Pražský městský soud v pondělí odročil projednání žaloby Aleše Trpišovského, stíhaného kvůli údajně pirátské jízdě po dálnici D1, na televizi Prima. Řidič se v ní domáhá omluvy v hlavní zpravodajské relaci za reportáž odvysílanou koncem ledna. Soudkyně Jaroslava Lobotková si vyžádala doplňující materiály a další jednání by se mělo konat 24. října.

Podle Trpišovského obsahovala reportáž z 25. ledna neověřené skutečnosti, nepravdivá tvrzení, diskreditovala ho v očích veřejnosti a zasáhla do jeho dobré pověsti.

V první části příspěvku televize uvedla, že Trpišovský loni v dubnu řídil v Ústí nad Labem auto s neplatnými SPZ. Podle Primy měly úřady rozhodnout o odebrání řidičského průkazu a uložení pokuty od 5 tisíc do 10 tisíc korun. Místo toho řidič dostal  pokutu 1 500 korun a nesprávné značky údajně používal dál. Podle žaloby reportáž zpochybňuje správnost pokuty "bez bližší znalosti případu" a naznačuje, že muž nebyl potrestán tak, jak by si zasloužil.

Video od cestujícího

V druhé části pak televize uveřejnila videozáznam jízdy Trpišovského auta na pražském okruhu z loňského 7. prosince. Podle Primy ho pořídil jeden z cestujících autobusu. Řidič autobusu televizi řekl, že předjížděl nákladní vůz a chtěl předjet další, když na něho zezadu zablikalo auto. Zařadil se prý tedy do pravého pruhu mezi oba nákladní vozy a auto pustil.

"V okamžiku, když mě předjel, tak jsem se znova dal do levého pruhu, že budu předjíždět ten další náklaďák, no a on ze stovky mi to zašlápl na pětačtyřicet kilometrů za hodinu," uvedl. Bílý mercedes prý po chvíli prudce zabrzdil ještě jednou a ujel.

Podle Trpišovského ho reportáž obviňuje z údajného dopravního přestupku, aniž dokládá, že se vše stalo, jak uvedli svědci, a že bílý mercedes řídil on. Nelíbí se mu ani informace o tom, že se vyhne odpovědnosti kvůli tmavým sklům, a nerespektování presumpce neviny, když byl označen za viníka nehody na D1.

Trpišovský k soudu nepřišel

Trpišovský se k soudu s Primou nedostavil. Jeho obhájkyně namítala, že ze záznamu tachografu autobusu, který je v reportáži ukázán, plyne, že se incident stal 7. prosince loňského roku přibližně kolem 13:00. Podle Chmelkové se však v této době Trpišovského mercedes vůbec na pražském okruhu nevyskytoval.

Z knihy jízd společnosti Carloc, která se zabývá satelitním vyhledáváním a monitorováním aut a u které si údajně nechává sledovat auto i Trpišovský, prý vyplývá, že až do 13:25 se vůz nepohyboval. "Jestli poté byl na pražském okruhu, tak určitě po vzdálenější době," řekla Chmelková. Připustila nicméně, že se navigace dá vypnout.

Soudkyně Jaroslava Lobotková si proto vyžádala zprávu od firmy Carloc, ale i výslech autorů reportáže. Další jednání by se mělo konat 24. října.

Trpišovský je podezřelý, že na konci loňského roku agresivní jízdou ohrožoval ostatní účastníky silničního provozu na dálnici D1. Podle policie ve dvou případech předjel pomalejší automobily zprava, opět se před ně zařadil a prudce brzdil. Tím donutil řidiče k zastavení. V jednom případě řidič pomalejšího auta nestačil zabrzdit a havaroval.

Policie Trpišovského viní z pokusu o těžké ublížení na zdraví, za což mu hrozí až 12 let vězení. Muž v minulosti televizi Prima řekl, že vinu necítí a za havárii na D1 nemůže.

Související