMC.

Řadových obchodníků je dostetk, ale jsou neúspěšní

Ze statistik portálů Jobs.cz a Prace.cz vyplývá, že nejvíce se firmy v současnosti poohlížejí po obchodních zástupcích, Account manažerech, Key Account manažerech a manažerech prodejních týmů. „Firmy v květnu poptávaly tři tisíce obchodníků. Tak vysoká poptávka je způsobena hlavně značnou fluktuací, protože firmy se rychle zbavují neúspěšných pracovníků. Počet uchazečů o řadového obchodníka je srovnatelný s nabídkou volných pozic. Stejná je situace také u manažerů prodejních týmů,“ vysvětluje Ondřej Mysliveček.

Naopak v případě Account a Key Account manažerů je zřejmý nedostatek vhodných volných uchazečů – na každého z nich připadají zhruba dvě vystavené pracovní nabídky, přičemž celkem jich v květnu 2011 pro tyto profese bylo na Jobs.cz vystaveno cca 950, respektive 850.

Pozoruhodný je značný zájem o strategické Business Development manažery, tedy lidi rozvíjející různé oblasti podnikání. „Přes 400 firem v uplynulém měsíci vypsalo inzerát na tuto pozici, počet registrovaných zájemců v této profesi byl přitom zhruba poloviční. Kvalifikaci a zkušenosti pro tuto pozici má jen málo kandidátů,“ dodává Mysliveček.